کد خبر: ۱۳۴۵۷۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 14
استرس و تنش های روحی روند صعودی در جامعه پیدا کرده و بر خلاف تصور افراد که استرس و اضطراب را به عنوان یک عامل مضر می دانند، نوعی از استرس که "Eu stress" نامیده می شود استرس مثبت و سازنده محسوب می شود.
شفا آنلاین:یک روانشناس گفت: اضطراب بیش از حد علاوه بر مشکلات روحی و روانی سبب بروز آسیب های جسمانی بسیاری مانند فشارخون و آسم در افراد می شود.

به گزارش شفا آنلاین، استرس و تنش های روحی روند صعودی در جامعه پیدا کرده و بر خلاف تصور افراد که استرس و اضطراب را به عنوان یک عامل مضر می دانند، نوعی از استرس که "Eu stress" نامیده می شود استرس مثبت و سازنده محسوب می شود.

بهروز بیرشک روان شناس و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص استرس مفید بیان کرد: این استرس و اضطراب نیروی محرکه لازم برای شروع کارها را فراهم می کند و یک عامل برانگیزنده به شمار می آید.

وی عنوان کرد: زمانی که استرس و تنش های روحی و روانی بیش از حد لازم باشند و به خوبی مدیریت و کنترل نشوند، مشکلات جسمی و روحی متعددی را برای فرد به همراه دارد.

این روان شناس افزود: استرس مخرب می تواند سبب بروز اختلال در سیستم گوارشی و خواب، فشار خون، احساس بی انگیزگی، خستگی، دردهای عضلانی و کوفتگی در بدن شود.

بیرشک تصریح کرد: از دیگر تاثیرات استرس بر بدن می توان به بروز بیماری های روان تنی( ناراحتی و مشکلات جسمانی با منشا روحی و روانی) مانند زخم معده و آسم اشاره کرد.

وی بیان کرد: دارو درمانی در مواقعی که فرد با اضطراب و استرس شدیدی مواجه است می تواند نقش موثری در کاهش این فشار روانی داشته باشد ولی به عنوان یک راه حل کارآمد و همیشگی مطرح نمی شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: مبتلایان به اضطراب مضر که استرس سبب بروز اختلال در عملکرد روزانه آن ها شده باید هر چه سریعتر با مراجعه به روانشناس یا مشاور مجرب و ماهر، انجام ورزش، تمرینات تن آرامی و فعالیت های هنری که ذهن فرد را درگیر خود می کند، در جهت کاهش این استرس گام بردارند.

بیرشک با بیان اینکه یوگا ورزش مناسبی برای کاهش تنش های روحی و روانی محسوب می شود، اظهار کرد: مسافرت و تغییر محیط زندگی و کار نیز از دیگر گزینه های مفید برای آرامش به شمار می رود. 

لازم به ذکر است، روش های جدیدی مانند تحریک الکتریکی مغز، نوروفیدبک نیز کمک شایانی در کاهش اضطراب و استرس می کنند ولی از آنجایی که تمامی افراد قادر به انجام این روش ها نیستند روان درمانی و روانکاوی شاه کلید مدیریت استرس و کسب آرامش و شادی است.
برچسب ها: استرس ، اضطراب ، دانشگاه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: