کد خبر: ۱۳۶۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۱۳ دی ۱۳۹۵ - 2017January 02
در روزهای آینده جلساتی با بنیاد بیماریهای خاص، وزارت بهداشت، کمیسیون اجتماعی مجلس برگزار می کنیم و به مسائل و مشکلات این بیماران می پردازیم.
شفا آنلاین>سلامت>عضو کمیسون بهداشت مجلس دهم گفت: در تدوین لایحه بودجه ٩٦ با کمک بنیاد بیماری های خاص و همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیماری های خاص و رفع مشکلات بیماران خاص مورد توجه قرار می گیرد.

به گزارش شفا آنلاین، علی نوبخت روز دوشنبه در همایش کمیته های استانی بیماریهای خاص افزود: در روزهای آینده جلساتی با بنیاد بیماریهای خاص، وزارت بهداشت، کمیسیون اجتماعی مجلس برگزار می کنیم و به مسائل و مشکلات این بیماران می پردازیم.
وی در خصوص تامین داروهای بیماران خاص گفت: با تصویب مجلس مقرر شد فارموکوپه نظام دارویی بازنگری شود و بیماران از داروهای به روز استفاده کنند.
نوبخت با اشاره به محدودیت های مالی دولت، گفت: لازم است که از کمک های مردمی و سازمانهای مردم نهاد و حتی از وجوهات مردمی نیز برای تامین داروها استفاده کنیم.
عضو کمیسیون بهداشت مجلس ادامه داد: با تصویب مجلس و کمک دولت مقرر شد هشت هزار میلیارد تومان از بدهی بیمه سلامت پرداخت شود تا حدی از مشکل تامین دارو برطرف شود.
نوبخت همچنین در خصوص مشکل بیماران دیالیزی اظهارکرد: وزارت بهداشت با کمک واحدهای خیریه برنامه هایی برای بالا بردن کیفیت دیالیز درنظرگرفته است که کمیسیون بهداشت نیز برآن نظارت دارد.

** بیمه و رفاه بیماران خاص
در این ادامه این همایش زهرا ساعی عضو کمیسون اجتماعی مجلس گفت: بحث بیمه و رفاهیات بیماران خاص جزو وظایف ذاتی کمیسیون اجتماعی است و این کمیسیون در جهت آشنایی با مشکلات بیناران خاص به چهار استان سفر کرده است.
وی با اشاره به میانگین سنی پایین نمایندگان گفت: مجلس دهم تمام تلاش خود را برای برطرف کردن مشکلات بیماران خاص به کارمی گیرد.

**گسترش بیماریهای خاص
سهیلا جلودارزاده عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اپیدمی شدن سرطان در کشور گفت: ما در حال حاضر شاهد گسترش این بیماری در سراسر کشور هستیم و لازم است در این زمینه پژوهش های لازم در خصوص علت شیوع این بیماریها انجام شود.
وی ادامه داد: مجلس و کمیسیون اجتماعی آمادگی دارد که مسائل و مشکلات بیماران خاص در بحث اجتماعی را بررسی کند.
این نماینده مجلس تاکید کرد: باید بنیاد بیماریهای خاص افرادی را به عنوان نماینده خود به مجلس معرفی کند تا به عنوان رابط بین مجلس و این بیماران عمل کند.

**انتقاد از موازی کاری
در ادامه این همایش، احمد انارکی محمدی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از موازی کاری در کشور، گفت: خانواده های بیماران خاص مشکلات مادی و فرهنگی بسیاری در بحث درمان و نداشتن اطلاعات لازم درخصوص پیشگیری بیماری مواجه هستند.
وی افزود: بسیاری از بیماران، بیکار یا درآمد کمی دارند که با توجه به شرایط خاص این بیماران باید اقدامات مناسبی برای درمان آنها صورت گیرد و حتی این افراد از تسهیلات بعد از درمان نیز استفاده کنند.
این نماینده مجلس تاکید کرد: باید هزینه دسترسی و نوبت دهی این بیماران نیز برطرف شود چراکه زمان برای برخی از بیماران اهمیت زیادی دارد.
انارکی خطاب به بنیاد بیماری های خاص گفت: این بنیاد پیشنهادهای خود را در اختیار دولت و نمایندگان مجلس قرار دهد تا خلاهای قانونی درباره بیماران خاص برطرف شود.
وی در خصوص بحث پرداخت قرض الحسنه به بیماران خاص بیان کرد: باید در این خصوص ساماندهی لازم انجام شود و این بیماران از کمک های مالی بهره مند شوند.

** بحران بیماری های خاص
پروانه مافی نماینده دیگر مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه با اشاره به شیوع سرطان در بین زنان، گفت: ما در جامعه با بحران بیماری های خاص روبه رو هستیم که باید به صورت ویژه به آن توجه شود.
وی افزود: قوای سه گانه و نهادهای حاکمیتی باید در کنار سازمان های مردم نهاد قرارگیرند و در خصوص رفع این بحران فکر عملیاتی داشته باشیم.
مافی اظهارکرد: ایجاد فراکسیون حمایتی بیماری های خاص که به عنوان رابط بین قوه مقننه و سازمان های مردم نهاد برای انتقال تجربیات و پیشنهادات به مجلس عمل کند، مهم است.
وی علاوه بر بحث قانونگذاری در خصوص بیماری خاص به بحث نظارتی اشاره کرد و آن را مهم دانست و افزود: وزارت بهداشت و به طور خاص کمیسیون بهداشت مجلس در این زمینه می توانند نقش مهمی ایفا کنند.
همایش کمیته های استانی بیماران خاص با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس و مسئولان کشوری در باشگاه نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: