کد خبر: ۱۳۸۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۲۶ دی ۱۳۹۵ - 2017January 15
ساختاری بسیار ساده دارد و بسرعت میان ایرانی‌ها جای خود را بازکرد و از کودکان دبستانی تا مردان میانسال، شیفته اش شدند و آن را روی تلفن همراهشان نصب کردند. براساس آخرین آمارها، این بازی در ایران بیش از 15 میلیون بار نصب شده است.
شفاآنلاین>اجتماعی>همزمان با ورود بازی کلش آف کلنز بود که بسیاری از جوانان، روزانه ساعت‌ها وقت خود را صرف بازی‌های تلفن همراه کردند. برای رشد و بهتر شدن سطح بازی، نیرو نیز می‌خریدند و براساس آمار اعلام شده تنها سال گذشته 123 میلیارد تومان برای این بازی هزینه شد.

به گزارش شفاآنلاین،اما در این میان عده‌ای با داشتن چند اکانت، بازی‌های خود را با قیمت یک میلیون تومان برای هر اکانت بازی فروختند . کم کم با فروکش کردن تب بازی کلش آف کلنز در کشور، عده‌ای که معتاد به بازی‌های مجازی هستند به بازی ساکر استار(فوتبال) روی آوردند و خیلی زود این بازی توانست جای بازی کلش را میان جوانان بگیرد.

ساکر استار، بازی‌ای برای همه سنین

ساختاری بسیار ساده دارد و بسرعت میان ایرانی‌ها جای خود را بازکرد و از کودکان دبستانی تا مردان میانسال، شیفته اش شدند و آن را روی تلفن همراهشان نصب کردند. براساس آخرین آمارها، این بازی در ایران بیش از 15 میلیون بار نصب شده است.

تب بازی و درآمدزایی

در این میان اما تعدادی از جوانان که در این بازی خبره شدند و توانستند سکه‌های زیادی به دست آورند، به فکر درآمد زایی از این بازی افتادند و شروع کردند سکه‌های خود را بفروشند.

فروش سکه در قهوه‌خانه ها

بیشتر بازیکنان این بازی، اهل چای و قلیان هستند و پاتوقشان در قهوه‌خانه‌ها‌ست. بازی ساکر استار خیلی سریع توانست جای خود را در قهوه‌خانه‌های شهر باز کند. اگر به هر قهوه‌خانه شهر سر بزنید حداقل نیمی از جوانانی که آنجا حضور دارند مشغول بازی ساکر استار هستند و دیگر کمتر کسی سراغ کلش آف کلنز می‌رود.

در این میان اما حرفه‌ای‌های این بازی در قهوه‌خانه‌ها مشغول بازی و درآمدزایی از طریق فروش سکه‌های بازی هستند.

سکه فقط میلیونی فروخته می‌شود!

در یکی از قهوه‌خانه‌های شمال شرق، سراغ یکی از فروشندگان سکه بازی می‌رویم. پسر 27 ساله که یک میلیارد سکه دارد، می‌گوید: روزی شش ساعت به قهوه‌خانه می‌آیم و در این زمان، بازی می‌کنم. تمام سکه‌ها را برده ام و به افرادی که بخواهند، می‌فروشم. قیمت یک میلیون سکه بازی، ده هزار تومان است.

در حالی که پکی به قلیانش می‌زند و با یک ضربه توپ را وارد دروازه می‌کند، می‌گوید: از وقتی بیکار شدم این بازی را می‌کنم. بعد از مدتی به فکرم رسید سکه‌هایم را بفروشم. من روزی 20 تا 40 میلیون سکه می‌فروشم و بین 200تا 400 هزار تومان درآمد دارم. قانون من این است که زیر سه میلیون نمی‌فروشم. کار از این بهتر برایم وجود ندارد.

کلاهبرداران هم آمدند

در این میان کلاهبرداران سایبری هم بیکار نمانده و وارد این بازی برای اخاذی شده‌اند. آنها با شناسایی خریداران سکه،با آنها قرار می‌گذارند و اطلاعات تلفن همراه آنها را هک می‌کنند.

میثم یکی از قربانیان این بازی است. او می‌گوید: برای خرید بازی به یک سایت مراجعه کردم و از من خواسته شد پول را اینترنتی واریز کنم. من هم از درگاهی که در سایت بود پول را واریز کردم که پولی از حسابم کم نشد و سکه‌ای هم برایم نفرستادند. چند روز بعد متوجه شدم درگاه جعلی بوده و مجرمان با اطلاعات حساب بانکی ام، موجودی حسابم را خالی کرده‌اند.

مرتضی، دیگر قربانی این کلاهبرداری می‌گوید: با پسر جوانی قرار گذاشتم تا برایم سکه ارسال کند، او هم از من اطلاعات کاربری را خواست و گفت لازم است. من هم اطلاعات کاربری را به او دادم. فروشنده سکه‌‌ها، یک مجرم بود که علاوه بر بازی، فیسبوکم را هک کرد. او برای این که فیسبوک و بازی را برگرداند، از من 300 هزار تومان اخاذی کرد. از آن روز هرچه بازی داشتم، پاک کردم.

قیمت سکه در هر قهوه‌خانه متفاوت است

نکته جالب فروشندگان سکه در این بازی، قیمت سکه‌هاست. هر کس برای خودش قیمتی تعیین کرده است. هومن که در قهوه‌خانه‌ای حوالی میدان ولیعصر قلیان می‌کشد، قیمت هر یک میلیون سکه را 30 هزار تومان اعلام می‌کند و می‌گوید من روزی دو ساعت بازی می‌کنم و پنج میلیون سکه می‌فروشم. درآمدش خوب است و راضی هستم. من موبایل فروش هستم و پول فروش سکه‌ها را پس‌انداز می‌کنم.

وی درباره خریداران سکه می‌گوید: از هر سنی برای خرید پیش من می‌آیند، اما بیشتر مشتریانم در قهوه‌خانه هستند.

رکورد فروش، دست من و دوستانم است

نشانی‌اش را از دوستانم می‌گیرم. می‌گویند بزرگ ترین فروشنده سکه بازی ساکر استار است. وقتی به نشانی مورد نظر می‌رسم وارد قهوه‌خانه‌ای در خیابان قزوین می‌شوم‌. انتهای قهوه‌خانه پسر جوانی نشسته است که چهار گوشی تلفن همراه روی میزش هست. هر از گاهی که پکی به قلیان می‌زند، ضربه‌ای به توپ زده و 5/1 میلیون سکه از بازی می‌برد.

میلاد وقتی می‌فهمد خریدار سکه بازی ساکر استار هستم، می‌گوید قیمت هر میلیون سکه 20 هزار تومان است و کمتر از پنج میلیون هم نمی‌فروشد. وقتی سر قیمت توافق کردیم دستگاه پوز سیارش را روی میز می‌گذارد و می‌گوید کارت بکشم. بعد از واریز پول یکی از گوشی‌هایش را به دوستش می‌دهد تا سکه‌ها را به اکانت بازی ام منتقل کند.

کار انتقال سکه‌ها به دلیل این که باید بازی کنیم ده دقیقه طول می‌کشد. در این مدت حداقل 40 میلیون سکه فروخت و 800 هزار تومان به جیب زد.

میلاد درباره درآمد و نحوه کارش می‌گوید: ما چهار نفر هستیم که باهم این کار را انجام می‌دهیم. اکانت خودم نفر 15 دنیا و اول ایران است. بعد از فروش روزانه که خوب است 50 درصدپول را من برمی دارم و بقیه بین سه دوستم تقسیم می‌شود.ما رکورد دار فروش روزانه سکه هستیم. چه شغلی را می‌توانی پیدا کنی که این قدر بی دردسر با درآمد آنچنانی باشد.

برای تفریح 300 هزار تومان سکه خریدم

علیرضا، پسر جوانی که اقدام به خرید سکه کرده تا بازی کند، می‌گوید: تفریح ما در قهوه‌خانه همین بازی ساکر استار است. من هم برای این که بازی کنم 300 هزار تومان تا به حال از افراد مختلف سکه خریده‌ام. قیمت هامتفاوت است و تو می‌توانی بین ده تا 20 هزار تومان برای یک میلیون سکه فروشنده پیدا کنی. تفریح ما این است و نمی‌شود کاریش کرد.

به نظر می‌رسد تب بازی‌های موبایل برای بسیاری، امروزه به یک شغل تبدیل شده و از آن درآمد میلیونی به دست می‌آورند. برای این افراد نوع بازی فرقی ندارد و اگر ساکر استار هم مانند کلش آف کلنز از رونق بیفتد، این قشر سراغ بازی جدیدی می‌روند و از آن درآمدزایی می‌کنند. برای آنها هیچ چیز مهم تر از پول نیست.

شرط‌های میلیونی


بازار داغ این بازی، همچنین بازار قمار و شرط‌بندی را در قهوه‌خانه‌ها داغ کرده است. افرادی کار هر روزشان جمع شدن در پارک‌ها و قهوه‌خانه‌هاست تا به صورت آنلاین بازی کنند. بازی‌های آنها دیگر جنبه تفریحی ندارد و پای پول در میان است.

خطرات بازی‌های آنلاین

همیشه اعتیاد به بازی‌های تلفن هوشمند به هزینه خرید سکه یا جم منحصر نمی‌شود و برخی مجرمان سایبری از بازار داغ بازی‌های اینترنتی سوءاستفاده کرده، در پوشش فروش جم یا سکه کلاهبرداری و سرقت می‌کنند. این مجرمان با راه‌اندازی درگاه‌های جعلی به بهانه فروش سکه و جم، از مشتری می‌خواهند پول را اینترنتی بپردازد. بعد هم اطلاعات حساب بانکی قربانی را به دست می‌آورند و حساب او را خالی می‌کنند.

آنها همچنین برخی مواقع با هک اکانت‌های قوی برای بازگرداندن آن، از طعمه اخاذی می‌کنند. گاهی نیز پولی برای خرید واریز می‌شود، اما از سکه و جم خبری نمی‌شود. به دلیل این که کلاهبرداری‌های در مبلغ کم اما در تعداد زیاد انجام می‌شود کمتر طعمه‌ها به دنبال شکایت می‌روند و این موضوع باعث ادامه فعالیت این مجرمان اینترنتی می‌شود.

سرگرد علی جمالی، رئیس پلیس فتای ایلام، در این باره با هشدار جدی در مورد خطر بازی‌های آنلاین فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان اظهار می‌کند: امروزه یکی از مسائلی که بیشتر قشر جوان، نوجوان و کودکان با توجه به اقتضای سنی با آن مواجه هستند، استفاده از بازی‌های آنلاین است که با توجه به وجود فناوری‌های جدید مانند تلفن‌های همراه هوشمند و تبلت‌ها که امروزه به‌صورت گسترده در اختیار کاربران قرار دارد بیشتر وقت کودکان و نوجوانان را به خود اختصاص می‌دهد.

وی تاکید می‌کند: در کل به بازی به‌عنوان سرگرمی برای افراد نگاه می‌شود، اما امروزه اهداف بازی‌های رایانه‌ای و آنلاین به شکل‌گیری شخصیت کودکان و نوجوانان منجر شده که این امر می‌تواند تبعات منفی به همراه داشته باشد. سرگرمی و تفریح اوقات فراغت تنها ظاهر بازی‌های آنلاین است، اما با توجه به اهداف طراحی شده، این بازی‌ها می‌توانند باعث تغییر نگرش کاربران و هویت آنها و ابهامات و تخیلاتی در مسائلی از قبیل نوع رفتار، ارتباطات با جوامع هدف و در کل رفتارهای اجتماعی، القای آداب و رسوم و اعتقادات مختلف، تغییر سبک زندگی و دیگر مسائل شود.

رئیس پلیس فتای استان ایلام بابیان این که یکی از بازی‌های آنلاینی که امروزه به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین‌ها میان کودکان و نوجوانان و همه خانواده‌ها تبدیل‌شده بازی کلش آف کلنز است که بر اساس تحقیقات روان‌شناسان، یک بازی اعتیادآور و مخرب شناخته‌شده است، تصریح می‌کند: تحقیقات و آمارها نشان می‌دهد روزانه به‌صورت میانگین کاربران 9 ساعت وقت خود را به این بازی اختصاص می‌دهند که می‌تواند در درازمدت باعث بروز مشکلاتی از قبیل شکل‌گیری روحیه تخریب‌گری، زمینه بی‌قراری و استرس را در افراد به وجود بیاورد.

وی تأکید می‌کند: از موارد منفی‌ای که بازی‌های آنلاین می‌توانند به همراه داشته باشند افزایش رفتارهای پرخاشگرانه، انزوای اجتماعی، دوری از خانواده و اجتماع، عدم شرکت در فعالیت‌های گروهی، گوشه‌گیری، یادگیری ارزش‌ها و فرهنگ‌های غلط است‌. امروز، بازی‌های زیادی علیه کشورهای مسلمان و بخصوص ایران مانند بازی «پرندگان خشمگین» طراحی می‌شوند که این موضوع می‌تواند تبعات منفی بر مسائل اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشورمان داشته باشد و باعث افت تحصیلی و اختلالات رفتاری و عاطفی شود.

پرسه سارقان در بازی‌های آنلاین

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتای ناجا با بیان این که امروز کودکان و نوجوانان زیادی شیفته بازی‌های آنلاین شده‌اند، می‌گوید: این موضوع علاوه بر آسیب‌های جسمی و روحی، تهدیدات زیادی در پی دارد که خانواده‌ها باید مراقب فرزندان خود باشند.

سرهنگ دوم علی نیک‌نفس اظهار می‌کند: اعتیاد به بازی‌های آنلاین در کودکان و نوجوانان باعث افت تحصیلی فرزندان می‌شود، ضمن آن‌که آسیب‌های جسمی بسیاری در پی دارد. برخی بازی‌های آنلاین به صورت جمعی و گروهی است یا این‌که فرد با یک طرف مقابل بازی می‌کند که شناختی از او ندارد.

وی با بیان این که بسیاری از مجرمان سایبری برای یافتن سوژه‌ها و شکار خود به دنبال کودکان و نوجوانان هستند، می‌افزاید: این مجرمان با طرح دوستی با افراد کم سن و سال و دادن وعده، قربانیان خود را فریب می‌دهند و از آنها سوء‌استفاده می‌کنند.

سرهنگ نیک نفس، به خانواده‌ها توصیه می‌کند: حتما نظارت مستمر بر فعالیت‌های سایبری کودکان و نوجوانان خود داشته باشند تا عزیزانشان در دام مجرمان سایبری نیفتند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتای ناجا تاکید دارد: همان‌گونه که در فضای حقیقی خانواده‌ها تلاش دارند همبازی و دوستان فرزند خود را بشناسند در فضای مجازی نیز این امر ضروری است تا در صورت بروز مشکل بتوانند سرنخ‌های لازم در خصوص طرف بازی آنلاین فرزند خود را در اختیار داشته باشند.

به گفته وی برخی مجرمان سایبری در بازی‌های آنلاین چنان با فرزندان ما ارتباط برقرار می‌کنند که هر‌گونه رفت و آمد و اطلاعات زمان حضور ما همچنین نشانی منزلمان را دارند و از این طریق در فرصت مناسب اقدام به سرقت از منزل می‌کنند.

سرهنگ نیک‌نفس با بیان این که باید به فرزندان خود آموزش دهیم تا در ارتباطات آنلاین حداقل اطلاعات را در اختیار دیگران قرار دهند، می‌گوید: متاسفانه خانواده‌ها به این موارد دقت نمی‌کنند و فرزندان آنها در ارتباطات آنلاین و مجازی خود هرگونه اطلاعات را انتشار می‌دهند یا در اختیار دیگران می‌گذارد.

وی با بیان این که خانواده‌ها اعتیاد اینترنتی را جدی بگیرند، به آنها توصیه می‌کند: برای فرزندان وکودکان در زمینه بازی‌های آنلاین دستورالعملی تهیه و حدودی برای دسترسی آنها تعریف و ساعت بازی‌ها را محدود کنند، چرا که این بازی‌ها اعتیادآوراست و سلامت جسمی کودکان را به خطر می‌اندازد.جام جم آنلاین


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: