کد خبر: ۱۳۴۵۰۹
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 15
مخترعان به تازگی یک میکروتراشه ارزان و قابل حمل برای تشخیص دیابت نوع 1 ساخته‌اند که می‌تواند به محققان در تشخیص این بیماری کمک کند. در ساخت این میکروتراشه از فناوری نانو برای تشخیص نوع دیابت بهره گرفته شده است.
 شفا آنلاین:   برای تشخیص دیابت در قدیم، بیماران را براساس سن، قومیت یا وزن طبقه‌بندی می‌کردند. دیابت نوع1 منحصرا در کودکان و دیابت نوع-2 تقریبا همیشه در میانسالان و بزرگسالان چاق تشخیص داده می‌شد.

به گزارش شفا آنلاین: این طبقه‌بندی آنقدر مشخص بود که معمولا تایید آزمایشگاهی نوع دیابت غیرضروری پنداشته می‌شد. البته دشواری و گرانی تست نیز در عدم توجه به تایید آزمایشگاهی دیابت، بی تاثیر نبوده است. امروزه به دلیل گسترش چاقی، حدود یک‌چهارم از کودکان دیابتی، مبتلا به دیابت نوع-2 و به دلایل نامشخصی، تعداد رو به افزایشی از بزرگسالان، به دیابت نوع-1 مبتلا هستند.

       دیابت نوع-1 یک بیماری است که در اثر حمله سیستم ایمنی خود شخص به بافت‌های سالم بدن ایجاد می‌شود. در نتیجه بدن بیمار ساخت انسولین را متوقف می‌کند. بیماری هنگامی شروع می‌شود که پادتن‌های بدن به سلول‌های تولید انسولین در پانکراس حمله می‌کنند.

       میکروتراشه ساخته شده می‌تواند بین دو دیابت موجود که هر دو عامل قند خون بالا هستند، اما علت و درمانشان متفاوت است، تمایز قائل شود. در حال حاضر تمایز بین دو دیابت موجود فقط از طریق دستگاه‌های پیچیده درون مراکز درمانی و با سرعت کمی انجام می‌گیرد. با ورود این دستگاه جدید، تشخیص دیابت بسیار کارآمدتر و وسیع‌تر انجام خواهد گرفت.

       در افراد بیمار به دیابت نوع-1 اتوپادتن‌ها حضور دارند، اما در افراد دیابتی نوع-2 این اتوپادتن‌ها وجود ندارد، بدین طریق میکروتراشه می‌تواند بین این دو دیابت تمایز قائل شود.

       مدارکی وجود دارند که نشان می‌دهد، تشخیص سریع دیابت نوع-1، در بلند مدت به نفع بیماران است. احتمالا بتوان حملات سیستم ایمنی را به پانکراس متوقف و برخی توانایی‌های بدن را برای ساخت انسولین حفظ کرد.

       تست قدیمی که برای تشخیص نوع دیابت به کار می‌رفت از مواد رادیواکتیو برای تشخیص اتوپادتن‌ها استفاده می‌کرد. این تست چند روز طول می‌کشید و فقط توسط پرسنل آموزش‌دیده و با هزینه چندصد دلاری انجام می‌گرفت. به عکس، میکروتراشه از رادیواکتیو استفاده نمی‌کند، نتایج را در چند دقیقه مشخص می‌کند و حداقل آموزش را برای استفاده لازم دارد. هر چیپ که قیمتی در حدود 20 دلار دارد برای 15 تست استفاده می‌شود. میکروتراشه مقدار بسیار کمتری را از خون (از سر انگشت) نسبت به دستگاه تست قدیمی (از رگ خون) می‌خواهد.

       میکروتراشه از روش فلوئورسانس برای تشخیص پادتن‌ها استفاده می‌کند.

       کل دستگاه متشکل از یک شیشه به عنوان پایه برای هر میکروتراشه‌ای است که با نانوذرات طلا پوشانده شده و سیگنال فلوئورسانس را تشدید می‌کند. دستگاه تست با نمونه‌های خون افرادی که به تازگی به دیابت مبتلا شده‌اند و افرادی که فاقد دیابت‌اند، ارزیابی شده است. هر دو گروه برای ارزیابی دقیق‌تر نتایج، هر دو نوع تست قدیمی و میکروتراشه را انجام دادند.

       تشخیص سریع و ارزان دیابت نوع-1 به پزشک فرصت می‌دهد سطح اتوپادتن بیمار را قبل از ظهور علائم بیماری، پیگیری کند. چون تست ارزان است، می‌توان در مقیاس وسیع از افراد جامعه تست گرفت.

       در حال حاضر مخترعان دانشگاه استفرد در حال طی مراحل لازم برای ثبت پتنت مربوطه و کسب تایید سازمان غذا و داروی آمریکا برای عرضه این فناوری به بازار هستند تا بتوانند آن را جایگزین روش قدیمی‌تر و گران‌تر کنند.سپید
منبع: NBIC
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: