کد خبر: ۱۳۱۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016November 24
درمان استاندارد برای کم‌کاری تیروئید شامل استفاده روزانه از هورمون‌های تیروئیدی لووتیروکسین (لووتیروئید، لووکسیل، سینتروئید، یونیتروئید) است
درمان دارویی
   شفا آنلاین:    درمان استاندارد برای کم‌کاری تیروئید شامل استفاده روزانه از هورمون‌های تیروئیدی لووتیروکسین (لووتیروئید، لووکسیل، سینتروئید، یونیتروئید) است. این داروهای خوراکی سطوح مکفی هورمونی را بازسازی کرده و بدن شما را به وضعیت طبیعی برمی‌گرداند.

به گزارش شفا آنلاین: 1-2 هفته پس از شروع درمان متوجه خواهید شد که احساس خستگی کمتری می‌کنید و همچنین داروها به تدریج سطوح کلسترول افزایش یافته را به علت بیماری کاهش می‌دهد و ممکن است هر نوع روند افزایش وزن را معکوس کند. درمان با داروی لووتیروکسین معمولا مادام‌العمر است ولی از آنجا که دوز داروی مورد نیازتان ممکن است تغییر کند پزشک معالجتان سطح هورمون TSH شما را هر سال بررسی خواهد کرد. برای تخمین دوز صحیح از داروی لوو تیروکسین، در ابتدای درمان پزشک معالج‌تان معمولا سطح هورمون TSHشما را پس از 2-3 ماه بررسی می‌کند. مقادیر افزایش یافته از هورمون می‌تواند موجب عوارض جانبی ناخواسته‌ای مانند اشتهای افزایش یافته، بی‌خوابی، تپش قلب، لرز و... شود. اگر بیماری قلبی‌عروقی یا کم‌کاری تیروئید شدیدی داشته باشید پزشکتان ممکن است درمان را با یک دوز کمتر از دارو شروع کرده و سپس به تدریج دوز دارو را افزایش دهد.

       پیشرفت درمان هورمونی به قلبتان اجازه می‌دهد که خودش را با افزایش متابولیسم هماهنگ کند. وقتی که لووتیروکسین در دوز مناسب مصرف شود حقیقتا عارضه جانبی ندارد و نسبتا ارزان‌قیمت است. اگر نوع یا مارک دارویتان را تغییر دادید حتما اجازه دهید که پزشک معالجتان اطمینان بدهد هنوز مقادیر مناسبی را از دارو مصرف می‌‌کنید و همواره مطابق نظر و مشاوره با پزشک معالج دارو مصرف کنید. همچنین از مصرف هیچ دوز از دارو غفلت نکنید یا مصرف دارو را به این دلیل که احساس می‌کنید، بهتر شده‌اید قطع نکنید. اگر چنین کاری را انجام دهید علایم بیماری کم‌کاری تیروئید به تدریج باز خواهد گشت.

جذب مناسب از داروی لووتیروکسین
       ممکن است برخی داروها و مکمل‌ها و حتی برخی غذاهای خاص توانایی شما را در جذب لووتیروکسین متاثر سازند. اگر مقادیر زیادی از محصولات سویا یا یک رژیم پر فیبر را مصرف می‌نمایید پزشک معالجتان را در جریان قرار دهید یا اگر از داروهای دیگری به شرح زیر استفاده می‌کنید به پزشک معالجتان اطلاع دهید:

 مکمل‌های آهن
 کولستیرامین (کستران)
 آلومینیوم هیدروکسید که در برخی از آنتی‌اسیدها وجود دارد.
 مکمل‌یاری کلسیم

       اگر مبتلا به کم‌کاری تیروئید تحت‌بالینی هستید در مورد درمان خود با پزشک معالج‌تان بحث و مشاوره کنید. برای کسب یک افزایش نسبتا ملایم در سطح TSH احتمالا از مصرف داروهای هورمونی تیروئید سود نخواهید برد و درمان می‌تواند حتی مضر هم باشد. از طرف دیگر برای افزایش دادن سطح TSH، هورمون‌های تیروئید ممکن است سطح کلسترول خون‌تان و نیز توانایی پمپاژ قلب یا سطح انرژی بدن‌تان را بهبود بخشند.

درمان‌های جایگزین
       اگرچه اغلب پزشکان مصرف تیروکسین سنتتیک را پیشنهاد می‌کنند، عصاره‌های هورمونی طبیعی از جمله هورمون‌های تیروئیدی استخراج شده از غده تیروئید خوک‌ها نیز در دسترس هستند. این نوع از محصولات حاوی هر دو مورد تیروکسین و تری یدو تیرونین هستند. داروهای سنتتیک درمان تیروئید فقط حاوی تیروکسین هستند و بدن‌تان تری یدو تیرونین مورد نیاز را از تیروکسین سنتز می‌کند. عصاره‌های طبیعی فقط با نسخه پزشک در دسترس قرار می‌گیرند، لذا نباید با نمونه‌های هورمونی و عصاره‌های متراکم از ترشحات غدد که در فروشگاه یا عطاری و... بدون نسخه فروخته می‌شوند گمراه شوید، چرا که این تولیدات توسط سازمان غذا و دارو، تنظیم و تایید نشده‌اند و اثربخشی آنها تضمین شده و قابل اطمینان نیست.

نکات تغذیه‌ای
آیا مصرف برخی غذاهای خاص موجب افزایش عملکرد غده تیروئید می‌شود؟
       به طور کلی رژیم غذایی خاصی برای بیماری کم‌کاری تیروئید وجود ندارد و علیرغم ادعاهای فراوانی که درمورد رژیم غذایی بیماری کم‌کاری تیروئید وجود دارد، هیچ شاهد عینی معتبری مبنی براین که مصرف یا پرهیز از غذاهای خاصی حقیقتا عملکرد تیروئید را بهبود خواهد داد، وجود ندارد.

       اگر به بیماری کم‌کاری تیروئید مبتلا هستید، باید داروهای هورمونی جایگزین را مطابق تجویز پزشک معالج‌تان مصرف کنید. این داروها عمدتا با معده خالی مصرف می‌شوند. البته دانستن این نکته بسیار حائز اهمیت است که دریافت بیش از حد فیبرغذایی می‌تواند جذب هورمون‌های سنتتیک تیروئیدی را مختل کند. همچنین انواع خاصی از مکمل‌های غذایی و درمان‌ها نیز ممکن است دارای اثرات مشابه مختل کننده باشند، از جمله: گردو، آرد لوبیای سویا، غذاهای حاوی بذر کتان، مکمل‌های حاوی آهن یا مکمل‌های مولتی‌ویتامینی حاوی آهن، آنتی‌اسیدهای حاوی آلومینیوم یا منیزیوم، برخی داروهای کاهنده کلسترول مانند: کلستیرامین(colestyramin) و کلستیپول (Colestipol). برای پیشگیری از تداخلات نامطلوب بالقوه باید از مصرف موارد مذکور خودداری کنید یا آنها راچندین ساعت قبل یا بعد از مصرف داروهای تیروئیدی استفاده کنید.

رژیم غذایی مناسب برای بیماری کم‌کاری تیروئید
       رژیم غذایی مناسب برای بیماری کم‌کاری تیروئید،رژیم سالم و متوازنی است که نیازهای بدن را برای حفظ عملکرد مطلوب بدن تامین می‌کند. الگوی غذایی مطلوب برای بیماری کم‌کاری تیروئید شامل مصرف غذاهای غنی از یُد در کنار کاهش مصرف غذاهای گواتروژن است که در نتیجه، چنین الگوی غذایی‌ای به کاهش علایم عوارض مرتبط با مشکلات تیروئیدی کمک می‌کند. غذاهای مناسب برای مصرف در الگوی غذایی بیماری کم‌کاری تیروئید عبارت هستند از: اسفناج، توت فرنگی، گوجه فرنگی، موز، هویج، تخم مرغ، سیر، قارچ، پیاز، سیب زمینی، نخودفرنگی، کدو، حبوبات، تربچه، ماست کم‌چرب وغذاهای دریایی.

       این غذاها می‌توانند جایگزین یُد از دست رفته توسط گواتروژن‌ها شوند. توجه داشته باشید که برخی از مواد غذایی مانند اسفناج اگرچه در حقیقت در لیست غذاهای گواتروژن هستند، محتوای یُد موجود در آن برای مقابله با اثرات گواتروژنیک آن کفایت می‌کند.

       همچنین موادغذایی‌ای که در خاک رشد می‌کنند، به علت جذب یُد از خاک حاوی سطوح بالاتری از یُد هستند.

       شما باید همچنین از مصرف بیش از حد مواد غذایی زیر خودداری نمایید: کلم بروکلی، کلم، گل کلم، بادام زمینی، گلابی، دانه‌های کاج، لوبیا سویا، کلم پیچ، خردل، هلو و شلغم. همچنین از آن جاکه آب آشامیدنی و نمک حاوی کلر هستند و با عملکرد مطلوب یُد در بدن تداخل دارند، بسیار بهتر است که از نمک دریایی و بطری‌های آب معدنی یا آب فیلتره شده استفاده کنید.

       فقط مقادیر مورد نیاز و مطلوب از یُد را دریافت کنید و نه بیشتر ما مصرف یک رژیم غذایی مملو از یُد را توصیه نمی‌کنیم چرا که برای حفظ سلامت و عملکرد مطلوب بدن به یک تعادل صحیح از ریزمغذی‌ها نیاز است و نباید در مصرف یک عنصر زیاده‌روی کرد.سپید
منبع: Your Doctor
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: