کد خبر: ۱۳۶۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۰۹ دی ۱۳۹۵ - 2016December 29
یکی از اصول اخلاقی مشاوره و روان درمانی، عدم مشاوره به بستگان است. یکی از دلایل آن هم این است که مشاوره تخصصی بعضاً نیازمند اطلاع از برخی جنبه های بسیار خصوصی و محرمانه زندگی مراجعین است.
شفا آنلاین>اجتماعی>یک دکتر روانشناس بالینی گفت: متأسفانه در برخی موارد شاهد مشاوره‌های غیر تخصصی به زوجین از سوی افرادی هستیم که به سبب نداشتن دانش و مهارت کافی بر طلاق پافشاری می‌کنند بدون آن‌که امتحان کردن هزار راه نرفته دیگر را پیش پای همسران بگذارند.

به گزارش شفا آنلاین،حجت الاسلام دکتر نصیر عابدینی افزود: بهترین مشاور و راهنما برای حل اختلافات و مشکلات زن و شوهرها، بسته به نوع مشکل، سطح راهنمایی و مشاوره تغییر می کند. گاهی حتی یک مقاله یا کتاب خوب می تواند در حل مشکل همسران مؤثر باشد، ولی در بیشتر موارد مشکلات و اختلافات زناشویی به صرف مطالعه یک کتاب یا گوش دادن به یک سخنرانی یا کارگاه آموزشی پایان نمی پذیرد و نیازمند مداخلات جدی تر است.
 
این روانشناس با اشاره به اینکه دوستان یا همکاران همسران، افراد غیر متخصصی هستند که مشاوره با آنها مناسب نیست چون تنها از یکی دو جنبه بسیار محدود به مشکلات زوجین می نگرند و از بسیاری از جنبه ها و زوایای پنهان مسأله غافلند گفت: بسیاری از مشکلات به ظاهر ساده و پیش پاافتاده زوجین، ریشه در لایه های زیرین و عمیق تر شخصیت زن و شوهر دارد و بدون اطلاع از این ظرافت ها، ارائه هرگونه راهکار دقیق و اثربخش بسیار دشوار می نماید. خام اندیشی و سطحی نگری برخی دوستان و همکاران در تحلیل شرایط و اوضاع مشکل آفرین زندگی زوجین می تواند آنان را به ارائه راه کارها و پیشنهادهای دم دستی و کم اثر بکشاند.
 
وی در خصوص دخالت فامیل و بستگان در مشکلات همسران گفت: یکی از اصول اخلاقی مشاوره و روان درمانی، عدم مشاوره به بستگان است. یکی از دلایل آن هم این است که مشاوره تخصصی بعضاً نیازمند اطلاع از برخی جنبه های بسیار خصوصی و محرمانه زندگی مراجعین است. از این رو از یک سو فامیل و بستگان اخلاقاً نباید ورود در این عرصه های شخصی و خصوصی نمایند و از سوی دیگر بدون اطلاع از این جنبه های محرمانه، مشاوره، ناقص و غیر همه‌جانبه‌نگر می‌شود. ضمن اینکه در برخی موارد فامیل سوگیرانه به مسائل می نگرند و این سوگیری بسیار در تشدید مشکلات زوجین اثرگذار است.
 
دکتر عابدینی توصیه کرد: در موارد عادی و غیرشدت یافته، بهترین کار، توافق زوجین بر مسأله مراجعه هر چه سریعتر به یک متخصص زوج درمانی و خانواده درمانی می باشد. اینگونه متخصصان به عنوان افراد غیر ذی نفع به دور از هرگونه جانبداری و سوگیری صرفاً بر اساس دستور العمل های فنی و تخصصی به ارائه مشاوره می پردازند.
 
به گفته دکتر عابدینی، مشاور خوب مشاوری است که از دانش، مهارت، تعهد و تجربه کافی برخوردار باشد. این گونه مشاوران کارآزموده یا مراکز معتبر، علامت شناسایی ویژه ای ندارند و بیشتر بر اساس جستجو و پیگیری شخصی و بازخوردهای مراجعان قبلی قابل شناسایی هستند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: