کد خبر: ۱۳۹۱۶۲
تاریخ انتشار: ۰۲:۴۵ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 22
کوهنوردی یکی از ورزش‌هایی است که علاوه بر اینکه ورزش بسیار خوبی برای حفظ سلامتی است، اثرهای روانی بیشماری نیز روی مغز دارد. اگر بخواهید کوهنوردی خوب و سالمی داشته باشید، باید به نکته‌هایی دقت کنید تا علاوه بر لذت بردن از ورزش، سلامت به خانه بازگردید.
شفا آنلاین: با هر قدمی که برمی‌دارید، یه قدم به سلامت، اعتماد به نفس و قدرت و تمرکز بیشتر، نزدیک‌تر می‌شوید. هر قدمی که برمی‌دارید به شما یادآوری می‌کند که باید برای طی کردن مسیر، محکم قدم برداشت تا به قله نزدیک و نزدیک‌تر ‌شوید.
 
به گزارش شفا آنلاین:کوهنوردی یکی از ورزش‌هایی است که علاوه بر اینکه ورزش بسیار خوبی برای حفظ سلامتی است، اثرهای روانی بیشماری نیز روی مغز دارد. اگر بخواهید کوهنوردی خوب و سالمی داشته باشید، باید به نکته‌هایی دقت کنید تا علاوه بر لذت بردن از ورزش، سلامت به خانه بازگردید. کفش‌ها را پا کنید تا با هم از دامنه به قله برسیم. اما پیش از اینکه با هم همراه شویم دو نکته را یادمان باشد. اول اینکه کوهنوردی  همیشه به معنی فتح قله نیست.
 
همین که از کوه‌های کم شیب و خوش آب و هوای تهران مثل درکه و دربند و دارآباد بالا بروید، کافی است. دوم اینکه کوهنوردی در زمستان هم حال و هوای خودش را دارد. هوای خنک و ملایم این فصل لذت کوهنوردی را دو چندان می‌کند. پس از سرمای هوا یا شیب تند احتمالی کوه نترسید و برای کوهنوردی جمعه صبح آماده شوید.

خیره به خورشید

حتما برای‌تان اتفاق افتاده وقتی در سایه  پیاده‌روی می‌کنید، حس کنید سردتان شده و دل‌تان می‌خواهد گرمای خورشید را لمس کنید. بنابراین مسیرتان را تغییر داده‌اید و زیر نور گرمابخش خورشید، پیاده‌روی‌تان را ادامه داده‌اید. در موقع کوهنوردی، حرکت زیر نور آفتاب، بسیار مهم است. به این دلیل که گرمای خورشید باعث جذب ویتامین  D بیشتر می‌شود.  علاوه براین با تابش نور خورشید به بدن، عضله‌ها گرم شده و همین به جلوگیری از خستگی و کوهنوردی بهتر کمک می‌کند. حین کوهنوردی باید در ایستگاه‌های مناسب بایستید و خستگی در کنید. در این شرایط بهتر است در نقطه‌ای که آفتاب به شما می‌تابد، پشت به نور آفتاب بنشینید تا آفتاب عضلات پشت، گردن و کمر را گرم کند. وقتی به ایستگاه نهایی رسیدید، باز هم آفتاب را فراموش نکنید و در شرایطی اتراق کنید ‌ که آفتاب تا نزدیک غروب، همراه شما باشد.
 

 

آب و غذای خوب بخورید

درست مثل وقتی که ماشین‌تان بنزین خوب و کافی دریافت نکرده ‌ یا آب و روغنش اصطلاحا قاطی کند! نمی‌تواند خوب حرکت کند؛ ما هم وقتی غذا و آب مناسب نخوریم، نمی‌توانیم قدم از قدم برداریم. در کوله‌تان غذای مناسب حداقل برای یک روز بردارید. آب، نوشیدنی بسیار مهمی است که باید ‌همراه‌تان ببرید‌ اما باید در ایستگاه‌ها هم حواس‌تان به نوع غذا یا نوشیدنی‌ که می‌خورید، باشد. مصرف غذاهای پروتئینی و با شیرینی طبیعی بسیار مفید است. بهترین نوشیدنی آب است‌ اما بهتر است آب‌میوه طبیعی مانند آب پرتقال، مخلوط آب چند میوه و ... را نیز هنگام استراحت میل کنید. حتما سعی کنید در فواصل مناسب آب بنوشید تا بدن دچار کم آبی، بالارفتن فشار خون در اثر بالا رفتن غلظت خون نشود.

سبک بخورید

درست است که باید در مسیر حرکت نیاز بدن به موادغذایی را تامین کنید اما یکی از اصول مهمی که باید رعایت کنید، مساله سبک خوردن است. سعی کنید غذا و نوشیدنی مصرفی شما، سبک، کند هضم اما مقوی باشد، برای مثال تخم‌مرغ، عسل، توت، کره و مربا و... صبحانه‌‌ خوبی برای کوهنوردی هستند.
 
آهسته و پیوسته بروید

درست است که کوهنوردی راهی برای کاهش و کنترل وزن، عضله‌سازی و در یک کلام ورزش است، اما برای آن که رفیق نیمه‌راه خودتان نباشید، باید مسیر را آهسته و پیوسته بروید. سرعت حرکت‌تان را متناسب انتخاب کنید. کند یا تند شدن حرکت در مسیر را رعایت و با کم و زیاد کردن سرعت‌تان در مسیر، علاوه بر رفع خستگی، سعی کنید روند حرکت‌تان را تنظیم کنید. برای مثال به ازای نیم ساعت تا 45 دقیقه کوهنوردی پیوسته، 10 دقیقه روند حرکت‌ را کند کرده یا حرکت‌تان را متوقف کنید و کمی استراحت کنید.

وسایل ایمنی را همراه ببرید

منظور، وسایل داخل کوله کوهنوردی نیست؛ منظور حفظ ایمنی و سلامت خودتان پیش از شروع کوهنوردی است. کرم ضد آفتاب بزنید. کرم را همراه ببرید تا در مسیر آن را تجدید کنید. اگر گردن و دست‌های‌تان نیز در معرض نور آفتاب قرار دارد، به آنها هم کرم ضد آفتاب بزنید. کلاه هم از دیگر وسایل مورد نیاز برای کوهنوری است. بهتر است کلاه نقاب‌دار باشد تا پوست را از تابش مستقیم آفتاب محافظت کند. از عینک آفتابی استفاده کنید. در کوهنوردی زمستانه، حتما از شال‌گردن و دستکش استفاده کنید تا ضمن گرم شدن، پوست از آسیب ناشی از سوز سرما درامان مانده و دچار خشکی و ترک نشود.

تمرکز کنید

کوهنوردی هم لذت‌بخش است و هم خطرناک. بنابراین باید حین کوهنوردی حواس‌تان را شش دانگ جمع کنید تا دچار سانحه نشوید. به همین دلیل یکی از دلایل تاثیر مثبت کوهنوردی، افزایش تمرکز است. با هر قدمی که برمی‌دارید، سعی کنید به مسیر حرکت، شیوه قدم برداشتن و نحوه حرکت‌تان دقت کنید. اگر حین راه رفتن قوز می‌کنید، اگر به سمت راست یا چپ متمایل می‌شوید، کوهنوردی ورزش مناسبی برای اصلاح این مشکلات است. سعی کنید به خودتان، راه رفتن و ساختار بدن‌تان دقت کنید.

همراه شوید

بعضی افراد تنهایی را به همراهی با گروه ‌ ترجیح می‌دهند. به این دلیل که در تنهایی احساس آرامش بیشتری دارند. درواقع تنهایی و ورزش باعث بازیافت مجدد انرژی از دست رفته آنها در طول هفته می‌شود. بنابراین این افراد باید تنها برنامه بگذارند، اما اگر اهل حضور در جمع هستید، کوهنوردی همراه با گروهی که از بودن‌شان احساس خوبی دارید، می‌تواند انرژی مضاعفی به شما بدهد. بنابراین روز تعطیل را با کوهنوردی دسته‌جمعی دوست‌داشتنی‌تر کنید.

به گروه اضافه کنید

اگر برای کوهنوردی گروه ویژه خودتان را دارید، خیلی عالی است، اما عالی‌تر این است که در ایستگاه‌ها با گروه‌های دیگر هم آشنا شوید. به این ترتیب هم جمع شما گسترده‌تر شده و هم اینکه می‌توانید از تجربه‌های کوهنوردی دیگران هم استفاده کنید. علاوه براینکه این ارتباط، نوعی تشکیل اجتماع کوچک جدید است که به سلامت روان‌تان نیز کمک خواهد کرد.

هوا را بسنجید

حواس‌تان به اطراف باشد. درست است که کوهنوردی حتی در هوای ابری و بارانی هم لذت خودش را دارد، اما باید به تغییرات جوی حساس باشید. بنابراین اگر دیدید هوا متغیر است، عزم‌تان را برای بازگشت جزم کنید و فتح قله را فراموش کنید. راه عاقلانه‌تر این است که پیش از شروع برنامه کوهنوردی، از طریق اینترنت، وضعیت آب و هوایی شهر را حداقل تا 10 ساعت بعد بررسی کنید تا با خیال راحت به کوه رفته ‌ یا در صورت نامناسب بودن وضعیت هوا، برنامه را کنسل کنید. وب‌سایت همشهری شش و هفت
 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: