کد خبر: ۱۰۵۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 22
شفا آنلاین>جامعه پزشکی>وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: بار بسياري از بيماري ها كه روبه افزايش است مي توان گفت كه برعهده خود مردم است و اگر ايرانيان از سلامتي خود مراقبت كنند، مي توانند مانع بروز بسياري از بيماري ها شوند.
به گزارش شفا آنلاین، سيد حسن قاضي‌ زاده هاشمي پنجشنبه شب در حاشيه ديدار با مراجع تقليد در گفت ‌وگو با خبرنگاران استان قم اظهار كرد: اين افتخار را داشتيم در روز ولادت حضرت علي(ع) خدمت مراجع عظام تقليد رسيديم و مثل هميشه از رهنمودها و دعاهاي ايشان بهره ‌مند شديم و در هفته سلامت نيز بسيار علاقه مند بوديم از راهنمايي اين بزرگواران بهره‌ مند شويم.
وي با اشاره به اين كه يكي از مهم‌ ترين بيماري‌ها افزايش وزن و چاقي در جامعه است، گفت: در50 سال پيش در كشور ما چنين مشكلي وجود نداشت امروز به دليل كم‌ تحركي، كاهش فعاليت‌ بدني، نوع تغذيه و سبك زندگي سبب شده است كه نزديك به 40 درصد مردم كشور داراي اضافه وزن باشند.
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با بيان اين كه حدود 11 ميليون تن مبتلا يا در معرض ديابت هستند، اظهار كرد: اين امر هزينه ها و عوارض بسيار سنگين و دردناكي دارد و هزينه هاي بسياري را به كشور تحميل مي كند.
قاضي‌ زاده هاشمي خاطرنشان كرد: امروز در شهر مقدس قم اين فرصت فراهم شد كه با كمك رسانه‌ هاي مختلف سخناني را مطرح كنيم كه ايرانيان بيشتر به فكر و مراقب سلامت خودشان باشند.
وي با بيان اينكه اگر پدران و مادران خودشان عامل نباشند فرزندان عمل نخواهند كرد، گفت: اين مشكلات جدي است و افزايش ديابت در كشور سرعت بسياري دارد و عوارض آن بي شمار است و امسال از مسائلي كه بايد مورد توجه قرار گيرد مساله اضافه وزن است كه منشا بسياري از بيماري ها است.
وي با بيان اين كه كاهش استفاده از مواد قندي و چربي و افزايش فعاليت‌ هاي بدني در جامعه بايد مورد توجه قرار بگيرد، گفت: يك مورد از عوارض ديابت از كار افتادن كليه‌ هاست و طبق اين روند طي سال‌ هاي آينده بايد دو هزار و500 ميليارد تومان بابت هزينه دياليز هزينه كنيم.
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي خاطرنشان كرد: ساير اندام‌ ها نيز با بيماري ديابت گرفتار مي‌ شوند و شايع ‌ترين علت نابينايي نيز ديابت است.
وي ادامه داد: در عين اين كه خدمات درماني گسترش مي ‌يابد حتما بايد پيشگيري هم مورد توجه قرار گيرد و پيشگيري شرط عقل است و اگر مي‌ خواهيم كشور پيشرفت كند و زندگي سالمي داشته باشيم بايد از دوران طفوليت رفتارسازي كنيم.
وي با اشاره به وضعيت بهداشت و درمان استان قم گفت: ظرف چهار تا پنج سال آينده سيماي خدمات درماني در اين استان تغيير بسياري خواهد داشت و زيرساخت ‌هاي بهداشتي و درماني گسترش خواهد يافت.
قاضي‌ زاده هاشمي گفت: يكي از مهم ‌ترين پايگاه‌ هاي فرهنگي جهان اسلام شهر مقدس قم است و اميدوار هستيم كه در شان قم بتوانيم به زائران و مجاوران حرم مطهر كريمه اهل بيت(ع) خدمات بهداشتي و درماني ارائه دهيم.

* نيازمند رهنمودهاي مراجع تقليد
وي همچنين در ديدار با آيت الله جعفر سبحاني از مراجع تقليد در پاسخ به پرسش اين مرجع تقليد در رابطه با ساخت بيمارستان هزار تختخوابي در قم گفت: طراحي خوبي براي اين بيمارستان انجام شده است و در چند ماه آينده كار عملياتي آن شروع مي شود و علاوه بر آن بيمارستان ديگري نيز در قم به بهره برداري مي رسد.
وي دراين ديدار گفت: كار ما در حد اين همه قدرشناسي مردم نيست كه رضايتمندي 70 درصدي مردم را داشته باشيم و اين نشان دهنده اخلاص كار همكارانم در سطح كشور است.
قاضي زاده هاشمي خاطرنشان كرد: ما همواره خود را نيازمند رهنمودهاي مراجع عظام تقليد مي دانيم و اين مسائل و بيانات همواره سرلوحه كار ما خواهد بود.
وزير بهداشت درمان و آموزش پزشكي با تاكيد بر موضوع پيشگيري اظهار كرد: بايد به سمت پيشگيري برويم و بيانات مراجع عظام تقليد در اين راستا مي تواند اثرگذار باشد.

* 90 دانشكده طب داريم
وزير بهداشت درمان و آموزش پزشكي در ديدار با آيت الله سيد محمدعلي علوي گرگاني از استادان برجسته حوزه علميه قم نيز گفت: 90 دانشكده طب داريم و 57 دانشگاه علوم پزشكي و 200 هزار دانشجوي مختلف علوم پزشكي داريم كه مشغول تحصيل هستند و بنا براين است كه 30 درصد ظرفيت در اختيار افراد بومي باشد و اين كار موجب بي نيازي مناطق محروم خواهد شد.
وي گفت: يكي از اقدامات بيمه شدن 11 ميليون نفر و از سوي ديگر 10 هزار نفر متخصص در سراسر كشور فعال شدند كه در استان هاي مرزي نيز تلاش شد از محروميت خارج شوند.
وزير بهداشت درمان و آموزش پزشكي افزود: دو هزار و 500 مركز بهداشتي ساخته شد و براي 11 ميليون نفر حاشيه نشين نيز خدمات رساني شد و براي آنها نيز امكاناتي فراهم شد و به ازاي هر سه هزار نفر مراقب سلامت داير كرديم.
قاضي زاده هاشمي ادامه داد: در شهرهاي زير 20 هزار نفر براي نخستين بار است كه در هر نقطه اي كه مركز بهداشتي داريم، پزشك هست.
وي گفت: در حوزه پژوهشي نيز رتبه ما افزايش يافت و رشد علمي ما نه تنها متوقف نشد بلكه به رتبه 16 رسيديم.
وي در بخش ديگر از سخنان خود با اشاره به روند جمعيتي در كشور گفت: در سال 91 ضريب باروري 1.7 بوده است كه اين رقم الان به 1.9 رسيده است، نرخ خوب به ازاي هر زن و شوهر حداقل 2 است كه اينها بتوانند جايگزين باشند كه اين رقم هرچه قدر از 2 بيشتر باشد نشان مي دهد كه از جمعيت جوان بيشتري برخوردار هستيم.
قاضي زاده هاشمي همچنين گفت: اكثر دولت از خانواده شهدا و جبهه اي هستند و همه آمده اند كه به مردم، دين و پيشرفت كشور كمك كنند.
وي همچنين در پاسخ به پرسش آيت الله علوي در رابطه با پزشك خانواده گفت: پزشك خانواده در شهرهاي زير 50 هزار نفر مستقر شده است و داريم با تدبير آن را گسترش مي دهيم كه فكر مي كنيم يك دوره هفت هشت ساله طول مي كشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: