کد خبر: ۱۳۹۶۵۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 25
بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، حاشیه‌ نشینی، اعتیاد، طلاق، مفاسد اخلاقی و اجتماعی و موضوع‌هایی تحت عنوان نقاط حاد و آسیب ‌پذیر بیش از میانگین کشور هستند و این معضل‌ها را می‌توان در اولویت رسیدگی امور قرار داد.
شفاآنلاین>اجتماعی>آسیب‌ها یا مشکلات خانوادگی مجموعه رخدادها یا حوادثی هستند که بر یک یا چند تن از اعضای خانواده تحمیل شده و در مجموع همه اعضای خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

به گزارش شفاآنلاین،برخی از این مشکلات همچون طلاق و دیگر ناسازگاری‌های موجود به مسائل ارتباطی خانواده مربوط می‌شوند. برخی دیگر نیز به علت حوادث غیرمنتظره از جمله بیماری، معلولیت و تصادف بروز می‌کنند. همچنین جوان یا مسن بود، نداشتن شغل و درآمد کافی، همگی مشکلات خاص خود را در روند زندگی مشترک به‌وجود می‌آورند. مطالعات مختلف نشان می‌دهد که روند افزایش طلاق در نیمه دوم قرن اخیر یک روند جهانی و معلول تغییرات اقتصادی، جمعیتی، حقوقی، ارزشی و فرهنگی است. در این راستا جامعه ایران نیز در دو دهه اخیر به رغم تمام سیاستگذاری‌های اجتماعی و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی به سمتی در حال حرکت است که روز به روز بر تعداد طلاق‌هایش افزوده می‌شود. نتایج بسیاری از تحقیقات در کشورهای مختلف گویای تاثیرات مخرب طلاق و پیامدهای منفی آن در زوج‌های متارکه کرده و دیگر افراد درگیر در حواشی طلاق هستند.


بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، حاشیه‌ نشینی، اعتیاد، طلاق، مفاسد اخلاقی و اجتماعی و موضوع‌هایی تحت عنوان نقاط حاد و آسیب ‌پذیر بیش از میانگین کشور هستند و این معضل‌ها را می‌توان در اولویت رسیدگی امور قرار داد. در کشور ما نسبت طلاق و ازدواج به گونه‌ای است که در قبال هر ۱۰۰ ازدواج ۲۲ طلاق ثبت می‌شود. در برخی استان‌ها به ازای هر ۱۰۰ ازدواج، ۳۷ طلاق وجود دارد. در دیگر شهرستان‌های کشور هم به ازای هر ۱۰۰ ازدواج، بیش از ۵۰ طلاق ثبت می‌شود. این در حالی است که حتی در برخی شهرها به ازای هر ۱۰۰ ازدواج، ۶۰ مورد طلاق به ثبت رسیده است. هر یک از این آمارها نشان‌دهنده سیر پیش رونده طلاق در جامعه است.

ایجاد ۱۶۰۰ مرکز مشاوره درکشور

چندی پیش رئیس سازمان بهزیستی از ایجاد یک‌هزار و ۶۰۰ مرکز مشاوره با همکاری قوه قضائیه در کشور خبر داد. انوشیروان محسنی بندپی گفت: تیم‌های مددکاری ما قبل از مراجعه خانواده‌ها به دادگاه به کمک آنها می‌روند، چرا که هر وکیل زن یا مرد به دنبال اخذ طلاق است و قبل از مراجعه به آنها باید به مراکز مشاوره مراجعه کنند. او افزود: در واقع زوج‌ها قبل از ثبت اختلاف‌ها در گردونه مشاوره قرار می‌گیرند که این طرح در شهر مشهد مقدس اجرا شد و با اجرای آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸ درصد در آمار طلاق‌ها کاهش داشت. محسنی‌بندپی خاطرنشان کرد: این طرح را می‌خواهیم در پنج شهر دیگر استان خراسان رضوی و تا پایان سال در تمام شهرها و شهرهایی که از این نظر وضعیت بحرانی دارند، اجرا کنیم. او افزود: سال گذشته به ازای هر ۳/ ۴ ازدواج، یک مورد طلاق ثبت شد. رئیس سازمان بهزیستی گفت: دو میلیون و ۶۰۰ هزار زن سرپرست خانواده در کشور وجود دارند که یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از آنها به علت مرگ همسر، ۳۵۰ هزار نفر به علت اعتیاد همسر، زندانی شدن یا از کار افتادگی همسر، سرپرست خانواده هستند. او افزود: ۲۵۰ هزار زن از زنان سرپرست خانوار نیز زنانی هستند که در پنج سال اول زندگی خود طلاق گرفته اند و ۱۵۰ هزار زن نیز تنها و خودسرپرست زندگی می‌کنند. محسنی بندپی گفت: برای اینکه منتظر این نباشیم که افراد به نقطه توافق کامل طلاق برسند، استراتژی‌های خود را تغییر داده ایم. او افزود: سازمان بهزیستی به عنوان یک استراتژی عمل می‌کند تا بتواند شیوع آسیب‌های اجتماعی را مهار و روند رو به رشد آنها را با کمک کارشناسان متوقف کند. به گزارش ایسنا، محسنی بندپی با بیان اینکه امروزه میانگین معضل زنانه شدن اعتیاد در حال افزایش است، افزود: سازمان بهزیستی به عنوان یک سازمان تخصصی برنامه‌هایی درباره معضلات حاشیه نشینی و فساد اخلاقی دارد و با آموزش مهارت زندگی، تغییر سبک و شیوه زندگی، پذیرش رشد اجتماعی، مشارکت و همبستگی اجتماعی در صدد حل این معضلات است.

زندگی همچون صحنه تئاتر

یک سال از تشکیل زندگی مشترک ماندانا و امیر می‌گذرد. برخلاف فیلم‌ها که عروس و دامادها در روزهای نخستین زندگی مشترکشان عاشق و شیفته یکدیگر هستند، اما این زوج از ابتدای تشکیل زندگی مشترک تا شش ماه بعد از گذشت زندگی مشترکشان چندین بار دعوا‌های اساسی در حد زد و خورد، ترک منزل و تماس با نیروی انتظامی را تجربه کرده اند. این زوج در ماه‌های اخیر روند طلاقشان را طی کرده و هم اکنون به درخواست قاضی در کلاس‌های مشاوره شرکت می‌کنند تا بتوانند زندگی مشترک خود را بازیابند. ماندانا  می‌گوید: به این امر اعتراف می‌کنم که قبل از تشکیل زندگی مشترک هیچ چیزی درباره این مرحله از زندگی نمی‌دانستم و فقط مسائل فانتزی از زندگی مشترک را در ذهنم می‌پروراندم، اما هم اکنون می‌دانم که زندگی کردن مهارت است. زندگی کردن همچون بازی در صحنه تئاتر یک لحظه اشتباه و یک لحظه خطا تبعات فراوان و غیر قابل جبران فراوان دارد. بنابر درخواست مشاوره هم اکنون با امیر به منزلمان برگشته و نکات مورد تاکید کارشناسان و مشاوران را در رفتارهای خود در مواقع حساس مورد استفاده قرار می‌دهیم. در واقع مهار خشم در لحظه‌های بحرانی هنر است و همگان باید آن را بیاموزند. او می‌افزاید: دختران و پسران در سنین ازدواج باید مهارت‌های زندگی مشترک را بیاموزند. به گفته او هم اکنون با بررسی وضعیت موجود در جامعه و وضعیت اقتصادی نامناسب اغلب جوانان و زندگی‌های ظاهری و چشم و همچشمی‌های موجود باید به این امر تاکید کرد که تا وقتی افراد یکدیگر را جزو اولویت‌های زندگیشان قرار ندهند هیچ اتفاق مطلوبی در زندگی شان رخ نمی‌دهد.

واژه‌ها و لحن‌های تاثیرگذار درزندگی را دریابید

آناهیتا کارمند یک شرکت خصوصی است. به گفته خودش از صبح تا ساعت پنج بعدازظهر به سرکار می‌رود. به قول خودش ساعت ۶ بعدازظهر خسته و بی‌حوصله به منزل می‌رسد و دیگر نایی برایش نمی‌ماند. او می‌گوید: متاسفانه اقوام همسرم شرایط زندگی ما را درک نکرده و به شکل خصوصی همسرم را به مهمانی‌ها و مسافرت‌هایشان دعوت می‌کردند. بنده هم مثل هر زن دیگری از این رفتارهای خانواده همسرم به سطوح آمدم. این کدورت باعث شد تا یک روز دل به دریا زده و حرف‌هایم را به همسرم و خانواده اش بگویم، اما این همه ماجرا نبود، چون با لحن دعوا و تند با آنها صحبت کردم. با اینکه حق با من بود، اما همگان بنده را مقصر می‌دانستند. از آنجا که همسرم به نوعی وابسته به خانواده اش است دیگر چگونگی برخوردها و رفتارهایش با من را خانواده اش مشخص می‌کردند. یک سال اخیر فقط با جنگ و درگیری گذشته و چند بار هم درخواست طلاق دادم. اما هم اکنون در کلاس‌های مشاوره به این باور رسیده ام که با اعمال رفتار زیرکانه و به قول معروف با سیاست می‌توانستم همسرم و خانواده اش را متوجه رفتار زشتشان کنم. گفته‌های این زن جوان جمله معروفی از فردریش نیچه را به یادم می‌آورد که می‌گوید: «وقتی تصمیم می‌گیرید یک احساس را به سرانجام آن یعنی ازدواج برسانید، اولین حرکت مفید این است که از خودتان بپرسید آیا واقعا باور داری که تا سنین پیری از سخن گفتن با این زن یا مرد لذت ببری؟ چون تمامی مسائل دیگر در ازدواج موقت و گذراست. تا زمانی که دو نفر حرفی برای گفتن و گوشی برای شنیدن دارند، می‌شود به عمر ارتباطشان امید داشت.»

شبکه‌های اجتماعی به اختلافات زوجین دامن می‌زند

تینا شبکه‌های اجتماعی را تنها دلیل اختلاف با همسرش می‌داند. او  می‌گوید: در بین کانال‌ها و شبکه‌های موجود در فضای مجازی شاهد انتشار فیلم‌ها و عکس‌های غیراخلاقی هستیم. این عکس‌ها و فیلم‌های نابهنجار زندگی و رفتار برخی افراد را تحت تاثیر قرار داده و حتی باعث تغییر انتظارات آنها از همسرانشان شده است. در واقع این مسائل زندگی‌های مشترک را مورد هدف قرار داده است. در شرایط کنونی هر فرد خواستار تشکیل زندگی مشترک باید مهارت‌های همسرداری را به شکل مناسب بیاموزد، چون در جامعه افراد به ویژه زنان در خانواده باید در همه ابعاد زندگی به شکل مناسب از پس مسائل مختلف بر بیایند تا از نظر همسرشان زن آیده ال باشند، حال اینکه برخی از مردان با این وجود باز هم بی پولی، بداخلاقی و پر توقعی خصلت بارزشان است. به گفته این زن جوان بی شک همگان در روند زندگی مشترک با مشکلات و نارسایی‌های مختلف از جمله مسائل اقتصادی، برخی رفتارهای نابهنجار همچون دخالت خانواده‌ها، عدم آگاهی و رفتار مناسب فرد در مواجهه با شرایط گوناگون زندگی هستیم؛ پس در این شرایط چاره‌ای جز تقویت آگاهی، بینش و مدیریت بر رفتار فرد وجود ندارد. زن و شوهرها باید بدانند که تا وقتی از من و منیت‌های وجودی خود دست برندارند به نسبت اتفاق مطلوبی در زندگیشان نمی‌افتد. پس برای زندگی کردن باید جسارت و جرات به خرج داد.آرمان امروز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: