کد خبر: ۱۳۴۶۳۳
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۲۶ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 16
قائم‌مقام سازمان پرستاری می‌گوید در سال آینده تعرفه خدمات پرستاری اجرا نخواهد شد. این در حالی است که از 4 ماه پیش از زمان ارسال بودجه پیشنهادی، اعتبار موردنیاز برای تعرفه به وزارت بهداشت ارسال‌شده بود و کمیسیون تلفیق بودجه هم تنها می‌تواند 3 درصد به بودجه اضافه کند
شفا آنلاین:محمد شریفی مقدم با اشاره به ارسال لایحه بودجه سال ۹۶ از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی، می‌گوید: «در بودجه وزارت بهداشت، هیچ ردیف اعتباری برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سال آینده، تخصیص داده نشده است.»

به گزارش شفا آنلاین:به گفته او مسیر بودجه‌ریزی دستگاه‌های دولتی به‌گونه‌ای است که باید از چند ماه قبل بودجه وزارتخانه‌ها به سازمان برنامه‌وبودجه و ازآنجا به دولت و درنهایت به مجلس برود. از همین رو از ۴ ماه قبل، موضوع اعتبار موردنیاز برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را به وزارت بهداشت اعلام کردیم.

قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری کشور اضافه می‌کند: «ما به وزارت بهداشت پیشنهاد دادیم هزار میلیارد تومان علاوه بر بودجه‌های جاری برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری لازم است، ولی در بودجه سال ۹۶ این وزارتخانه هیچ ردیف اعتباری برای تعرفه‌های پرستاری پیش‌بینی‌نشده است.»

دبیر کل خانه پرستار درمورد دلایل این اقدام وزارت بهداشت  می‌گوید: «وزیر بهداشت در چند جایی که با رسانه‌ها و مجلس ‌صحبت کرده بود از مجلس خواسته بود که طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری را مصوب کند. این در حالی است که روند بودجه‌ریزی به این نحو است که وزارت‌خانه در بدو امر بودجه آن برنامه را در لایحه پیشنهادی خود ارائه دهد تا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و هیئت دولت آن را کارشناسی کرده رد کنند یا بپذیرند.»

شریفی مقدم بابیان اینکه وزارت بهداشت اعتقادی به بحث تعرفه گذاری ندارد، اضافه می‌کند: «وزارت بهداشت برای آرام کردن افکار عمومی این بهانه را مطرح می‌کند.»

به گفته او درحالی‌که معاون اول ریاست جمهوری دستور داد موانع این طرح رفع شود، این اتفاق رخ نداد.
او با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد وزارت بهداشت همچنان نظر مثبتی به اجرای آن ندارد، می‌افزاید: «در جلسه کمیسیون اجتماعی دولت هم که پیرو دستور معاون اول ریاست جمهوری و نمایندگانی از وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های بیمه‌گر برگزارشده بود که نمایندگان وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری هم در آن جلسه حضور داشتند؛ این سوال مطرح شد که چرا در دولت جدید قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری از وزارت بهداشت به دبیرخانه شورای عالی بیمه نرفته است. پاسخ نمایندگان وزارت بهداشت نشان می‌داد که آنها تلویحا با اجرای این طرح موافق نیستند.»

او اضافه می‌‌کند :«درنهایت مستندی از معاون درمان را ارائه کردند که نشان می‌داد تعرفه خدمات پرستاری به دبیرخانه شورای عالی بیمه رفته اما تنها تعرفه پرستاری در منزل ارسال‌شده بود.»
شریفی‌مقدم در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی که بودجه‌ای برای اجرای این طرح دیده نشده، چه راه‌هایی برای اجرایی شدن آن در سال آینده داریم، می‌افزاید: «در چنین شرایطی کار ما سخت‌تر می‌شود. اما تنها دو راه داریم.

 از یک‌سو انتظار داریم نمایندگان کمیسیون تلفیق که حق تغییر 3 درصدی بودجه را دارند؛ از سایر منابعی که وزارت بهداشت در اختیار دارد به اجرای این قانون اختصاص دهند. مبلغ پیشنهادی ما هزار و 500 میلیارد تومان است. مسیر دوم تعریف 150 خدمت مشترک بین پرستار و پزشک مثل شیمی‌درمانی، تزریق خون و ... است، که باید به‌عنوان خدمت پرستاری تعریف‌شده و مبلغی از سوی بیمه به پرستاران پرداخت شود.»

او با اشاره به اینکه جامعه پرستاری آرام نیست و با جدیت به دنبال اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری است، می‌افزاید: «امیدواریم این طرح که 10 سال پیش در مجلس به تصویب رسیده بود، اجرا شود.»
درکنار تلاش سازمان نظام پرستاری برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، شریفی مقدم از تلاش برای پوشش بیمه‌ای خدمات پرستاری در منزل می‌گوید: «در حال حاضر نظارتی بر فعالیت خدمات پرستاری در منزل وجود ندارد، به‌طوری‌که برای یک شبانه‌روز خدمت پرستاری در منزل، بین یک‌میلیون تایک میلیون و200هزار تومان پول می‌گیرند. این در حالی است که مسئولیت بروز مشکلات را نمی‌پذیرند.»

قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری کشور به مشکل پرستاران بخش خصوصی که اجرا نشدن قانون ارتقای بهره‌وری است، اشاره می‌کند و می‌گوید: «آنچه مسلم است، این قانون باید در بخش خصوصی هم اجرا شود اما به خاطر زد و بندهایی که در پشت این جریان وجود دارد، پرستاران بیمارستان‌های خصوصی از مزایای این قانون محروم مانده‌اند.»

شریفی‌مقدم ادامه می‌دهد: «تنها راهکار برای اجرای قانون ارتقای بهره‌وری یا همان کاهش ساعت کار پرستاران در بیمارستان‌های خصوصی، این است که از وزارت بهداشت بخواهیم یک آیتم در بحث رتبه‌بندی بیمارستان‌ها لحاظ کند که اگر این قانون اجرا نشد، در رتبه‌بندی بیمارستان لحاظ شود.»
وی همچنین از معرفی ۱۰ هیئت‌مدیره نظام پرستاری به هیئت بدوی تخلفات سازمان نظام پرستاری خبر می‌دهد و می‌گوید: «این هیئت‌مدیره‌ها، دوره کمک پرستاری را برگزار کرده‌اند که تخلف است.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: