کد خبر: ۱۳۲۸۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۰ - ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - 2016November 30
اعتیاد یک بیماری زیستی‌روانی‌اجتماعی است که ناشی از عوامل زمینه‌ای زیستی مثل خصوصیات ژنتیک، عوامل روانی مثل وقایع پرنقش زندگی و خصوصیات شخصیتی و رفتاری نظیر عزت نفس اندک و ضعف مهارتهای مقابله‌ای است.
شفا آنلاین:یک پژوهشگر اعتیاد گفت: فاصله سنی بین 17 تا 22 سالگی، بیشترین سن شروع اعتیاد است.

به گزارش شفا آنلاین،امید مسّاح درمانگر و پژوهشگر اعتیاد مرکز تحقیقات سوء مصرف و وابستگی به مواد دانشگاه علوم بهزیستی گفت: اعتیاد یک بیماری زیستی‌روانی‌اجتماعی است که ناشی از عوامل زمینه‌ای زیستی مثل خصوصیات ژنتیک، عوامل روانی مثل وقایع پرنقش زندگی و خصوصیات شخصیتی و رفتاری نظیر عزت نفس اندک و ضعف مهارتهای مقابله‌ای است.

وی گفت: عوامل اجتماعی مثل خانواده، مدرسه، ارتباط با همسالان، تاثیرات محیطی و اجتماعی برآمده از سرمایه‌های اجتماعی جامعه نیز بسترساز بروز اعتیاد است.

این پژوهشگر درمان اعتیاد با بیان اینکه پرداختن به عوامل اجتماعی اعتیاد، موضوعی است که رسانه‌های عمومی باید برای آن برنامه داشته باشند، اظهار داشت: رفع برخی از این معضلات مستلزم برنامه‌های کلان اقتصادی و برخی دیگر برنامه‌های ارتقای فرهنگی است که نباید از سوی متولیان نادیده گرفته شود.

به گفته وی متاسفانه دنیای امروز علی‌رغم حرکت به‌سوی دهکده جهانی و فضای مجازی مرزها، انزوا و تنهایی بیشتری را برای نسل جدید فراهم کرده است .

مساح بیان کرد: فضای مجازی موجب انزواطلبی، ارتباطات و مشارکتهای اجتماعی ضعیفی شده و افرادی که تعلق خاطر زیادی به خانواده ندارند در معرض آسیب بیشتر هستند. 
 
وی با بیان اینکه قوانین، سنتها و رسوم از طریق خانواده، همسایه، اطرافیان و بخشهای مختلف جامعه فرد را کنترل می‌کند و هرچه تعلق به این واحدها بیشتر باشد، کنترل‌پذیری بیشتر و اعتیاد کمتر است، افزود: کنترل و نظارت اجتماعی ابزار مهمی در مصون داشتن افراد از آسیب های اجتماعی است و هرچه فرد نقش، مسئولیت و ارتباطات بیشتر اجتماعی می‌یابد، تاب‌آوری او نیز بیشتر می‌شود. 

این درمانگر و پژوهشگر حوزه اعتیاد تصریح کرد: اجتماعی کردن پیشگیری و درمان اعتیاد از موضوعاتی است که باید توسط رسانه ها و سایر نهادهای اجتماع و سلامت محور مطرح شود.

وی گفت: شادی واقعی و جمعی، از عوامل محافظت‌کننده در برابر اعتیاد است و از آنجایی که طبق رده‌بندی سازمان جهانی بهداشت، ایران در رتبه ۱۱۴ در زمینه شادی قرار دارد باید مراقب این رنگ خطر بود.
 
مساح با تاکید بر اینکه صاحب‌نظران معتقدند در نشاط و شادیهای اجتماعی ما در ارتباطات کلامی متوقف شده‌ایم و از ارتباطات رفتاری و احساسی واقعی، مناسبتهای گروهی و جمعی نشاط‌ آور کمتر بهره می بریم، اظهار داشت: نشاط و شادی واقعی و جمعی، از عوامل محافظت‌کننده قوی در برابر اعتیاد است که باید متولیان آموزش و پرورش و سلامت آن را جدی بگیرند.

وی در خصوص آمار افزاینده اعتیاد در کشور گفت: در کشوری مثل ایران با این همه پتانسیل و خواسته‌های به‌حق مردم، اگر داشته‌ها از خواسته‌ها کمتر باشد با توجه به موقعیت ژئوپلتیک کشور، بروز معضلی بنام اعتیاد دور از ذهن نیست.
 
این درمانگر و پژوهشگر اعتیاد گفت: نشاط فقط خنده و طنز نیست واحساس نشاط حسی درونی و درعین حال اصیل و بادوام تصور می‌شود که اگر نشاط بادوام و اصیل و شادی واقعی ایجاد نشود جامعه به شادی‌های کاذب، مصرف مواد و غیره رو می آورد.

وی افزود: طی مطالعه‌ای در تهران، امید به آینده، ارضای نیازهای عاطفی و مقبولیت اجتماعی سه عامل اصلی تاثیرگذار در نشاط اجتماعی است که تحقق اینها در گرو عزم جزم تمامی آحاد جامعه است تا بتوان این پیامد شوم را ریشه‌کن کرد.
برچسب ها: اعتیاد ، پژوهشگر ، اجتماعی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار