کد خبر: ۱۳۴۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 14
پیش از این دستیاران دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی نسبت به دیرکرد در پرداخت حقوق و کارانه خود اعتراض کرده بودند، حالا دستیاران دانشگاه علوم پزشکی ایران هم دست‌به‌کار شدند و با ارسال نامه‌ای به مسئولان دانشگاه نسبت به حقوق رفاهی اندک خود معترض شدند.
شفا آنلاین:      بعد از انتشار پاسخ معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران به نامه اعتراضی دستیاران، آنها نامه دیگری نوشتند و به محمد جلیلی پاسخ دادند.

    به گزارش شفا آنلاین:در بخشی از این نامه که خطاب به رئیس دانشگاه نوشته‌شده آمده است: «در خصوص تعیین سقف کاری مصوب شورای اعتباربخشی آموزش دستیاری آمریکا که ایشان -معاون آموزشی دانشگاه- در توضیحات خود عنوان کردند باید اعلام کنیم که بین ساعات کاری و کمک‌هزینه دریافتی در آن کشور تناسب عادلانه‌ای وجود دارد.

 به‌طوری‌که مطالعات تطبیقی کمک‌هزینه دستیاران ایران با همتایان دیگر خود از آمریکا و انگلستان و کانادا گرفته تا آلمان و ترکیه نیز نشان می‌دهد نه‌تنها دستیاران ایرانی کمترین خالص دریافتی را دارند، که کمترین «نسبت حقوق به سرانه قدرت خرید» و همچنین «نسبت حقوق به تولید ناخالص ملی » را نیز دارا هستند. این دستیاران در ادامه نوشته‌اند: «براساس مصوبه شورای عالی میزان دریافت کارانه دستیاران مبالغی مشخص اعلام‌شده است ولی عدم پرداخت به‌موقع آن موجب مشکلات عدیده‌ای گشته است.

 متاسفانه باید اعلام کنیم که دیگر تاب صبوری نداشته و آن‌چنان فشارهای مالی و معیشتی زیاد گشته که از تمامی مراجع قانونی برای احقاق حقوق خود اقدام می‌نماییم.» لازم به توضیح است که عدم پیگیری به‌موقع درخواست‌های مشروع و به حقمان قطعا بی‌احترامی تلقی خواهد شد و پاسخ قاطعانه دستیاران را به دنبال خواهد داشت

       بار دیگر در پایان باید تکرار کنیم که احقاق حقوق معطل‌مانده دستیاران تخصصی پزشکی، یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی است که می‌تواند بخشی از مهم‌ترین مشکلات نظام سلامت را مرتفع کند و ادامه این شیوه غلط تربیت دستیار، بی‌شک مشکلات امروز را افزون خواهد کرد.

       روز گذشته دستیاران دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز با انتشار نامه‌ای که تاکنون به امضای بیش از 200 نفر رسیده، نوشتند: «پس از اجرای طرح تحول سلامت و با کاهش هزینه‌های دریافتی از بیماران و افزایش فشار کاری دستیاران، عملا بحث آموزش به محاق رفته است و در بسیاری از رشته‌های تخصصی، دستیاران با حجم بالا و طاقت‌فرسایی از انجام اقدامات درمانی مواجه‌اند. بااین‌وجود دستیاران دانشگاه علوم پزشکی ایران، از ابتدایی‌ترین تسهیلات رفاهی و معیشتی محروم‌اند.

 متاسفانه بودجه مصوب وزارت بهداشت به‌عنوان کمک‌هزینه پرداختی به دستیاران بسیار اندک و حتی مشمول افزایش ناچیز کشوری سال ۹۵ نشده و با توجه به تعهدنامه ناعادلانه‌ای که در ابتدای دوره دستیاری از متقاضیان اخذ می‌شود و به‌موجب آن، دستیاران از ممر معاشی جز آن کمک‌هزینه بی‌بهره‌اند، عملا معیشت دستیاران را می‌توان زیرخط فقر دانست.» در بخش دیگری از این نامه آمده است: «متاسفانه طبق قوانین و آیین‌نامه‌ها، پرداخت کارانه به دستیاران هیچ سازوکار واحد و مشخصی نداشته و طبق نظر هیئت‌امنای بیمارستان‌ها، هر مقدار و هر موقع صلاح دانسته شود، به دستیاران پرداخت می‌گردد که در همین ارتباط می‌توان به مقدار بسیار کمتر کارانه پرداختی در مقایسه با دانشگاه‌هایی نظیر تهران و شهید بهشتی اشاره کرد. حتی دستور وزیر محترم بهداشت و درمان در جهت ارتقای سطح معیشت و امور رفاهی دستیاران مغفول مانده و ذی‌نفعان با توجه به عدم وجود زمان و صعوبت دوره دستیاری حتی فرصت پیگیری این حقوق حقه را هم ندارند.»

در ادامه این نامه برخی از مهم‌ترین مطالبات دستیاران مطرح‌شده است:
۱- بازبینی مقدار کمک‌هزینه و کارانه پرداختی و ایجاد تناسب با حجم کار دستیاران.
2- حمایت از ایجاد شورای صنفی دستیاری و برگزاری جلسات منظم با اعضای این شورا توسط مسئولین دانشگاه و بیمارستان‌های تابعه.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهناز بهرامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۴
0
0
با سلام من 26سالمه وتوهفته 33بارداری هستم تو ج سونوگفته سر بچه بالاست.میخواستم بدونم ورزشی هست که سر بچه پایین بیاید.بچه اولمه.
مدیر پایگاه باسلام
برای مشاهده پاسخ به لینک زیر مراجعه نمایید
http://shafaonline.ir/fa/news/135052/%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%B3-%D8%A8%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%B9%D9%81%D9%88%D9%86%D8%AA-%D8%B1%D8%AD%D9%85-%DA%86%D8%B1%D8%AE%DB%8C%D8%AF%D9%86-%D8%B3%D8%B1-%D8%A8%DA%86%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%B7%D9%88%D9%84-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۴
0
0
طنز تلخ ماجرا آن جاست که گفته میشود 4 سال است و آموزش است نه شغل.
خوب اگر شغل نیست پس این بار عظیم کاری با این حجم باورنکردنی کار و شب نخوابی ها چیست.فی الواقع اگربدون جانب داری نگاه کنیم آموزش فدای کار شده است
واقعیت تلخ ماجرا استفاده از دستیاران به عنوان نیروی کار در بیمارستان هاست و بهانه پشت قضیه آموزش است!
واقعا زشت است که با این حجم ساعت کاری و شیفتهای شبانه روزی مکرر حقوق به این مقدار است تازه همین هم با تاخیر.
مثل اینکه بعضی دوست ندارند متخصص زیاد شود!وگرنه این حرکات و اقدامات چیست؟
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: