کد خبر: ۱۳۳۹۳۴
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 09
رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر کاهش شیوع و بروز معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی دو ماموریت اصلی این مرکز است.

شفا آنلاین:رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر کاهش شیوع و بروز معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی دو ماموریت اصلی این مرکز است.

به گزارش شفا آنلاین،مجید رضازاده، ضمن بیان آنکه کاهش شیوع و بروز معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی دو ماموریت اصلی مرکز  توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی است گفت: این سیاست درحالی پیگیری می شود که در حال حاضر در حوزه پیشگیری از معلولیت‌ها دو برنامه غربالگری شنوایی و مشاوره ژنتیک از اولویت‌های ما است که در این زمینه تلاش‌های گسترده‌ای صورت گرفته است به طوریکه علاوه بر اجرای غربالگری شنوایی نوزادان در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی سراسر کشور و پوشش 100 درصدی این طرح در سال جاری، با همکاری وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و پس تصویب لایحه در شورای عالی بیمه صدور دفترچه بیمه درمانی برای نوزادان نیز پس از تولد منوط به ارائه گواهی غربالگری شنوایی می‌شود.

وی در خصوص مشاوره ژنتیک نیز  با توجه به اهمیت این طرح در پیشگیری از بروز معلولیت هاو اختلالات ژنتیک، اظهار کرد: تا کنون ارائه خدمات مشاوره ژنتیک تنها به زوج‌های جوان پیش از بارداری و در حین بارداری بوده است اما به منظور گسترش این طرح، اجباری شدن مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج به منظور ثبت ازدواج زوج‌ها در شهرهای میبد، بوشهر، شاهرود و آبادان به صورت پایلوت اجرا شده است که در تلاش هستیم این طرح در سراسر کشور اجرایی شود. مشاوره‌های فردی و غربالگری ژنتیک ویژه دختران 15 تا 25 سال نیز به منظور افزایش سطح آگاهی جوانان از دبیرستان‌های 4 شهر کرج، قم، گیلان و تالش نیز به صورت پایلوت اجرا شده است.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور  در خصوص برنامه های این مرکز با توجه به افزایش آمار اعتیاد، در راستای کنترل و کاهش شیوع این معضل گفت: بهترین مدل درمان اعتیاد استفاده از مراکز اقامتی درازمدت یا TC است و سازمان بهزیستی با مراکز اقامتی میان مدت و درازمدت در حال حاضر استاندارد سازی مراکز، پیشگیری از گسترش آمار معتادان کارتن خواب و آموزش کارکنان مراکز اقامتی را در اولویت طرح‌های خود در زمینه درمان و کاهش آمار اعتیاد قرار داده است.

رضازاده همچنین با توجه به رسانه‌ای شدن سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی ضمن توضیح در خصوص عملکرد این سامانه که به درستی فعالیت‌های آن برای مردم مشخص نشده، در ارتباط با اولویت برنامه‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی ،عنوان کرد: سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی سامانه‌ای است که به برنامه ریزان و سیاستگذاران در خصوص شیوع آسیب‌های اجتماعی در جامعه هشدار می‌دهد و با بررسی آسیب‌های اجتماعی نگران کننده در جامعه از منظر افزایش درصد شیوع آن در شهرهای مختلف نهادها و سازمان‌های متولی را نسبت به مداخله و حل آن آسیب حساس می‌کند. اولویت دیگر حوزه آسیب‌های اجتماعی ارائه خدمات آموزشی در خصوص پیشگیری از ایدز در کودکان کار با همکاری معاونت امور اجتماعی سازمان است و ارائه بسته‌های آموزشی در مراکز DIC کودکان و حضور ون‌هایی در سطح شهر جهت ارائه خدمات به کودکان کار از جمله اقدامات این طرح است.

برچسب ها: شیوع ، توسعه ، ژنتیک
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: