کد خبر: ۱۳۴۱۱۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 12
یک بررسی جدید از پزشکان نشان می‌دهد با وجود اینکه شواهد حاکی از عدم نیاز به برخی داروها است، پزشکان همچنان به تجویز این داروها ادامه می‌دهند.
 شفا آنلاین:  آنتی‌بیوتیک‌ها، بیشترین داروهایی هستند که تاکنون در موقعیت‌هایی که هیچ مزیتی برای بیماران نداشته‌اند، استفاده شده‌اند.

به گزارش شفا آنلاین: این مطالعه آشکار می‌کند که بیش از یک چهارم (۲۷ درصد) پزشکان بررسی‌شده، می‌گویند که آنتی‌بیوتیک‌ها اغلب در بیمارانی مصرف می‌شود که این داروها هیچ سودی برایشان ندارند. به گفته دکتر امیر قسیم، نایب رئیس انجمن پزشکان آمریکا: «در اغلب موارد، آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی تجویز شده بودند؛ در حالی که اکثرا عامل این بیماری‌ها، ویروس‌ها هستند که این داروها بر آنها بی‌تاثیر هستند.»

       سایر درمان‌هایی که پزشکان به طور مکرر علی‌رغم ارزش سوال برانگیزشان از آنها استفاده کرده بودند، شامل: درمان‌های تهاجمی برای بیماران لاعلاج (۹درصد)، داروهای تجویزشده برای درد مزمن (۷ درصد) و مکمل‌های غذایی مانند روغن ماهی و مولتی‌ویتامین‌ها (۵ درصد) است. این نتایج، حاصل بررسی تصادفی 5هزار پزشک عضو این انجمن بوده است. در این بررسی از آنها برای شناسایی دو درمانی که به طور مکرر استفاده شده بودند، در شرایطی که ارزش درمانی بالایی برای بیماران نداشته‌اند، پرسش شد.

       قسیم می‌افزاید: «ارزش با هزینه یکسان نیست. ارزش بالا، تابعی از مزایا، آسیب‌ها و هزینه یک مداخله در مجموع است. تنها به این دلیل که درمانی بسیار گران است، از ارزش آن کاسته نمی‌شود. درمان‌های گرانی هستند که ارزش بالایی دارند.»

       بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، سالانه حداقل ۲ میلیون نفر در آمریکا، مبتلا به باکتری‌هایی می‌شوند که مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها هستند و حداقل ۲۳ هزار مرگ‌ومیر ناشی از تاثیر مستقیم این عفونت‌ها است. این مرکز تخمین می‌زند که بیش از نیمی از آنتی‌بیوتیک‌های مصرف‌شده در انسان، غیر ضروری یا نامناسب هستند. هر سال حدود ۴۷ میلیون تجویز غیر ضروری آنتی‌بیوتیک در ایالات متحده انجام می‌شود.

       قسیم می‌گوید، فشار برای برآورده کردن انتظارات بیماران ممکن است در برخی پزشکان، محرکی جهت تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها باشد. اگر یک بیمار در معاینات پزشکی، مبتلا به عفونت دستگاه فوقانی تنفسی تشخیص داده شود، این بیماری در اغلب اوقات ویروسی است و ظرف مدت چند روز برطرف خواهد شد. شما به بیمار می‌گویید به خانه برود، استراحت کند و بهبود خواهد یافت؛ اما به طور کلی انتظار بیمار این است که شما کار بیشتری از این انجام دهید. همچنین پزشکان امکان دارد برای اجتناب از دادخواست‌های قصور بالقوه، پزشکی تدافعی را اتخاذ کنند.

       تفکر رایج این است که بخش زیادی از عفونت‌های تنفسی فوقانی، در اصل باکتریایی هستند و در نتیجه درمان با آنتی‌بیوتیک ضروری است. اکنون مطالعات نشان می‌دهند که بسیاری از این عفونت‌ها، از اساس ویروسی هستند. سپید
منبع: HealthDay
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: