کد خبر: ۱۳۳۵۱۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 07
آلودگی هوا معضلی است که سال‌هاست به‌خصوص در فصل سرد گریبان مردم پایتخت را می‌گیرد.
شفا آنلاین:برخلاف وعده‌ها و حتی تمهیداتی که مسئولان کشور برای حل این مشکل می‌اندیشند، بازهم آسمان تهران روزهای زیادی در سال را سیاه است و حسرت دیدن آبی آسمان به دل پایتخت‌نشینان می‌ماند.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید  این معضل به‌قدری جدی شده که خود مردم تصمیم گرفتند با برگزاری کمپین‌های مردمی از جمله سه‌شنبه‌های بدون خودرو تا حدی به رفع این مشکل کمک کنند. البته که تمام این تلاش‌ها هم راه به‌جایی نبرده است و فقط تعداد روزهایی با هوای ناسالم کاهش پیداکرده است. کارشناسان معتقدند که با همکاری دولت و شهرداری و همچنین با گسترش و بهبود شبکه حمل‌ونقل عمومی، می‌توان این مشکل را تا حد زیادی کنترل کرد.

حالا در میان تمام نگرانی‌های ناشی از آلودگی هوا، محمد حقانی، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران، خبر از آلودگی خاک تهران هم می‌دهد. او معتقد است و درواقع آلودگی خاک زیر سایه آلودگی آب‌وهوا مغفول واقع‌شده اما واقعیت این است که آلودگی خاک تهران، مسئله بسیار نگران‌کننده‌ای است و آثار مخربی بر جانداران و انسان‌هایی که در آن مناطق زندگی می‌کنند، می‌گذارد. حالا مردم پایتخت، علاوه بر اینکه باید با چشمان نگران به آسمان نگاه کنند، باید سرشان را به زیر بیندازند و نگران خاک زیر پایشان هم باشند. نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه راهکار اساسی کاهش آلودگی هوا اجرای قانون است، گفت: «این مهم در حالی است که قانون کاهش آلودگی هوا اعمال نشده است.»
مرتضی طلایی با اشاره به اینکه راهکارهای کاهش آلودگی هوا را قانون به‌وضوح روشن کرده است، ادامه داد: «به‌طور مثال می‌توان به قوانینی که در زمینه کاهش آلودگی هوا و ترافیک در شهر تهران جود دارد، اشاره کرد. قانون پیرامون این مسئله گفته است خودروها با چه استانداردی تولید شود و یا بنزین با چه استانداردی در اختیار شهروندان قرار بگیرد.» او تاکید کرد که بر اساس قانون در ازای ورود هر خودرو جدید، چهار خودروی فرسوده باید از رده خارج شود که این امر اجرا نمی‌شود، همچنین در ازای هر خودروی داخلی که وارد ناوگان حمل‌ونقل می‌شود هم باید یک خودروی فرسوده خارج شود که این قانون هم اعمال نمی‌شود. طلایی با اعلام اینکه قانون حمایت از خودروهای برقی هم وجود دارد، ادامه داد: «طبق این قانون باید تعرفه خودروهای برقی 4 درصد باشد که این‌چنین نیست و در حال حاضر قیمت خودروها بسیار بالا است.» او با تاکید بر اینکه باید قوانینی را که روی زمین‌مانده است، اعمال کنیم، گفت: «علت این امر مدیرانی هستند که توانایی بروز شدن ندارند و در برابر تغییرات مقاومت می‌کنند و با ایجاد فضاهایی مانع اجرای قانون می‌شوند آن‌ها با تهدید از این نوع که اگر فلان کارخانه تعطیل شود کارگران آنجا بیکار می‌شوند، از اجرای قانون جلوگیری می‌کنند.»

حفاظت محیط‌زیست امروز یک نیاز همگانی است
به گفته نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران امروز در حوزه‌های مختلف محیط‌زیست در پایتخت با معضلات جدی روبرو هستیم و قطعا حفاظت محیط‌زیست امروز یک نیاز همگانی است.

مرتضی طلایی درباره برگزاری کمپین محیط‌زیست شهری و تاثیر آن در فرهنگ‌سازی، گفت: «بی‌تردید هر چه که به ایجاد حساسیت شهروندان در مسائل جاری و زندگی آن‌ها کمک کند، ارزشمند است. کمپین محیط‌زیست شهری هم می‌تواند با ایجاد حساسیت و همراه کردن افکار عمومی مشارکت لازم برای حفاظت از محیط‌زیست را در میان شهروندان ایجاد کند.»

او ادامه داد: «قطعاً ایجاد این مشارکت برای همراهی بیشتر مدیران و مسئولین بخش‌های مختلف در موضوع حفاظت از محیط‌زیست برای رسیدن به یک شهر تازه و در حقیقت یک شهر سالم امر پسندیده‌ای است که می‌تواند به شیوه‌های گوناگون اجرایی شود که کمپین محیط‌زیست شهری یکی از شیوه‌هایی است که با استفاده از ابزار هنر انتقال پیام به شهروندان را انجام می‌دهد.»

به گفته طلایی برخی موضوعات را نباید در قالب زمان تعریف کرد؛ قطعا توجه به محیط‌زیست، ترافیک، حقوق و تکالیف شهروندی، یک وظیفه جاری و همیشگی است که باید همه‌روزه برای آن برنامه داشته باشیم.

نباید به این شکل باشد که در مقاطعی از سال به این موارد پرداخته شود و بعد هم به فراموشی سپرده شود. او تاکید کرد که پرداختن مقطعی به این موارد شاید یکی از علت‌هایی باشد که در برخی کارهای فرهنگی موفقیت لازم را به دست نمی‌آوریم و اثربخشی لازم در اجرای طرح‌ها حاصل نمی‌شود. طلایی گفت: «نباید انتظار داشت با نمایش پیام محیط‌زیستی بر روی بیلبوردها به‌تنهایی مشکلات این حوزه مرتفع شود. قطعا باید این اقدامات و استفاده از همه ظرفیت‌ها برای جلب مشارکت مردم ادامه داشته باشد تا به نتیجه برسیم، در غیر این صورت همان‌گونه که تاکنون نتیجه‌ای نگرفته‌ایم در آینده هم نتیجه نخواهیم گرفت.»


تهران ۷۴۰ کیلومتر مترو لازم دارد
همچنین محسن سرخو، رئیس کمیته حمل‌ونقل و ترافیک شورای سلامی شهر تهران، با اعلام اینکه در حمل‌ونقل شهری باید از تمام سیستم‌های حمل‌ونقل استفاده کنیم و نمی‌شود برای همه شهرها یک نسخه کلیشه‌ای واحد بنویسیم، گفت: «مترو، شبکه انبوه بر پایتخت است و در داخل تهران ۵۴۰ کیلومتر و در حومه تهران ۲۰۰ کیلومتر و درمجموع ۷۴۰ کیلومتر خط مترو لازم داریم، درصورتی‌که در ابتدای سال ۹۲ تنها ۱۵۲ کیلومتر خط مترو داشتیم.»

سرخو ادامه داد: «روزانه ۲۲ میلیون جابه‌جایی در تهران انجام می‌شود که ۱۱ میلیون جابه‌جایی با استفاده از وسایل نقلیه شخصی و ۱۱ میلیون جابه‌جایی هم با استفاده از وسایل نقلیه عمومی انجام می‌شود.» عضو شورای شهر تهران گفت: «در کنار توسعه خطوط مترو، ورود سالانه حداقل یک هزار دستگاه اتوبوس شامل ۵۰۰ دستگاه اتوبوس جدید و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس نوسازی و بازسازی شده به ناوگان اتوبوس‌رانی تهران ضرورت دارد.»

رئیس کمیته حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه متاسفانه در زمینه پیشرفت مترو به دلیل کمبود بودجه، طبق برنامه ۵ ساله پیش نرفته‌ایم اما اخیراً در پروژه‌های مترو، روند امیدوارکننده‌ای را شاهد هستیم و عقب‌ماندگی از برنامه تا حدودی جبران شده، ادامه داد: «بهره‌برداری از خطوط ۶ و ۷ متروی تهران تا پایان امسال آغاز می‌شود.» به گفته سرخو هر یک دستگاه موتورسیکلت، معادل ۴ تا ۸ دستگاه خودروی سواری آلودگی تولید می‌کند. از ۲۲ میلیون جابه‌جایی روزانه در تهران، ۹۰۰ هزار جابه‌جایی توسط موتورسیکلت‌ها صورت می‌گیرد و هم‌زمان با جایگزینی سالانه ۱۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی به‌جای موتورسیکلت‌های موجود، باید برای تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری، محدودیت و ممنوعیت قائل شویم.

 او بابیان اینکه البته به این مسئله باید نگاه واقع‌بینانه داشته باشیم، چراکه اگر قرار باشد شخصی برای خرید یک دستگاه موتورسیکلت ۱۲ تا ۱۴ میلیون تومان هزینه کند، ترجیح می‌دهد با این پول یک دستگاه ماشین دست دوم بخرد یا پیش‌قسط یک دستگاه ماشین نو را پرداخت کند، تاکید کرد که باید به فکر حمایت از کسانی باشیم که تنها یکی دو میلیون تومان پول نقد برای خرید موتورسیکلت دارند.
رئیس کمیته حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران در پایان با تاکید بر اینکه برای رفع مشکل موجود بر سر راه نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده، ‌ نه‌تنها شهرداری تهران بلکه همه سازمان‌های دست‌اندرکار باید کمک کنند تا همگی از هوای پاک بهره‌مند شویم، ادامه داد: «بودجه‌هایی که برای انجام پروژه‌های غیرضروری هزینه می‌شود، باید در پروژه‌هایی که می‌توانند در پایین آوردن آلودگی هوا و بالا بردن کیفیت زندگی مردم تاثیرگذار باشند، هزینه شود.»


ناگفته‌هایی از آلودگی خاک تهران به فلزات سنگین
رئیس کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران هم هم‌زمان با 14 آذر (روز جهانی خاک) گفت: «در روزگاری نه‌چندان دور، تهران از آب‌وهوایی پاک و سالم و از خاکی بسیار حاصلخیز برخوردار بود اما امروز تهران، نه‌تنها از آب سالم و هوای پاک، بلکه از خاک حاصلخیز هم محروم است.»
محمد حقانی ادامه داد: «متاسفانه با توجه به تمرکز بر موضوعات آلودگی هوا و کمبود آب، موضوع بحران خاک در تهران مورد بی‌توجهی قرارگرفته است.» او با اشاره به اینکه وجود آلاینده‌های زیان‌بار همچون فلزات سنگین در محیط‌زیست به‌ویژه خاک از جمله آثار توسعه بی‌رویه شهرها و دخالت نابخردانه در طبیعت است، گفت: «این موضوع باعث از بین رفتن خاک و همچنین کاهش کیفیت خاک موجود می‌شود و متاسفانه تهران هم از این قاعده مستثنا نیست.» به گفته حقانی فلزات سنگین همچون سرب، نیکل و کروم وارد خاک و گیاهان شده و از آن طریق وارد زنجیره غذایی انسان و حیوانات می‌شوند. این آلاینده‌ها، آثار مخربی بر جاندارانی که در چنین مناطقی زندگی می‌کنند، بر جای می‌گذارند و این اثر در انسان‌ها به‌مراتب بیشتر است.


رئیس کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه حداقل هفت منبع عمده در آلودگی خاک تهران نقش دارند، گفت: «صنایع آلاینده کوچک و بزرگی که در اطراف تهران پراکنده‌شده‌اند، وجود شریان‌های فرسوده نفت و گازوییل و مخازن ذخیره آن‌ها، جایگاه‌های عرضه سوخت که منابع فرسوده‌ای دارند، پالایشگاه یک و دو نفت تهران، مرکز دفن زباله کهریزک، اراضی کشاورزی جنوب تهران و ریزش باران‌های اسیدی، منابع هفت‌گانه آلودگی هوای تهران است.» حقانی عنوان کرد که پالایشگاه یک و 2 نفت تهران، زمینی به وسعت 4 تا 5 هزار هکتار از خاک جنوب تهران را به مواد نفتی آلوده کرده و باعث خالی شدن محدوده‌ای وسیع از سکنه شده، این پالایشگاه نه‌تنها خاک، بلکه چاه‌های آب این منطقه را نیز آغشته به مواد نفتی و مشتقات آن کرده است.


این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه مرکز دفن زباله کهریزک، خاک را تا عمق 100 متری زمین آلوده کرده و زمینی به وسعت 800 هکتار را به خود اختصاص داده، ادامه داد: «شدیدترین آلودگی خاک مربوط به این مرکز است، ضمن اینکه مرکز مذکور چاه‌های آب منطقه تا شعاع 4 کیلومتری را نیز آلوده کرده و البته نباید ناگفته بماند که وضعیت مرکز دفن زباله کهریزک طی دو سه سال اخیر، بهبود قابل‌ملاحظه‌ای یافته است.» حقانی بابیان اینکه اراضی کشاورزی جنوب تهران، زمینی به وسعت 2 تا 4 هزار هکتار که با نهر فیروزآباد آبیاری می‌شوند را به خود اختصاص داده‌اند، گفت: «میزان بالای فلزات موجود در این نهر و آبیاری محصولات کشاورزی منطقه با این آب، باعث تجمع فلزات در محصولات کشاورزی اراضی جنوب و ورود آن‌ها به زنجیره غذایی شهروندان می‌شوند.»پ

به گفته او میزان سرب موجود در این منطقه تا 8 برابر و میزان نیکل موجود در این منطقه هم تا 4 برابر حد مجاز است. این مسئله به معنای آن است که میزان فلزات سنگین در خاک اراضی جنوب تهران که محصولات کشاورزی از آن برداشت می‌شود، 4 تا 8 برابر حد مجاز است. رئیس کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه خاک، بستر حیات است و نباید فعالیت‌های زیست‌محیطی محدود به آلودگی هوا باشد، گفت: «موضوع آلودگی هوا، حداقل سالی یک‌بار در ایامی که در آن قرار داریم، موردتوجه قرار می‌گیرد اما متاسفانه آلودگی خاک، موضوعی است که حتی در روز جهانی خاک نیز به آن توجه نمی‌شود.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: