کد خبر: ۱۳۱۷۸۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۰ - ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - 2016November 21
این بانک اطلاعاتی در راستای طراحی ارگونومیک میز و صندلی و ملزومات دانش آموزان ایرانی مورد تایید اساتید و متخصصین ارگونومی نیز قرار گرفته است.

شفا آنلاین>اجتماعی>معاون فنی بهداشت حرفه ای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: بانک اطلاعات آنتروپومتری دانش آموزان ایرانی، در خصوص اندازه ها و ابعاد دانش آموزان ایرانی آماده بهره برداری شد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر محمد مهدی سهرابی پیرامون فعالیت های کمیته فنی استاندارد سازی و بهینه سازی ارگونومی مدارس  گفت: در این کمیته نتایج تحقیقات و پروژه های صورت گرفته در سراسر کشور در رابطه با آنتروپومتری دانش آموزان ایرانی با در نظر گرفتن اقوام گوناگون در مقاطع مختلف تحصیلی و سنین گوناگون در دو جنس پسر و دختر که برای نخستین بار در کشور انجام شده به همراه تشکیل بانک اطلاعات علمی بررسی شد.

وی افزود: این بانک اطلاعاتی در راستای طراحی ارگونومیک میز و صندلی و ملزومات دانش آموزان ایرانی مورد تایید اساتید و متخصصین ارگونومی نیز قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به نتایج حاصل شده از بانک اطلاعات آنتروپومتری دانش آموزان ایرانی، متخصصین ارگونومی در جلسه کمیته فنی استانداردسازی در خصوص عدم انطباق اندازه ها و ابعاد دانش آموزان ایرانی با ابعاد و اندازه های خارجی (انگلیسی) بکار برده شده در استاندارد ملی 9697 بخش یک  و نسخه 2015 آن یعنی BS EN 1729 – 1 -2015  و  BS EN 1729 –2- 2012 + A1-2015  توضیحاتی ارائه و بر اصلاح و بازنگری استانداردهای مذکور تاکید شد.

علیان نژاد مدیر کل دفتر فنی و تحقیقات سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز گفت: طی تلاش های مشترک، زیر نظام فضای آموزشی، تجهیزات و فناوری نظام تعلیم و تربیت کشور در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان یک سند بالا دستی در شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای بستر سازی قانونی این موضوع در کشور در تاریخ24/03/95 تصویب و در تاریخ17/07/95 توسط رئیس جمهور ابلاغ شد.

وی گفت: در این سند قانونی رعایت الزامات و استانداردهای ارگونومیک که از طرف وزارت بهداشت در رابطه با سلامت مدارس و دانش آموزان ابلاغ می گردد، حکم لازم الاجرا می باشد و بدین ترتیب بستر قانونی لازم جهت اجرایی شدن مصوبات این کمیته در رابطه با ارگونومی مدارس فراهم گردیده است.

براساس این گزارش مهندس سعید راصد نماینده سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش نیز منابع آموزشی ارگونومیک به منظور درج در کتب درسی دانش آموزان در مقاطع مختلف را اعلام کرد.

میرمسیح مسلمی عقیلی مسئول برنامه ارگونومی مدارس وزارت بهداشت اظهار داشت: نشان و لوگوی تاییدیه ارگونومیکی ( EC ) به منظور درج بر روی کالاهای تولیدی برای تولید کنندگانی که الزامات ارگونومیکی وزارت بهداشت را برای محصولات خود نظیر میز و صندلی، کوله پشتی و سایر ملزومات رعایت می کنند قابلیت اعطا و درج بر روی کالا را خواهد داشت و به منظور سیر مراحل قانونی،  این لوگو جهت تصویب به شورای عالی سلامت ارسال شده است .

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: