کد خبر: ۱۳۱۹۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۲ - ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016November 23
«تحول در نظام ارائه خدمات سلامت و تاکید بر ارائه خدمات جامع و همگانی سلامت با رویکرد عدالت در دسترسی و بهره‌مندی مردم به ویژه نیازمندان» اولویت‌هایی بودند که در حکم ناصر کلانتری به آنها اشاره شده بود.
شفا آنلاین:    دی‌ماه 92 بود که علی‌اکبر سیاری یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را طی حکمی به سمت قائم‌مقام خود در معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منصوب کرد.

به گزارش شفا آنلاین:از سپید«تحول در نظام ارائه خدمات سلامت و تاکید بر ارائه خدمات جامع و همگانی سلامت با رویکرد عدالت در دسترسی و بهره‌مندی مردم به ویژه نیازمندان» اولویت‌هایی بودند که در حکم ناصر کلانتری به آنها اشاره شده بود. چند ماه بعد و با کلید خوردن طرح تحول سلامت، سکان هدایت «طرح تحول در حوزه بهداشت» عملا در دستان وی قرار گرفت و تا امروز هم شاهد دفاع تمام‌قد او از عملکرد معاونت بهداشت در این حوزه هستیم.

 آخرین حضور رسانه‌ای ناصر کلانتری در کنار وزیر بهداشت و تنی چند از معاونین وی، به نشست خبری سیدحسن هاشمی در نمایشگاه مطبوعات برمی‌گردد. جایی که کلانتری به عنوان رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، به برخی از سوالات خبرنگاران پاسخ گفت. هرچند آن روز در سیمای او نشانی از اختلاف، دلسردی و تصمیمی برای کناره‌گیری دیده نمی‌شد اما وقتی در اولین روز آذرماه علی‌اکبر سیاری بی‌هیچ اصراری با استعفای او موافقت کرد، معلوم شد که آنچنان از تقاضای کناره‌گیری قائم‌مقام خود غافلگیر نشده و این استعفا، آتشی بود که از زیر خاکستر زبانه کشید و دیگران را از بحران اختلاف در وزارت بهداشت خبردار کرد. اما این اختلاف در چه سطحی است و با شخص اول وزارتخانه چه نسبتی دارد، از مواردی است که شاید با گذر زمان مشخص شود.

       آنچه در ادامه می‌آید، گفت‌وگوی کوتاهی با ناصر کلانتری، قائم‌مقام سابق معاونت بهداشت وزارت بهداشت است.

خبر اعلام استعفای شما هم ناگهانی بود و هم باعث گمانه‌زنی‌هایی درمورد دلایل آن شده است. لطفا خودتان درباره علت استعفا توضیح دهید.
       شاید در شرایط فعلی طرح تحول، گفتن همه جزئیات ضرورت نداشته باشد و من مصلحت نمی‌بینم. اما همین‌قدر بگویم که بیشترین علت این استعفا به شخص خود من برمی‌گردد.

در دوران مسئولیت شما همواره این انتقاد وجود داشت که خبرنگاران و رسانه‌‌ها، به اندازه‌ای که لازم است، به شما دسترسی ندارند . . .
       بله. الان دیگر سرم خلوت‌تر شده و می‌توانم پاسخ بدهم.

به همین دلیل مخاطبان روزنامه سپید که عموما اهالی جامعه پزشکی هستند، انتظار دارند حالا که با شما هم‌صحبت‌ شده‌ایم، حقایق را از زبان خود شما بشنوند.
       همان‌طور که عرض کردم صلاح نمی‌دانم در این شرایط، به همه جزئیات اشاره کنم.

قرار است شما به پست دیگری در وزارتخانه منتقل شوید؟
       بعید می‌دانم ولی بستگی به نظر دکتر سیاری معاون محترم بهداشت دارد که تا امروز هم حامی خوبی برای ما بوده‌اند. تفکر و طراحی که ما در طرح تحول سلامت برای حوزه بهداشت انجام دادیم، بدون حضور و حمایت ایشان امکان عملیاتی‌شدن پیدا نمی‌کرد. اما «تفکر» یک حرف است و «اجرا» حرف دیگری است. یک فکر هرچقدر هم که خوب باشد، اگر حامی نداشته باشد، شاید به مرحله عمل درنیاید. در کنار اینها فرصتی که خود مقام محترم وزارت برای اجرای چنین برنامه‌هایی فراهم کردند هم در کشور بی‌نظیر بوده است. من 36 سال سابقه خدمت در حوزه بهداشت دارم. در هیچ دوره‌ای فرصت اینکه ما بتوانیم افکارمان را موبه‌مو اجرا کنیم، به شدتی که الان وجود دارد، فراهم نبوده است. از این جهت جای تقدیر و تشکر دارد. اما هم‌سنخ نبودن مجموعه مدیریت بعضا می‌تواند جلوی سرعت عمل یا وحدت عمل را بگیرد. من برای پیشگیری از این شرایط، صلاح دیدم حالا که راه طرح معلوم است، کنار بایستم. بر اساس گزارش‌های موجود و شهادت مردمی که از این خدمات استفاده می‌کنند، ما 74 درصد از اهداف طرح تحول را در حوزه بهداشت محقق کرده‌ایم. فقط بخش‌هایی از کلان‌شهر تهران باقی مانده و در یکی دو استان هم محرومیت وجود دارد مانند سیستان و بلوچستان که دانشگاه‌های ایرانشهر، زاهدان و زابل در این استان هستند و به دلایل عمدتا محلی (نه منابع مالی و حتی نیروی انسانی)، امکان اجرایی شدن همه ترفندها و افکار ما وجود نداشته است. مجموعا حدود 24 درصد از کارمان در گسترش برنامه خدمات نوین سلامت و شبکه شهری محقق شده است که از مجموعه مدیریت کشور، مجلس، وزیر و معاون بهداشت جای تقدیر و تشکر دارد. این کارها در یک ارتباط و تلاش همگانی انجام می‌گیرد و به فرد، ارتباطی ندارد. ولی مسائل شخصی خود من، مزید بر علت شد و مصلحت طرح تحول در حوزه بهداشت در این بود که من فعلا از مسئولیت اجرایی کنار بایستم و شاید در محدوده مشاوره و دادن کمک فکری به برادر ارجمندم آقای دکتر سیاری استمرار خدمت داشته باشم.

 برداشت من از صحبت‌های شما این بود که شما با آقای دکتر سیاری مشکل خاصی نداشته‌اید. آیا از مدیران ارشد وزارتخانه، مدیریت‌های موازی یا حتی مدیران زیرمجموعه خودتان گلایه‌مند هستید یا مشکل شما با مدیران دانشگاه‌های علوم پزشکی و نمایندگان مجلس به‌خصوص در استان‌هایی که طرح پزشک خانواده به صورت پایلوت در آنها به اجرا درآمده است؟
       من می‌توانم بگویم از طرف مدیران گسترش در کل کشور بیشترین فداکاری و تلاش انجام شده است. مجری طرح‌های ما در دانشگاه‌های علوم پزشکی، همین مدیران گسترش و معاونین بهداشتی بوده‌ و هستند و تصور نمی‌کنم که در این زمینه هم مشکل خاصی وجود داشته باشد. به‌هرحال مصلحت طرح تحول سلامت فعلا این نیست که من راجع به همه دلایل صحبت کنم. بهتر است همه دست به دست هم بدهیم تا مشکلات حل شود. یک فرد، یک خدمتگزار کوچک در سیستم است که به هر دلیلی صلاح دیده که از سیستم کنار رود.

کناره‌گیری ناگهانی شما، سوالات زیادی را در اذهان ایجاد می‌کند. حداقل اجازه بدهید بخشی از گمانه‌زنی‌هایی را که در محافل پزشکی می‌شود از شما بپرسم. آیا اجرای برنامه پزشک خانواده در فارس و مازندران و انتقادات زیادی که به آن وارد می‌شود، در تصمیم به استعفای شما نقش داشته است؟
       ما در وسط بحران و کارزار طرح تحول سلامت هستیم و لازم است که کل سیستم با همان قدرت قبل به کارشان ادامه دهند و نباید کمترین خلل و خدشه‌ای در این مسیر ایجاد شود. ولی به‌طورکلی می‌گویم بعضی از تنوع سلایق در سطح ملی مدیریت، می‌تواند منجر به این شود که یکی از ما به ناچار کنار بایستیم تا کارها بهتر انجام شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: