کد خبر: ۱۰۴۴۹۳
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 15
شفا آنلاین>سلامت>آمارهای جهانی تعداد افراد مبتلا به دیابت را 346 میلیون معرفی کرده‌اند همچنین این آمار‌ها از دو برابر شدن مبتلایان تا سال 2030 خبر می‌دهند.
به گزارش شفا آنلاین،به صورت تقریبی 4 میلیون ایرانی دچار دیابت هستند که نیمی از آنها ازبیماری‌شان آگاهی ندارند. این بیماری پرهزینه‌ترین بیماری غدد محسوب می‌شود و ابتلا به آن احتمال دچار شدن فرد به مشکلات دیگر را افزایش خواهد داد، به طوری که دیابت به عنوان شایع‌ترین علت نابینایی و کم بینایی در ایران معرفی شده است.

دکترعلی طالع فوق تخصص غدد کودکان ، می‌گوید: در صورتی که قند خون فرد در زمان ناشتا بیشتر از 120 باشد یا این میزان 2 ساعت بعد از صرف غذا به 200 برسد او دچار دیابت شده است. قند خون بیشتر از 200 نیز همراه با علائم مربوطه نشانگر ابتلا به این بیماری است. دیابت به دو نوع 1 و 2 تقسیم می‌شود وفرد اغلب در هنگام ابتلا به آن نیاز به تزریق انسولین دارد چراکه غده لوزالمعده کارایی‌اش را در ساخت انسولین از دست داده است.

وی در خصوص علت ابتلا به دیابت نوع 2، اظهار می‌کند: در زمان ابتلا به این نوع از بیماری بدن توانایی ساخت انسولین را دارد اما فرد به علت وجود مقاومت انسولینی امکان استفاده از آن را نخواهد داشت. در برخی از موارد برای درمان مبتلایان به دیابت نوع 2 فرد نیاز به تزریق انسولین خواهد داشت و در برخی از موارد نیز می‌توان با دارو، تغییر شیوه زندگی و رژیم غذایی بیماری را کنترل کرد.

دکتر طالع، خاطرنشان می‌کند: دیابت نوع 1 اغلب در کودکان ایجاد می‌شود و دچار شدن به آن در بیشتر مواقع ناشی از اختلال در سیستم ایمنی و زمینه‌های ژنتیکی فرد است. این کودکان به علت مشکلات ژنتیکی توانایی ساخت انسولین در غده لوزالمعده را ندارند بنابراین اغلب آنها نیاز به تزریق انسولین خواهند داشت.

رمز پیشگیری از دیابت نوع 2
وی در خصوص پیشگیری از ابتلا به دیابت، می‌گوید: برای پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 1 نمی‌توان برنامه ویژه‌ای ارائه کرد. دیابت نوع 2 اغلب در سنین 30 سال به بالا ایجاد می‌شود و به وسیله کنترل مصرف مواد قندی، جلوگیری از چاقی، کاهش استرس، انجام فعالیت‌های منظم ورزشی و قطع مصرف سیگار از ابتلا به آن می‌توان جلوگیری کرد یا با رعایت این اصول می‌توان دچار شدن به آن را به وقفه انداخت.

چاقی عاملی برای ناکارآمدی ترشح انسولین
این فوق تخصص غدد کودکان، اظهار می‌کند: چاقی یا وجود بافت چربی در عضلات و کبد باعث ناکارآمدی در ترشح انسولین می‌شود همچنین چاقی می‌تواند باعث افزایش احتمال دچار شدن به سندرم متابولیک، فشار خون و دیابت شود بنابراین افراد باید برای حفظ سلامتی خود از بروز این عارضه جلوگیری کنند.

وی با تأکید بر اینکه تعداد کودکان مبتلا به دیابت نوع 2 در کشور افزایش یافته است، بیان می‌کند: دیابت نوع 2 اغلب در بزرگسالان ایجاد می‌شود اما امکان ابتلای کودکان به آن نیز وجود دارد. بر اساس آمارها 10 تا 15 درصد کودکان دچار این بیماری از دیابت نوع 2 رنج می‌برند.

دکتر طالع، در خاتمه با تأکید بر اینکه بر اساس آمارها میزان ابتلا به دیابت نوع 1 در کشور افزایش چشمگیری نداشته است، تصریح می‌کند: سن ابتلا به دیابت نوع 1 بیشتر 5 تا 7 سالگی است و اغلب مبتلایان به آن لاغر هستند اما کودکان دچار دیابت نوع 2 اغلب از چاقی و کم تحرکی رنج می‌برند. به صورت کلی افزایش بی‌تحرکی و مصرف غذاهای فست فود در جامعه باعث افزایش میزان ابتلا به دیابت نوع 2 در کودکان 9 تا 10 سال شده است که این موضوع بسیار نگران‌کننده است. شعار سازمان بهداشت جهانی تکیه بر اصل خود مراقبتی دارد. خود مراقبتی فعالیتی است که در جهت حفظ و ارتقای سلامت انجام می‌شود بنابراین افراد باید با رعایت نکات مؤثر از بروز این بیماری در خود جلوگیری کنند.ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: