کد خبر: ۱۳۱۸۲۷
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016November 23
کم‌کاری تیروئید به حالتی گفته می‌شود که غده تیروئید شما مقادیر کافی را از هورمون‌هایی مهم و خاص تولید نکند.
شفا آنلاین: کم‌کاری تیروئید تعادل طبیعی واکنش‌های شیمیایی بدن را مختل می‌کند.


عوامل خطر
به گزارش شفا آنلاین:اگرچه کم‌کاری تیروئید در هر شخصی می‌تواند ظهور کند، اساسا در زنان بالای 50 سال بیشتر ملاحظه می‌شود و خطر این بیماری با کهولت سن بیشتر می‌شود. همچنین اگر هر یک از موارد زیر در مورد شما مصداق داشته باشد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کم‌کاری تیروئید قرار دارید:
ابتلا یکی از بستگان نزدیک (مانند والدین و پدربزرگ - مادربزرگ) به یک بیماری اتوایمیون
استفاده از پرتودرمانی برای نواحی گردن و نواحی فوقانی قفسه سینه
انجام عمل جراحی (تیروئیدکتومی)
بیماری کم‌کاری تیروئیدی درمان نشده ممکن است منجر به ظهور عوارض و مشکلاتی در سلامت شود، از جمله:
گواتر: تحریک مداوم غده تیروئید برای آزادسازی هورمون‌های بیشتر ممکن است منجر به بزرگ‌تر شدن غده تیروئید شما (حالتی که تحت عنوان گواتر شناخته می‌شود) شود. تیروئید هاشیموتو یکی از رایج‌ترین علل گواتر است. یک گواتر بزرگ می‌تواند بر ظاهر شما اثر گذاشته و نیز در بلع و تنفس شما اختلال ایجاد کند.
مشکلات قلبی: کم‌کاری تیروئید همچنین ممکن است با افزایش خطر بیماری قلبی همراه باشد، چرا که در افراد دارای اختلال تیروئید ممکن است سطوح بالایی از لیپوپروتئین‌های با چگالی کم (کلسترول بد یاLDL) ایجاد شود. حتی کم‌کاری تیروئید تحت بالینی که نوع خفیف‌تر و خوش‌خیم‌تری از کم‌کاری تیروئید حقیقی است، می‌تواند به افزایش سطوح کلی کلسترول و اختلال در پمپاژ طبیعی قلب‌تان منجرشود. کم‌کاری تیروئید همچنین می‌تواند منجر به بزرگ شدن قلب و نارسایی قلبی شود.
پیامدهای کم‌کاری تیروئید بر سلامت روان: ظهور افسردگی ممکن است زودتر در بیماری کم‌کاری تیروئید ایجاد شود و ممکن است با گذشت زمان افسردگی شدیدتر شود. کم‌کاری تیروئید می‌تواند منجر به کند شدن عملکرد ذهنی شود.
میکزدم: میکزدم حالت نادرتر و شدیدتر از بیماری کم‌کاری تیروئید است که تهدیدی برای زندگی محسوب شده و می‌تواند در نتیجه بیماری کم‌کاری تیروئید تشخیص داده نشده و درمان نشده در درازمدت باشد. علایم آن عبارتند از: عدم تحمل شدید سرما، خواب‌آلودگی که به دنبال آن رخوت شدید و بی‌هوشی ایجاد شود. یک اغماء میکزدم ممکن است تحت اثر مصرف داروی مسکن، عفونت و دیگر عوامل استرس‌زا در بدنتان تحریک شود. اگر نشانه‌ها و علایم میکزدم را دارید، نیازمند معالجه بالینی سریع و فوری هستید.
ناباروری: کاهش سطح هورمون‌های تیروئیدی ممکن است موجب ایجاد تداخل در تخمک‌گذاری و موجب اختلال در باروری شود. به علاوه برخی از نمونه‌های کم‌کاری تیروئید (نظیر اختلال اتوایمیون) نیز باروری را مختل می‌کنند. درمان کم‌کاری تیروئید با درمان جایگزینی هورمونی ممکن نیست که کاملا باروری را مختل کند. ممکن است نیاز به انجام مداخلات دیگری باشد.
نقایص مادرزادی: کودکانی که از زنان با بیماری تیروئید درمان نشده متولد می‌شوند نسبت به فرزندانی که از مادران سالم متولد می‌شوند، ممکن است ریسک بالاتری را برای ابتلاء به نقایص مادرزادی داشته باشند. این کودکان بیشتر مستعد ابتلا به مشکلات عقلانی و تکاملی هستند. همچنین کودکان مبتلا به کم‌کاری تیروئید درمان نشده از بدو تولد در خطر ابتلا به مشکلات جسمانی و ذهنی هستند ولی اگر بیماری طی چند ماه نخست زندگی تشخیص داده شود شانس پیشرفت و تکامل طبیعی کودک بهتر می‌شود.
آزمایش‌های تشخیصی
از آنجا که کم‌کاری تیروئید در زنان مسن‌تر شیوع بیشتری دارد برخی پزشکان توصیه می‌کنند که طی معاینات جسمی سالانه غربالگری زنان مسن‌تر به منظور تشخیص اختلالات تیروئیدی نیز انجام شود. برخی پزشکان همچنین توصیه می‌کنند که زنان باردار یا زنانی که تصور می‌کنند باردار شده‌اند، به منظور تشخیص کم‌کاری تیروئید آزمایش دهند. به طور کلی اگر احساس می‌کنید که خستگی و کسالت‌تان افزایش یافته یا پوست خشک، یبوست و صدای خشن دارید یا در گذشته سابقه مشکلات تیروئیدی یا گواتر را داشته‌اید، ممکن است پزشک معالج‌تان برای تشخیص کم‌کاری تیروئید آزمایش تجویز کند.
آزمایش خون:
تشخیص کم‌کاری تیروئید بر پایه نتایج تست‌های خونی که سطح هورمون‌های TSHو گاهی سطح هورمون تیروئیدی تیروکسین را ارزیابی می‌کند، انجام می‌شود. کاهش سطح تیروکسین و افزایش سطح TSH در خون نشانگر اختلال در عملکرد تیروئید است. در این حالت غده هیپوفیز شما سعی می‌کند TSH بیشتری را برای تحریک غده تیروئید (به منظور تولید هورمون‌های تیروئیدی) آزاد کند.
در گذشته پزشکان قادر به تشخیص سریع کم‌کاری تیروئید نبودند تا اینکه علایم بیماری در مراحل نسبتا پیشرفته بیماری ظهور پیدا می‌کرد. ولی امروزه با استفاده از تست حساس TSH پزشکتان می تواند بسیار
سریع تر و اغلب قبل از اینکه حتی علایم بیماری بروز کند، بیماری کم‌کاری تیروئید را تشخیص دهد. از آنجا که آزمایش TSHبهترین تست غربالگری است پزشک معالجتان ابتدا وضعیت TSH شما را بررسی و در ادامه در صورت نیاز آزمایش‌های هورمونی تیروئیدی را نیز تجویز خواهد کرد. آزمایش‌ TSH همچنین نقش مهمی را در کنترل و مدیریت کم‌کاری تیروئید بازی می‌کند چرا که به پزشک معالجتان در تخمین دوز مناسب دارو، چه در ابتدای درمان و چه در ادامه درمان، کمک می‌کند. به علاوه تست‌های TSH به تشخیص شرایطی از بیماری به نام کم‌کاری تیروئید تحت‌بالینی کمک می‌کند که شکل خفیف‌تری از کم‌کاری تیروئید است و اغلب منجر به ظهور علایم و نشانه‌های آشکار بیماری نمی‌شود، در این حالت سطح هورمون‌های T3 و T4 خون شما در محدوده طبیعی ولی میزان TSHخون شما در محدوده بالاتر از سطوح طبیعی است.
کم‌کاری تیروئید و افزایش وزن
بیماران مبتلا به کم‌کاری تیروئید به راحتی وزن می‌گیرند و به سختی وزن کم می‌کنند که این به دلیل اختلالات هورمونی ناشی از این بیماری است. رژیم غذایی بیماران کم‌کاری تیروئید باید کنترل شده و مداوم باشد و ممکن است نیاز باشد تا برای کنترل وزن تغییراتی در روش غذا خوردن ایجاد کنند. برای مثال نباید گرسنگی خود را با خوردن خوراکی‌هایی نظیر کیک و شیرینی‌ها ارضا کنند و بهتر است برای رفع گرسنگی به جای شیرینی‌ها، از میوه‌هایی مانند موزاستفاده کنند، چرا که موز منبع خوبی از یُد است و یُد یک عنصر کلیدی در ساخت هورمون‌های تیروئیدی در غده تیروئید است.
انتخاب‌های غذایی خود را اصلاح و غذاهای سالم‌تر را مصرف کنید.
سپید
منبع: Your Doctor

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: