کد خبر: ۱۳۴۱۲۶
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 12
مطالعه‌ای جدید نشان داده که دو استاتین پرمصرف در دنیا می‌توانند میزان جذب دابیگاتران اتکسیلات در بدن را افزایش داده و موجب افزایش خطر خونریزی در بیماران تحت درمان با داروهای رقیق‌کننده خون شوند.
شفا آنلاین:خونریزی، یکی از عوارض ناخواسته دابیگاتران اتکسیلات است. این دارو اغلب برای پیشگیری از حمله مغزی در مبتلایان به فیبریلاسیون دهلیزی تجویز می‌شود. این عارضه گاه نیازمند مداخله اورژانس یا بستری بیمارستانی است. نتایج مطالعه اخیر در آخرین شماره نشریه انجمن پزشکی کانادا به چاپ رسیده است.

به گزارش شفا آنلاین: برای بررسی این خطرات، محققان در بیمارستان سنت میشل 2 مطالعه را ترتیب دادند. در این مطالعات، شهروندان کانادایی بالای 65 سال که بین سال‌های 2012 و 2014 میلادی داروی دابیگاتران اتکسیلات برای آنها شروع شده بود شرکت داشتند. شرکت‌کنندگان، هم در گروه هدف و هم در گروه کنترل، یکی از استاتین‌ها را برای مدت 60 روز دریافت کردند. نتایج نشان دادند که مصرف هم سیموستاتین و هم لووستاتین با خطر بالای خونریزی شدید همراه است. بنابراین، محققان توصیه کرده‌اند که در بیماران تحت درمان با دابیگاتران اتکسیلات، از استاتین‌های دیگر استفاده شود.

       سرپرست تحقیق، تونی آنتونیونی، می‌گوید: «ما دریافتیم که هیچ تفاوتی در خطر بروز حمله مغزی در بیماران دریافت‌کننده دابیگاتران اتکسیلات که برای آنها لوستاتین یا سیموستاتین تجویز شده و مصرف‌کنندگان سایر استاتین‌ها وجود ندارد. هر چند که افزایش خطر خونریزی نیازمند بستری بیمارستانی یا مراجعه به بخش اورژانس در مصرف‌کنندگان لووستاتین و سیموستاتین در مقایسه با سایر استاتین‌ها مشهود است.»

       بررسی متون این تحقیق نشان داده که دابیگاتران اتکسیلات، پیش دارویی است که جذب آن توسط گلیکوپروتئین P روده‌ای متوقف می‌شود. این پیش دارو توسط کربوکسیل استراز به شکل فعال یعنی دابیگاتران تبدیل می‌شود. سیموستاتین و لووستاتین، مهارکننده‌های بالقوه گلیکوپروتئین P و کربوکسیل استراز هستند و می‌توانند خطر خونریزی با دابیگاتران اتکسیلات را افزایش داده یا از اثربخشی آن بکاهند.سپید
منبع: US.Pharmacist
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: