کد خبر: ۱۳۴۱۳۳
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 12
درد زانو علل متفاوتی دارد. البته نمی‌توان جلوی هر بیماری زانو را گرفت ولی با رعایت نکاتی می‌توان احتمال بروز درد زانو و بعضی بیماری‌های زانو را کم کرد.
شفا آنلاین:مهم‌ترین این نکات عبارتند از:

  به گزارش شفا آنلاین: به نقل از سپید   وزن خود را متعادل نگه دارید: با کم کردن وزن می‌توانید نیروهایی را که در هنگام فعالیت‌های روزانه یا در حین ورزش به زانوهای شما وارد می‌شوند، کاهش دهید. به این وسیله می‌توانید مانع از ایجاد بسیاری از آسیب‌های زانو شوید. همچنین با کاهش وزن می‌توانید احتمال بروز ساییدگی زانو را هم کم کنید. کاهش وزن می‌تواند حتی در کسانی که بیماری شدید زانو دارند هم درد زانو را کاهش دهد.

       مفاصل خود را نرم و عضلات اندام خود را قوی نگه دارید: بسیاری از مشکلات زانو به علت عضلات خشک و سفت به‌وجود می‌آیند. با انجام دادن نرمش‌های کششی و نرمش‌هایی که عضلات اطراف زانو را تقویت می‌کنند، می‌توانید احتمال بروز بسیاری از آسیب‌های زانو را کاهش دهید. از بین این عضلات، عضله چهارسر ران بیشترین اهمیت را دارد. تقویت عضلات ران می‌تواند موجب کم شدن فشار به مفصل زانو شده و درد زانو را تا حد زیادی کاهش دهد.

       با احتیاط ورزش کنید: اگر درد مزمن زانو دارید شنا برای شما بسیار مفید است. در آب وزن شما کم می‌شود و عضلات اطراف مفصل زانوی شما بهتر تقویت می‌شوند. ورزش‌هایی که ضربات ناگهانی و شدیدی به زانوی شما وارد می‌کنند مانند فوتبال، بسکتبال یا تنیس زیاد مناسب زانو نیستند. هر ورزشی می‌کنید به ندای مفصل خود گوش دهید. اگر درد ایجاد شده فعالیت خود را تغییر دهید. وقتی خسته شده‌اید ورزش را ادامه ندهید.

       از لباس و ابزارهای ورزشی مناسب استفاده کنید: مثلا در حین والیبال از زانوبندهایی استفاده کنید که در جلوی زانو یک پد قرار می‌دهند.

عواملی که موجب می‌شوند احتمال زانو درد بیشتر شود، عبارتند از:
       سن: بعضی از انواع زانو درد در سنین خاصی بیشتر دیده می‌شوند بطور مثال بیماری ازگود اشلاتر و تاندنیت تاندون کشکک بیشتر در نوجوانان و آرتروز و نقرس بیشتر در سنین بالا دیده می‌شوند.

       جنس: دررفتگی کشکک بیشتر در دختران نوجوان و ازگود اشلاتر و تاندنیت تاندون کشکک بیشتر در پسران دیده می‌شوند. از علائم مهم این بیماری‌ها درد زانو است.

       وزن زیاد: استئوآرتریت یا سائیدگی زانو در افراد با وزن بالا بیشتر دیده می‌شود. ساییدگی موجب بروز درد زانو می‌شود.

       اشکالات مکانیکی: اشکالات مکانیکی مانند کوتاهی یک اندام تحتانی یا اشکال در امتداد استخوان‌های زانو می‌تواند احتمال مشکلات زانو را بیشتر کرده و موجب تشدید درد زانو شود.

       کم‌بودن انعطاف‌پذیری و قدرت عضلات زانو: کاهش انعطاف‌پذیری مفصل زانو و کاهش قدرت عضلات اطراف زانو به‌خصوص در عضله چهارسر ران موجب می‌شود تا در هنگام ورزش نیروهای بیشتری به مفصل زانو وارد شده و احتمال ایجاد آسیب بیشتر شود. در این موارد درد زانو بیشتر ایجاد می‌شود.

       بعضی ورزش‌ها: در بعضی ورزش‌ها احتمال آسیب مفصل زانو و متعاقب آن زانو درد بیشتر است مانند فوتبال، بسکتبال، والیبال، تنیس و اسکی.

       آسیب قبلی: اگر زانوی شما قبلا آسیب دیده، آسیب‌پذیری آن بیشتر می‌شود.
مهرداد منصوری
برچسب ها: مفصل ، کاهش وزن ، زانو درد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: