کد خبر: ۱۳۵۳۳۶
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۰۲ دی ۱۳۹۵ - 2016December 22
به گفته محققان وضعیت هورمونی بدن می‌تواند 21 درصد زنانی را که در سنین باروری قرار دارند تحت تاثیر قرار دهد و این امر می‌تواند با طیف گسترده‌ای از عوارض مرتبط با باروری، متابولیسم بدن و وضعیت روحی و روانی در ارتباط باشد.
شفاآنلاین: افسردگی، اضطراب و التهاب از جمله عوارض جانبی شایعی هستند که زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) دچار آن می‌شوند.

به گزارش شفا آنلاین: التهاب می‌تواند روی خلق و خو اثر بگذارد. مطالعات نشان داده‌اند که کمبود ویتامین D با اختلالات خلق و خو و التهاب در جمعیت عمومی مرتبط است. اما این ارتباط در زنان مبتلا به PCOS بررسی نشده است.

در مطالعه‌ای که نتایج آن منتشر شده محققان ارتباط بین سطوح ویتامین D (25 هیدروکسی ویتامین D) و PCOS را، همچنین برای اولین بار برهمکنش بین ویتامین D، التهاب و اختلالات خلقی را در زنان مبتلا به PCOS مورد بررسی قرار دادند.

در این مطالعه مقطعی از بین زنان مبتلا به اضافه وزن یا چاقی که در سنین قبل از یائسگی قرار داشتند، 50 زن مبتلا به PCOS و 23 زن غیرمبتلا مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که PCOS به تنهایی با کمبود ویتامین D مرتبط نیست اما سطوح پایین ویتامین D معمولا در زنان مبتلا به اضافه وزن مشاهده می‌شود. صرف‌نظر از وجود یا عدم وجود PCOS، سطوح ویتامین D با افسردگی و التهاب در زنان مبتلا به اضافه وزن مرتبط بود. همچنین مشاهده شد که کمبود ویتامین D به طور کلی در زنان شایع بوده و هیچ تفاوتی بین میزان ویتامین D در زنان مبتلا به PCOS و زنان غیرمبتلا وجود ندارد.
محققان معتقدند که یافته‌های این مطالعه از انجام مطالعات بیشتر در زمینه درمان افسردگی با مکمل ویتامین D به خصوص در زنان مبتلا به PCOS حمایت می کند.
نکته عملی: توجه به وضعیت ویتامین D بدن و در صورت لزوم مصرف مکمل ویتامین D در تمامی زنان به خصوص در زنان مبتلا به PCOS که بیشتر در معرض خطر اختلالات خلقی قرار دارند می‌تواند از بروز افسردگی در این افراد پیشگیری کند.سپید
منبع: Your Doctor

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: