کد خبر: ۱۳۷۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۲۱ دی ۱۳۹۵ - 2017January 10
اگر مراکز ترک اعتیاد اجباری در کشور وجود نداشته باشد، معتادان متجاهر در جایی چون گورستان نصیرآباد شهریار و در اشکالی همچون گورخوابی خود را نشان می‌دهند.

شفا آنلاین>اجتماعی>رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: اردوگاه سازی نمی‌تواند یک نسخه بلندمدت برای حل و یا کاهش آسیب اعتیاد در کشور باشد اما یک اقدام موقتی است که باید انجام شود.

به گزارش شفا آنلاین،انوشیروان محسنی‌بندپی اظهار کرد: اگر مراکز ترک اعتیاد اجباری در کشور وجود نداشته باشد، معتادان متجاهر در جایی چون گورستان نصیرآباد شهریار و در اشکالی همچون گورخوابی خود را نشان می‌دهند.

وی در ادامه ضمن انتقاد از آنکه انتشار چنین تصاویر و ساختن واژه‌هایی همچون گورخوابی و ... سیاسی کردن مسائل اجتماعی است گفت: اگر مراکز ترک اعتیاد اجباری در کشور وجود نداشته باشد برخی از معتادان متجاهر به این شکل ظهور کرده و مدتی بعد هم کسانی که به دنبال ساختن واژه‌های سیاسی هستند شروع به واژه سازی‌هایی همچون پل خوابی، پارک خوابی و ... کرده تا از مسائل اجتماعی به اهداف سیاسی خود برسند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه گفت: در حال حاضر امکان اسکان موقت برای معتادان وجود دارد. در بعضی شهرها نیز گرمخانه راه‌اندازی شده و تمامی افراد معتاد متجاهر و بی خانمان می‌توانند شب را در آنجا خوابیده و در صورت تمایل صبح نیز مرکز را ترک کنند.

بندپی در ادامه تاکید کرد: همواره تلاش ما آن است که فرد با علاقه، عزم و اراده خود وارد مراکز اقامتی و پروسه درمانی شوند اما در حال حاضر با توجه به وضعیت موجود ناچار هستیم برنامه ترک اجباری را برای برخی از گروه‌ها اجرایی کنیم.

وی در ادامه ضمن اشاره به گورخوابی در گورستان نصیرآباد شهریار گفت: در شهرهای کوچک ممکن است چنین مواردی بروز کند اما آنچه مسلم است آن است که در حال حاضر تمامی دستگاه‌های کشور برای ساماندهی این افراد و کاهش آسیب‌هایی هم چون کارتن خوابی بسیج شدند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در سال 92 تنها ظرفیت پذیرش 400 معتاد را در کشور داشتیم اما در حال حاضر ظرفیت پذیرش 8600 معتاد متجاهر تحت عنوان مراکز ماده 16 را داریم؛ این درحالیست که در مراکز ماده 15 نیز استان تهران ظرفیت پذیرش 2500 نفر را دارد.

بندپی در ادامه با تاکید بر آنکه گستردگی اقدامات دولت در این حوزه بر همگان روشن و مشخص است گفت: باید تلاش شود تا رویکرد ترک داوطلبانه، اشتغال، ارائه پروتکل‌های علمی، اجتماع پذیری و تشویق فرد برای حضور در مراکز اقامتی و پروسه درمان اعتیاد در کشور تقویت شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: