کد خبر: ۱۳۱۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۶ - ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - 2016November 21
عضو هیأت مدیره انجمن روانپزشکان ایران درگفتگو با شفاآنلاین خبرداد:
شفاآنلاین :مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی گفت:متاسفانه با تأکید بیش از حد بر بیماری بودن اعتیاد، از قبح آن کاسته ایم و به نوعی باعث افزایش موارد اعتیاد شده ایم.

دکترفربد فدایی در گفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: وقتی ما اعتیاد را صرفاً یک امر پزشکی بدانیم، زشتی و قبح آن از بین می رود. یعنی فردی که تا به حال به خاطر وجهه ی ناخوشایند اعتیاد درجامعه به دنبالش نمی‌رفت حالا می‌گوید ما بیماریم دیگر چه‌کار کنیم و این باعث می‌شود زشتی و قبح اعتیاد توجیه شود و از بین ب‌رود و من شخصاً با این تأکید بیش از حد بر بیماری بودن اعتیاد موافق نیستم.

وی بیان کرد: در کشور600 هزار نفر تحت درمان با متادون هستند و بیان می شود که این افراد بهبود پیدا کرده اند .اما واقعیت این است که اعتیاد این افراد از نوعی به نوع دیگری تبدیل شده است و خیلی از این افراد کارایی ندارند که ما بخواهیم بگوئیم که کیفیت زندگی این افراد تغییر کرده ویا مثلاً شرایط زندگی و شرایط اقتصادی آنها بهبود یافته است و ابهامات زیادی در این مورد وجود دارد.

وی تصریح کرد: در مورد کاهش اعتیاد، بهتراست به دنبال پیشگیری بود تا درمان؛ چراکه درمان اعتیاد بسیار مشکل است و آمار نشان داده است که 95 درصد از افراد معتاد بعد ازگذشت 6 ماه از ترک اعتیاد، دوباره مصرف مواد را از سر می‌گیرند؛ البته بعضی معتقدند که همین چند ماهی هم که معتادین مواد مصرف نمی‌کنند غنیمت است چون در این مدت کار خلافی انجام نمی دهند.

مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: در بعضی از مواد محرک مانند شیشه، کوکائین و حشیش؛ هذیان یا توهم به وجود می‌آید و هذیان یعنی اینکه فردی یک عقیده‌ی غلطی پیدا می کند که با واقعیات وفق ندارد. برای نمونه فکر می کند که فرزندش متعلق به خودش نیست؛ بنابراین یک فردی که شیشه مصرف کرده و دچار این هذیان شده به واسطه‌ی این هزیان می‌تواند زن و بچه اش را به قتل برساند.

وی اضافه کرد: توهم به معنی ادراک بدون وجود محرک واقعی است. فی المثل فرد مصرف کننده صداهایی را می شنود که در عالم خارج وجود ندارد؛ صدایی را می‌شنود که می‌گوید همسرت می‌خواهد تو را بکشد برو زودتر او را بکش و اوهم تحت تأثیر این صدا این کار را می‌کند، پس این مواد بسیار خطرناک هستند

این روانپزشک افزود: حالت‌های مصرف مواد محرک مانند حالت‌های روانپریشی است منتهی در روانپریشی بیماری اولیه است ولی در مصرف مواد بیماری ثانویه است وبر اثر مصرف مواد است.

دکتر فدایی ادامه داد: هروئین و تریاک شخص مصرف کننده را دچار خمودگی، از دست دادن توان فکری، ضعف و سستی می کند. در حشیش فرد اراده ی خودش را برای پیشرفت و بهبود زندگی از دست می دهد و حالتی به وجود می آید که به آن نشانگان فقدان انگیزه می‌گویند؛ یعنی فرد هیچ تلاش و کوششی را برای کار، تحصیل، رسیدگی به خانواده و فرزند نمی‌کند و زندگی وی به یک زندگی بی‌تحرک و راکد دچار می شود.

وی گفت: بعضی از بیماران مبتلا به افسردگی به توصیه یک سری افراد مشروب می‌خورند، تریاک می‌کشند و یا به مصرف انواع مخدر و محرک پیشنهاد می‌شوند تا حال بهتری پیدا کنند ولی متأسفانه نمی‌دانند که این مواد تأثیری کوتاه مدت دارد که بعد‌ها حتی تکرار هم نمی‌شود. و فرد برای مدت کوتاهی شاید احساس خوب بودن شرایط را کند و این احساس کاذبی است که بعد از گذر مدتی فقط مجبور است مقدار مصرف آن را بیشتر کند تا دچار عوارض ترک نشود.

وی در مورد پیشگیری از اعتیاد نیزبه شفاآنلاین گفت: در جهت پیشگیری از اعتیاد ابتدا افراد جامعه باید امکانات اولیه زندگی را داشته باشند، وقتی در خانواده پدر و مادرفرصت رسیدگی و تربیت فرزندان را بیابند قطعاً با کاهش آمار اعتیاد مواجه می‌شویم. پدری که مجبور باشد سه شیفت کار کند طبیعتاً نمی تواند به فرزند یا فرزندان رسیدگی کند و نمی‌داند که به سر فرزندش چه می‌آید.

عضو هیأت مدیره انجمن روانپزشکان ایران گفت: مادری که روش رفتار با فرزند را بلد نباشد طبیعتاً نمی تواند فرزندش را به خودش جلب کند .بنابراین زمانی که فرزندش با ناکامی و یا مشکلی روبرو می‌شود به جای اینکه به سمت پدر و مادر برود به سمت دوستان ناباب می‌روند و آنها هم به وی برای بهبود حالش انواع مشروب، مخدر و محرک را پیشنهاد می کنند و اینگونه با آمار بالای اعتیاد مواجه می‌شویم که هزینه های گزافی را بابت درمان آنان صرف می‌کنیم. اغلب هم بعد از گذشت مدت کوتاهی متأسفانه دوباره به اعتیاد روی می‌آورند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: