کد خبر: ۱۳۱۹۵۴
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016November 24
سازمان ملل اعلام کرد اکنون بیش از ۱۸ میلیون نفر در جهان به درمان‌های نجات‌بخش برای ایدز دسترسی دارند که 2/1 میلیون نفر بیشتر از پایان سال گذشته است.
شفا آنلاین:گروه ایدز سازمان ملل در گزارشی درباره پاندمی ایدز که از هنگام شروعش در دهه ۱۹۸۰ حدود ۷۸ میلیون نفر را مبتلا کرده و ۳۵ میلیون نفر را کشته است، می‌گوید افزایش مداوم افرادی که درمان‌های ضدایدز دریافت می‌کنند، باعث شده است که مرگ‌های سالانه مربوط به ایدز ۴۵درصد کاهش یابد، و از حداکثر حدود ۲ میلیون نفر در سال ۲۰۰۵ به حدود 1/1 میلیون نفر در سال ۲۰۱۵ برسد

به گزارش شفا آنلاین:. اما به گفته گروه ایدز سازمان ملل درحالی‌که شمار بیشتری از افراد HIV مثبت زندگی درازتری پیدا می‌کنند، چالش‌های مراقبت از آنان با افزایش سنشان، پیشگیری از انتشار ویروس و کاهش عفونت‌های جدید سخت‌تر می‌شود. البته به گفته این سازمان داروها می‌توانند میزان‌های ویروس در خون بیماران را به نزدیک صفر برسانند و به‌طور عمده‌ای خطر انتقال آن را کاهش دهند.

       میشل سدیبه، مدیر اجرایی گروه ایدز سازمان ملل هنگام انتشار این گزارش در شهر ویندهوک، پایتخت کشور آفریقایی نامیبیا گفت: «ما به پیشرفت‌های قابل‌توجهی به‌خصوص در زمینه درمان رسیده‌ایم، اما وضعیت هنوز بسیار شکننده است.»

رویکرد چرخه زندگی
       این گزارش با ارائه داده‌های مشروحی که نشان‌دهنده بسیاری از پیچیدگی‌های همه‌گیری HIV است، نشان داد که افراد به‌خصوص در برخی از مقاطع عمرشان حساسیت بیشتری بهHIV دارند. این رویکرد به HIV را رویکرد «چرخه زندگی» می‌نامند که در آن اقدامات کمکی و پیشگیری برای هر کسی در هر مرحله زندگی‌اش عرضه می‌شود. درحالی‌که افراد مبتلا به HIV سالمندتر می‌شوند، در معرض خطر عوارض جانبی درازمدت داروهای ایدز قرار می‌گیرند، نسبت به داروها مقاومت پیدا می‌کنند و نیاز به درمان برای سایر بیماری‌ها مانند سل و هپاتیت C پیدا می‌کنند.

مشکل زنان جوان در آفریقا
       این گزارش به داده‌های اخیر دراین‌باره اشاره می‌کند که بیش از ۷۵۰۰ نوجوان و زن جوان هر هفته در جهان، عمدتا در آفریقای جنوبی، به HIV مبتلا می‌شوند. اغلب این دختران و زنان جوان ویروس را از مردان سالمندتر می‌گیرند. بسیاری از مردان در سنین بالاتر زندگی به HIV مبتلا می‌شوند و بعد در نقش به‌اصطلاح «پول‌رسان» به دختران و زنان جوان و آمیزش جنسی با آنان باعث تداوم چرخه‌ای از عفونت می‌شوند. این گزارش به بررسی در ایالت کوازولو- ناتال در آفریقای جنوبی اشاره می‌کند که نشان داد فقط ۲۶ درصد از مردان از وضعیت ابتلایشان به HIV باخبرند و فقط ۵ درصدشان درمان دریافت می‌کنند بسیاری از این دختران نوجوان و زنان جوان هم نمی‌دانند که دارای HIV هستند و به دنبال کمک یا دریافت درمان هم نمی‌روند، زیرا نمی‌توانند به خانواده‌هایشان درباره رابطه جنسی‌شان با مرد بزرگ‌تر از خودشان چیزی بگویند. میزان‌ مرگ در میان این نوجوانان بالا است. بر اساس این گزارش در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ شمار کل سالانه عفونت‌های جدید در میان زنان ۱۵ تا ۲۴ ساله فقط ۶ درصد کاهش یافته و از ۴۲۰هزار نفر به ۳۹۰هزار نفر رسیده است. این گزارش می‌گوید پیشگیری برای پایان دادن به اپیدمی در زنان جوانان ضروری است و چرخه عفونت HIV باید شکسته شود. هدف سازمان ملل بر اساس این گزارش این است که این شمار تا سال ۲۰۲۰ به کمتر از ۱۰۰هزار نفر در سال برسد.

       سدیبه گفت: «زنان جوان با تهدیدی سه‌گانه مواجه‌اند. آنان در معرض خطر بالای عفونت HIV هستند، میزان‌های آزمایش HIV در آنان کم است و پیروی‌شان از رژیم درمانی پایین است.»

چشم‌انداز آینده
       این گزارش با اشاره به اینکه شمار افراد مبتلا به HIV که داروهای نجات‌بخش ضدویروسی دریافت می‌کنند به 2/18 میلیون نفر رسیده است، همچنین نشان می‌دهد که پیشرفت سریع در رساندن داروهای ضد ایدز به افراد نیازمند به آن‌ها، باعث افزایش قابل‌توجهی در طول عمر آنان شده است. در سال ۲۰۱۵ بر اساس این گزارش، ۵.۸ میلیون فرد بالای ۵۰ سال در جهان با HIV زندگی می‌کردند که بیش از هر موقع دیگری است.

       گروه ایدز سازمان ملل می‌گوید اگر اهداف سازمان ملل برای درمان محقق شود، این شمار بسیار بیشتر خواهد شد هدف سازمان ملل این است که ۳۰ میلیون فرد HIV مثبت را تا سال ۲۰۲۰ تحت درمان قرار دهد.سپید

منبع: Reuters
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: