شفا آنلاین>سلامت>سختی کار رزیدنتها بعد از اجرای طرح تحول چند برابر شده است اما هنوز محل مناسبی برای اسکان آنها در بیمارستانها در نظرگرفته نشده است.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر امیر خشتی مسئول شورای نمایندگان دستیاران دانشگاه علوم پزشکی شیراز با
گلایه از اینکه بعد از اجرای طرح تحول امکانات آموزشی و درمانی دانشگاهها
تغییری نکرده است؛ بیان داشت: میزان مراجعات به مراکز درمانی دولتی
افزایش چشمگیری داشته است بطور مثال میزان مراجعات بخش اتفاقات بزرگسال
بیمارستان نمازی شیراز تا قبل از اجرای طرح تحول حدود 4 هزار نفر بود که
بعد از اجرای طرح بین 7 تا 8 هزار مراجعه است.
وی
با تاکید بر اینکه سختی کار رزیدنتها بعد از اجرای طرح تحول چند برابر شده
است افزود: با وجود افزایش سختیهای کار، محل اسکان مناسبی برای
رزیدنتها در نظر گرفته نشده بطوری که در وسط اورژانس و میان ازدحام
بیماران به استراحت میپردازند.
پیشی گرفتن درمان بر آموزش
وی
افزایش چشمگیر میزان مراجعات به مراکز درمانی را معضل دیگری برای
رزیدنتها عنوان کرد و گفت: میزان مراجعات افزایش داشته اما تعداد اساتیدی
که عهده دار آموزش به رزیدنتها هستند هیچ تغییری نکرده و تنها سختی کار
چند برابر شده است و به نوعی درمان بر آموزش پیشی گرفته است.
وی
به چند برابر شدن میزان درآمد اعضای هیات علمی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت:
قبل از اجرای طرح تحول میزان درآمدها عدد خاصی بود اما بعد از اجرایی شدن
این طرح میزان درآمد اعضای هیات علمی چند برابر شد ولی میزان پرداخت به
رزیدنتها تغییری نداشت، در حالی که سختی کار چند برابر شده است.
وی
با بیان اینکه مشکلات موجود آموزش پزشکی را تحت الشعاع قرار داده است،
تصریح کرد: قبل از اجرای طرح تحول باید زیرساختها فراهم و مشکل معیشتی
دستیاران مورد توجه قرار میگرفت تا آموزش اولویت آخرشان نباشد.
خشتی
افزایش تعداد اعضای هیات علمی را برای آموزش دستیاران ضروری دانست و اظهار
داشت: با افزایش تعداد اعضای هیات علمی بهتر میتوان پاسخگوی نیازهای
مردم در مراکز درمانی دولتی و آموزش بهینه دستیاران بود.
عدم رعایت عدالت آموزشی در پذیرش رزیدنتها
مسئول
شورای نمایندگان دستیاران دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه در
سهمیه بندی و پذیرش رزیدنتها عدالت آموزشی به هیچ عنوان رعایت نشده است؛
گفت: افراد تکمیل ظرفیت دانشگاهها با نمراتی به مراتب کمتر از افرادی که
سهمیه مناطق محروم داشتند وارد دانشگاه شده و هیچ تعهدی هم ندارند که این
بی عدالتی محسوب میشود.
وی
خاطرنشان کرد: آموزش دستیارها باید بر اساس پروتکلهای درمانی و
دانشگاهی باشد و در نحوه آموزشدهی اساتید نیز تجدید نظر شود زیرا برخی از
اساتید خوب آموزش نمیدهند.
به
گفته خشتی نحوه پذیرش دستیار و تعهدات وزارتخانه تا زمان فارغ التحصیلی
آنها نیازمند تغییراتی است زیرا مشکلات معیشتی و آموزشی دستیاران دغدغه
بزرگی برای خانوادههای آنهاست.yjc