کد خبر: ۱۴۰۰۴۶
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 29
حادثه پلاسکو فارغ از ابعاد دلخراشش زنگ خطری شد برای بسیاری از اقشار جامعه. مسئله ناگوار حادثه اخیر هرچند تلخی‌های بسیاری برای جامعه همراه داشت اما می‌توان آن را زنگ خطری برای سایر بناهای فرسوده کشور دانست به ویژه مدارس که توجه به امنیت آن از اهمیت بسزایی برخورد است و حفظ ایمنی آن تضمینی برای سلامت و ایمنی بخش عمده‌ای از جامعه به شمار می‌رود.
شفا آنلاین: تجهیز ایمنی مدارس یکی از مواردی است که هیچگاه نباید از یاد مسئولان برود. مدرسه، خانه دوم دانش آموزان به حساب می‌آید وباید همانند خانه باید محیط امنی برای آن‌ها باشد. تهران، علی‌رغم ظاهر پرتجملش از نظر فضای آموزشی حال خوبی ندارد و جزو مناطقی بوده که برای نوسازی و بازسازی مدارس و فضاهای آموزشی آن نیاز به توجه مسئولان است. اکنون تمامی مناطق استان تهران و شهرستان‌های آن نیازمند احداث فضای آموزشی جدید هستند که رقم آن قریب به یک هزار مدرسه و فضای آموزشی می‌رسد.


به گزارش شفا آنلاین: به نقل از سپید این گونه فضاها در تمامی مناطق استان و به‌ویژه در مناطق با بافتی فرسوده که قدمتی بیش از 40 سال دارند، در مناطق مختلف تهران پراکنده است. فخرالدین دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه نشست هیات دولت با ارائه آمار وجود کلاس‌های درسی غیرایمن در کشور اظهار کرد: «در کشور حدود 68 هزار کلاس درس وجود دارد که نیازمند نوسازی است اما هنوز نتوانستیم برای تامین اعتبار آن کاری بکنیم. »

وی اضافه کرد: «برای ایمن‌سازی کلاس‌های درس حدود 12 هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم و امیدواریم در سال آینده با برنامه‌هایی که داریم بتوانیم به مرور تعداد کلاس‌های درس غیرایمن را کاهش دهیم. وزیر آموزش و پروش تصریح کرد: «پس از حادثه پلاسکو به بخش نوسازی مدارس اعلام شد تا به تمامی مدرسه‌ها نامه بنویسند که نظارت بیشتری در حوزه ایمنی مدارس انجام شود. » غیر از مسائل آموزشی و تربیتی در مدارس موضوع مقاومت بنا و حفاظت در برابر حوادث سال‌هاست تیتر رسانه‌های کشور شده اما همچنان حوادث جان دانش‌آموزان را تهدید می‌کند. در کنار آتش‌سوزی، مقاومت بنای مدارس هم در این سال‌ها حادثه آفریده که به همت خیرین مدرسه‌ساز در حال نوسازی است. اما حتی در مدارس نوساز هم باید دانش‌آموزان آموزش‌های لازم را برای مقابله با حوادث ببینند. طی سال‌های اخیر حضور عام‌المنفعه نهادهای غیر‌دولتی و مردم‌نهاد نیز تاثیر بسزایی در فعالیت های مدرسه‌سازی داشته که موجب کاهش 40 درصدی کلاس‌های چند نوبته شده است. به طور متوسط 30 درصد فضای آموزشی تهران با مشارکت خیرین مدرسه‌ساز انجام می شود.

شرایط لازم برای ایمنی
با محسن اصغری، کارشناس ایمن سازی اماکن در باره مهمترین نکاتی که باید در مکان‌های پر رفت و آمد به خصوص مدارس رعایت شود گفتگو کردیم. او در پاسخ به این سوال که مدارس باید چه شرایطی داشته باشند تا بتوان آن‌ها را ایمن دانست پاسخ داد: «ضروری‌ترین مواردی که باید در مدارس رعایت شوند و از اصول ابتدایی ایمنی هستند از این قرار هستند؛ سیم کشی برق مدرسه به روش توکار باشد . در سیستم برق‌کشی، مواردی که منجر به بروز حادثه می‌شود مانند فرسودگی اتصالات و لخت بودن سیم‌های برق، اشکالات پریزهای برق، سیم‌های رها شده وجود نداشته باشد. کنتور برق دارای جعبه محافظ باشد، چند مصرف کننده به یک پریز متصل نباشند. بخاری وسیله مناسبی برای گرمایش در مدارس نیست اما اگر مدرسه‌ای ناچار به استفاده از چنین وسیله‌ای باشد بخاری نباید درمسیر تردد نصب شود و ترجیحا بالاتر از سطح زمین نصب شده باشد. منبع سوخت در مدارسی که گاز سوز نیستند بدون نقص و در محلی مناسب و دور از دسترس دانش‌آموزان باشد. وسایل سرمازا مثل کولر در سالن‌های مدرسه، با ارتفاع و حفاظ مناسب نصب شده باشد. روشنایی‌ها باید از نوع کم مصرف بوده و دارای قاب و حفاظ ایمنی باشند. تابلوهای برق باید استاندارد بوده و در محل‌های مناسب نصب شود. انشعابات فرعی از شبکه لوله کشی گاز قطع شوند و هر شیر گاز به یک وسیله گازسوز متصل شود.


لوازم گازسوز و اتصالات و شلنگ‌های استاندارد مورد استفاده قرار گیرد. اطراف منابع حرارتی باید عاری از هرگونه لوازم قابل اشتعال مثل پرده، لوازم چوبی یا پلاستیکی باشد. فاصله دسترسی به خاموش کننده‌ها نباید بیش ار 30 متر باشد.» این کارشناس ایمنی ضرورت آموزش‌های اولیه مربوط به ایمنی را برای معلمین و دانش‌اموزان لازم دانست و در این باره گفت: « در برخی مناطق معلمین و مربیان زیر نظر سازمان آتش‌نشانی آموزش‌های لازم را دیده‌اند. آموزش‌هایی نظیر علل ایجاد حوادث وسوانح ، نحوه ارتباط باسازمان، چگونگی مقابله با آتش‌سوزی درلحظات اولیه ونحوه استفاده ازخاموش کننده‌های دستی جهت آتش‌سوزی‌های ناشی از جامدات، گاز و مایعات قابل اشتعال . اما این آموزش باید به شکل جدی و مدون ادامه‌ یابد و با گذشت زمان در دست فراموشی سپرده نشود. حتی شاید بهتر باشد سازمان آتش‌نشانی با همکاری مدارس این دوره‌ها را برای والدین و دانش‌آموزان هم برگزار کند.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: