کد خبر: ۱۳۴۲۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۰ - ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 11
ازدواج کودک مغایر با حقوق کودکان، حق جسمی، عاطفی و روانی کودکان است؛ به طوریکه در میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی به آن اشاره شده و با در نظر گرفتن حق ازدواج برای تمامی زنان و مردان، حداقل سن برای این موضوع معین شده‌ است.
شفا آنلاین>اجتماعی>معضلات حقوقی و چالش‌های ازدواج در سنین پایین در پنل حقوقی سمینار ازدواج کودکان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش شفا آنلاین،پنل حقوقی سمینار ازدواج کودک با حضور عاطفه جعفری، کارشناس ارشد حوزه کودک معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، بهشید ارفع نیا، وکیل پایه یک دادگستری و علی کاظمی، مشاور معاونت حقوقی و قضایی قوه قضاییه، برگزار شد.

عاطفه جعفری در این نشست با اشاره به استانداردهای بین‌المللی ازدواج کودک در دنیا، گفت: ازدواج کودک مغایر با حقوق کودکان، حق جسمی، عاطفی و روانی کودکان است؛ به طوریکه در میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی به آن اشاره شده و با در نظر گرفتن حق ازدواج برای تمامی زنان و مردان، حداقل سن برای این موضوع معین شده‌ است.

وی در ادامه به اسناد تفسیری کمیته حقوق بشر (شماره ۱۹) اشاره کرد و گفت: این سند حداقل سن ازدواج را تعیین نکرده ولی بیان کرده که کودک باید آزادانه تصمیم بگیرد و طبق اسناد تفسیری، دولت اقدامات پیش‌گیرانه و ترویجی اتخاذ کند که از رویه‌های سنتیِ مغایر با سلامت از جمله ازدواج کودکان جلوگیری شود.

جعفری ادامه داد: در سند سوم کنوانسیون بین‌المللیِ حقوق کودک نیز حداقل سن ازدواج تعیین نشده و اشاره ای به ممنوعیت ازدواج کودکان ندارد.

این کارشناس ارشد حوزه کودک معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده افزود: کمیته‌ حقوق کودک برای اولین بار، ازدواج کودک و حداقل سن ازدواج را تعیین کرد و طبق بند ۱۹ در سال ۲۰۱۴ ازدواج زیر ۱۸سال را ازدواج زودهنگام و اجباری دانست.

همچنین بهشید ارفع نیا، وکیل پایه یک دادگستری در ادامه این همایش از دیدگاه حقوق داخلی و قانون مدنی به ازدواج کودکان پرداخت و گفت: سن بلوغ به سنی گفته می‌شود که فرد از نظر جنسی بالغ شده‌باشد و آماده‌ تولید مثل شود.

وی افزود: در فقه امامیه، سن بلوغ ۹ سال قمری برای دختران و ۱۵ سال قمری برای پسران ذکر شده‌است. رشید بودن پسر و دختر سنّی است که مصلحت خود را تشخیص داده و اراده‌ آن‌ها تاثیرگذار باشد.

علی کاظمی، مشاور معاونت حقوقی و قضایی قوه قضاییه نیز در خصوص ازدواج کودک اظهار کرد: عده‌ای موافق با ازدواج کودک هستند و نمی‌توانیم دیدگاه آنان را نادیده بگیریم. باید تبیین عقلانی از شرایط کرد تا بتوان قانون وضع کرد. ما با خرده فرهنگ‌هایی مواجه هستیم که ازدواج کودک را خوب هم می‌دانند؛ مثلا آمار طلاق در سال ۹۰ ، حدود ۱۵ بود و این آمار در کسانی که زودتر ازدواج می‌کردند، به ۶ درصد می‌رسید.

وی ادامه داد: از دیدگاه اسلام هدف از ازدواج رسیدن به آرامش است و سن ازدواج باید به گونه‌ای تعریف شود که طرفین بتوانند آرامش را برای هم تعریف کنند.

کاظمی سپس نوع ازدواج‌های کودکان را به پنج دسته تقسیم کرد و گفت: ازدواج موقت، ازدواج دائم غیررسمی، ازدواج دائم رسمی که بر پایه‌ قانون است، ازدواج دائم غیر رسمی که موضوع مورد مناقشه بیش‌تر بر سر همین مدل از ازدواج کودک است و همچنین نامزدی کودکان از انواع ازدواج کودک محسوب می شوند.

مشاور معاونت حقوقی و قضایی قوه قضاییه ادامه داد: طبق قانون فعلی ایران، دختران بالای ۱۳سال و پسران بالای ۱۵سال می‌توانند ازدواج کنند که تناقض‌هایی با سایر قوانین کشور دارد؛ مثلا کودکان نمی توانند حساب بانکی باز کنند پس اگر ازدواج کنند نفقه را چه‌ کنند؟ یا این‌که کودک زیر ۱۵سال امکان حضور در دادگاه را ندارد و کودک نمی‌تواند اموالش را تا ۱۸سالگی در اختیار داشته باشند.

وی هم‌چنین اظهار کرد: ازدواج در کودکی در روزگار ما با توانایی پسر و دختر امروزی ارتباط ندارد؛ زیرا افراد حتی تا سن ۲۵سالگی تحت حمایت خانواده هستند و شغل ندارند به همین دلیل، برخی افراد تا ۲۵ سالگی هم کودک محسوب می‌شوند.

کاظمی به ارائه چند راهکار پرداخت و گفت: برای جلوگیری از ازدواج کودک نیاز است تا یکنواخت‌سازی سن کودک به وجود بیاید و تحصیل اجباری در مسیر آموزش باشد. در مرحله‌ ازدواج نیز باید به صورت مددکاری صورت بگیرد؛ این درحالیست که در حال حاضر برای بعضی مناطق حاشیه تنها دو مددکار داریم.

برچسب ها: طلاق ، ازدواج ، بلوغ
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: