کد خبر: ۱۳۳۲۷۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 05
این با وجود اینکه دانش و علم پزشکی در کشور رشد چشمگیری داشته، اما بسیاری از صاحب‌نظران حوزه سلامت بر این اعتقادند که توسعه پایدار تنها با استفاده از فناوری‌ امکان‌پذیر است.

شفا آنلاین:صحبت‌های زیادی در خصوص انتقال دانش و فناوری از کشورهای دیگر پس از برجام صورت گرفت و حالا بسیاری از شرکت‌های خارجی تمایل به ورود به کشورمان را دارند. مسئولین حوزه سلامت از جمله وزیر بهداشت اعلام کرده‌اند که این شرکت‌ها تنها با انتقال دانش و فناوری حق واردات محصولات خود را دارند.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید انتقال دانش و بومی‌سازی فناوری‌های کشورهای دیگر از جمله چالش‌هایی است که دغدغه این روزهای فعالان حوزه سلامت است.

حسین وطن‌پور، رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت در نخستین کنگره فناوری‌های نوین پزشکی، با اشاره به این موضوع گفت: «با توجه به اینکه ما مبدع همه دانش‌های دنیا نیستیم و نمی‌توانیم دانش به دست آمده را یک بار دیگر ابداع و کشف کنیم، در نتیجه به دانش کشورهای دیگر نیاز داریم.»
او در خصوص انتقال دانش و فناوری تصریح کرد: «بسیاری از صاحبان صنایع تمایل دارند تا دانش و فناوری را وارد کشور کنند و حتی موارد بسیاری وجود دارد که مورد استقبال قرار گرفتند. موارد متعددی که دولت نیز از آنها حمایت کرده تا بتوان این دانش و تکنولوژی را وارد کشور کرد.»
وطن‌پور با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین چالش‌های این حوزه، بومی‌سازی فناوری و تکنولوژی است، توضیح داد: «برخی از همین موارد که گاه مورد استقبال قرار گرفته‌اند، به بهانه انتقال دانش و تکنولوژی، تنها محصولات خود را وارد کشور کرده‌اند و بعد از اتمام دوره از کشور رفته‌اند یا اینکه دانش و فناوری که منتقل شده، آنقدر قدیمی می‌شود که دیگر کارایی لازم را برای کشور ندارد و نمی‌توان از آن استفاده کرد.»
670 شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه سلامت
رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت، با بیان اینکه در حال حاضر کشور در عرصه فناوری جوان است، گفت: «ما در حوزه فناوری در کشور حدود ۱۰ سال است که اقداماتی را آغاز کرده‌ایم، اما کشور هنوز در این عرصه جوان است و با توجه به پیشرفت فناوری در جهان عقب‌ماندگی ما در این حوزه بیشتر هم شده است.»
او افزود: «البته در حوزه تولید علم در حوزه سلامت و در زمینه تکنولوژی‌های بایوتک تجهیزات پزشکی و... اقدامات خوبی انجام شده، اما در واقع دنیا در حوزه فناوری‌ها با سرعت فوق‌العاده‌ای حرکت می‌کند و به همین دلیل نیازمند هم‌افزایی فوق‌العاده هستیم. بنابراین نباید در این حوزه مرزی برای خودمان در نظر بگیریم و باید از هر نهادی که در عرصه فناوری‌ها گام برمی‌دارد، حمایت کنیم.»
رئیس نخستین کنگره فناوری‌های نوین پزشکی با تاکید بر ضرورت انجام هم‌افزایی جدی در حوزه فناوری‌ها گفت: «باید از هر نهادی که در این حوزه گام برمی‌دارد، حمایت کنیم.»
وطن‌پور با بیان اینکه زیرساخت‌های مناسبی در این حوزه وجود دارد، تصریح کرد: «در حال حاضر بالغ بر ۱۸ هزار عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی داریم و ۹ اتاق تمیز و ۷۴ مرکز رشد نیز داریم و بودجه‌های حمایتی خوبی هم برای پیشرفت طرح‌های فناورانه در نظر گرفته می‌شود. همچنین در کشور ۲۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان ثبت شده‌اند که از این تعداد ۶۷۰ شرکت در حوزه سلامت فعالیت دارند و ۲۳۵ عضو هیئت علمی داریم که مستقیما در شرکت‌های دانش‌بنیان فعال هستند و بالغ بر 5 هزار دانشجو PHD نیز در این شرکت‌ها اشتغال دارند.»
او ادامه داد: «بنابراین با توجه به این زیرساخت‌ها از طرح‌هایی که در حوزه فناوری ارائه می‌شود، حمایت می‌کنیم؛ به طوری که اکنون مرکز بین‌المللی رشد سلامت را در کیش افتتاح کرده‌ایم. بنابراین با این زیرساخت‌ها و با اجرای برنامه‌های فرهنگ‌سازی و راه‌اندازی سامانه‌های مختلف مانند سامانه ارزشیابی فناوری دانشگاه‌ها، با قدرت تمام در این عرصه حرکت می‌کنیم و تاکنون توانسته‌ایم بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی را بین‌المللی کنیم. براین اساس در سال گذشته ۴۰۰ میلیارد تومان از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان فروش داشته‌ایم.»
ضرورت فرهنگ‌سازی در به کارگیری فناوری
مصطفی بهمن آبادی، دبیر اجرایی نخستین کنگره فناوری‌های نوین پزشکی گفت: «زمانی که حرف از اقتصاد مقاومتی می‌شود با این فرض است که توسعه پایدار باشد. قاعدتا توسعه پایدار بدون فناوری تحت هیچ عنوانی محقق نخواهد شد.»
او با اشاره به ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه سلامت، افزود: «در بسیاری از کشورهای دنیا که توسعه پایداری داشتند از جمله کره که توانست دولت هوشمند را اجرا کند؛ همه اقدامات اساسی انجام گرفت. کره توانست با اجرای دولت هوشمند، به رتبه اول فناوری اطلاعات در دنیا تبدیل شود. بنابراین همه این دستاوردها در راستای استفاده از فناوری است. قاعدتا هیچ کشوری نمی‌تواند بدون به کارگیری فناوری در همه زمینه‌ها توسعه پایداری داشته باشد. کشور ما هم مستثنی نیست.»
بهمن‌ آبادی گفت: «در حال حاضر اقدامات خوبی در کشور ما انجام شده اما متاسفانه به کارگیری فناوری در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه‌های پزشکی خیلی کار دارد. در گام اول باید اقدامات ارزنده‌ای را برای فرهنگ‌سازی به کارگیری فناوری در جامعه ایجاد کنیم که هم مردم و هم جامعه پزشکی بتوانند از این فناوری به نحوه احسن استفاده کنند.»


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: