کد خبر: ۱۳۱۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 18
پزشک ابتدا سابقه پزشکی شما را به‌دقت بررسی خواهد کرد و ممکن است سوالاتی را در مورد نحوه رشد و بلوغ شما بپرسد.
       

تشخیص
در معاینه فیزیکی، ممکن است پزشک از شما بخواهد که بایستید و از کمر به جلو خم شوید، سپس می‌خواهد دستانتان را آزادانه به سمت پایین آویزان کنید تا تغییرات احتمالی قفسه سینه شما را تشخیص دهد.

همچنین ممکن است پزشک برای بررسی موارد زیر یک سری آزمایش‌های عصبی انجام دهد:
 ضعف عضلانی
 بی‌حسی
 انعکاس‌های غیرطبیعی.

آزمایش‌های تصویربرداری
       اشعه X می‌تواند به‌سادگی گوژپشتی را تشخیص دهد و میزان انحنای ستون فقرات را تعیین کند. اگر پزشک به بیماری زمینه‌ای دیگری مشکوک شود - مانند یک تومور - ممکن است آزمایش‌های تصویربرداری دیگری را نیز (مانند MRI) درخواست دهد.

درمان
       بیشتر افراد دچار فرم خفیفی از گوژپشتی خواهند شد و احتمالا به جراحی و اصلاح‌کننده‌های طبی نیازی نخواهند داشت. افرادی که گوژپشتی خفیفی دارند باید هر چهارتا شش ماه معاینه شوند تا روند تغییر انحنای ستون فقرات آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

       دستورالعمل‌های مختلفی بر اساس شدت انحنا (خفیف، متوسط و شدید) برای هر فرد وجود دارد که پزشک با توجه به شرایط افراد درمان مناسب را انتخاب کرده و روند درمانی را آغاز می‌کند. عواملی که باید در نظر گرفته شود عبارت‌اند از:

جنسیت: این بیماری در دختران با ریسک بیشتری پیشرفت می‌کند.
شدت انحنا: احتمال بدتر شدن انحناهای بزرگ‌تر در طول زمان بیشتر است.
الگوی منحنی: منحنی‌های S مانند بیشتر از منحنی‌های C شکل، شرایط شان بدتر می‌شود.
محل انحنا: منحنی واقع در بخش مرکزی (قفسه سینه) ستون فقرات شرایط بدتری را برای بیمار فراهم می‌کند. منحنی‌های بالاتر یا پایین‌تر ستون فقرات شرایط بهتری دارند.
بلوغ: اگر رشد کودک متوقف شده باشد، خطر پیشرفت انحنای ستون فقرات کم می‌شود. این بدان معنی است که استفاده از اصلاح‌کننده‌های طبی (پشت‌بند) در کودکانی که هنوز در مرحله رشد قرار دارند، تاثیر بیشتری خواهد داشت..سپید

منبع: Pai- Academy
برچسب ها: تشخیص ، درمان ، گوژپشتی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: