کد خبر: ۱۳۴۳۷۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 14
از زمانی که کودک متولد می‌شود، مورد معاینات چشم قرار می‌گیرد. بعداز آن در فاصله زمانی دیگر مجدد معاینه می‌شود و همین زمان کودکانی که زمینه بیماری‌های چشم دارند، شناسایی می‌شوند.
مانند کودکان نارسی که از اکسیژن استفاده می‌کنند، یک بیماری شناخته شده است که باعث می‌شود، شبکیه چشم آسیب‌پذیر باشد. بنابراین از زمانی که کودک متولد می‌شود، با توجه به شرایطش می‌توان تشخیص داد که از چشم سالمی برخوردار است یا نه.

 این تشخیص از معاینات اولیه حاصل می‌شود. شیوع عیوب انکساری به زمانی می‌رسد‌ که کودک باید معاینه دوره‌ای شود و در دوسالگی و سنین پیش مدرسه غربال شود. با این معاینات از طیف بسیار وسیعی از ضایعات که منجر به کاهش بینایی می‌شود، جلوگیری می‌شود. با گذشت زمان که انسان پا به سنین بالاتر می‌گذارد، بیماری‌های دیگری فرد را دچار می‌کنند که بعضی از آنها عوارض چشمی ایجاد می کند. مانند بیماری دیابت. فردی که دیابت دارد، معاینات چشم در سیر درمان بیماری دیابت وی لحاظ می‌شود. افرادی که دارای مشکل تیروئید هستند هم این معاینات را دارند.

برخی افراد در معرض بیماری‌های شغلی قرار دارند. افرادی که با مواد شیمیایی سروکار دارند، در معرض آسیب‌های صدمات چشمی ناشی از مواد شیمیایی قرار دارند. این طیف از زنان خانه‌دار که از مواد شوینده استفاده می‌کنند، آغاز می‌شود. انواع و اقسام شوینده‌هایی که در مصارف خانگی استفاده می‌شود، آسیب چشمی ایجاد می‌کند. از این رو باید دسترسی کودکان را به مواد شیمیایی کم کرد. چراکه کودکان از مضر بودن آنها اطلاعی ندارند. از طرف دیگر اسباب‌بازی‌های پلاستیکی که درصد زیادی مواد شیمیایی مضر دارد، برای کودک نامناسب است.

       جدا از مواد شیمیایی، صدمات رانندگی نیز منجر به آسیب‌های چشمی شدید می‌شود. میزان زیادی از افرادی که چشم خود را از دست می‌دهند، در تصادفات رانندگی دچار آسیب می‌شوند. اصلاح ساختار در استفاده از وسایل حمل و نقل و جاده‌ها تاثیر بسیاری در سلامت افراد و سلامت چشم‌ آنها دارد.

       صدماتی که در کارگاه‌ها ایجاد می‌شود، مانند مواد شیمیایی، جوشکاری بدون وسایل حفاظتی، حرارت و... چشم کارکنان را در معرض آسیب قرار می‌دهد. مثلا نانواهایی که مدت زیادی را جلوی تنور و در معرض حرارت بالا کار می‌کنند.

       بیماری‌هایی هستند که خود را در سنین بالا نشان می‌دهند. مانند آب سیاه. افرادی که چهل سال را رد می‌کنند، باید مراقب این بیماری باشند، مخصوصا اگر سابقه بیماری آب سیاه در فامیل آنها وجود داشته باشد.سپید

محمد علی جوادی
جراح چشم فوق تخصصی قرنیه و پیوند

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: