کد خبر: ۱۰۵۱۵۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 19
شفا آنلاین>سلامت>وزیربهداشت و درمان آموزش پزشکی با بیان اینکه برای کنترل دیابت در کشور سازمان های مردم نهاد باید به شکل جدی وارد عمل شوند گفت:تهران باید در کنترل دیابت الگو باشد.
به گزارش شفا آنلاین، دکترسیدحسن هاشمی درنشت مشترک معاونت اجتماعی وزارت بهداشت و انجمن های فعال درحوزه دیابت اظهارداشت: اینکه بیاییم و هرسال یک بار دور نیز جمع شویم و درباره مشکلات دیابت در کشورصحبت کنیم، کاری از پیش نمی رود؛ باید به شکل جدی وارد عمل شد و در این کار نقش اصلی را خود مردم و سازمان های مردم نهاد دارند.

وزیربهداشت با اشاره به نقش مهمتر پیشگیری نسبت به درمان در کنترل دیابت که با توانمندسازی مردم از طریق آموزش های همگانی فراهم می شود، خاطرنشان کرد: دولت و وزارت بهداشت به تنهایی نمی توانند این مشکل را رفع کنند و انجمن ها و سازمان های مردم نهاد نباید تنها به این امید باشند.
وی در این مورد افزود: NGOها باید در این مورد تلاش جدی داشته باشند وخودشان کاری کنند، این مشکلی نیست که بتوان آن را در وزارت بهداشت حل کرد و تنها راه برون رفت از آن آموزش و پیشگیری توسط مردم و سازمان های مردم نهاد خواهد بود.
هاشمی همچنین با تاکید بر نقش پزشکان عمومی در کنترل دیابت در کشور گفت: به نظر من یک پزشک عمومی می تواند مراقبت ها و پایش های مورد نیاز بیماران مبتلا به دیابت را انجام دهد و این گروه به همراه گروه پرستاری و متخصصان تغذیه می توانند یک کلینیک جامع را برای پیشگیری و درمان دیابت تشکیل دهند و در این مورد الزاما نیازی به متخصص غدد نیست.
وزیربهداشت ثبت نشدن بیماران دیابتی را یکی ازمشکلات جدی در این بخش دانست و در این مورد گفت: اگر سیستم ثبت دیابت ایجاد شود، راحت تر می توان در این زمینه تصمیم گیری کرد؛ چرا که میزان مصرف داروها و تجهیزات مورد نیاز این بیماری و همچنین رده سنی مبتلایان به آن را تعیین می کند و البته راه اندازی درمانگاه های زنجیره ای با رویکرد پیشگیری نیز می تواند در این راستا بسیار موثر باشد.
وزیربهداشت ضمن اشاره به فعالیت شبکه های بهداشت و درمان در حوزه پیشگیری از بیماری دیابت گفت: درعین حال باید به این نکته نیز توجه داشت که اگر این سیستم ثبت برای همه کشور نیز راه اندازی شود باز هم از کلینیک های زنجیره ای بی نیاز نخواهیم بود.
وزیربهداشت در پایان ضمن تشکر از همکاری ارگان های مختلف و اقدامات انجام شده توسط آنها در زمینه کنترل دیابت گفت: باید توجه داشته باشیم که در این زمینه تهران به عنوان یک الگو عمل می کند و اگر در این شهر بتوانیم طرح ها و برنامه های خود را به درستی اجرا کنیم، می توانیم الگوی مناسبی برای الگوبردای سایر استان ها و شهرها باشیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: