کد خبر: ۱۳۱۰۷۷
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 17
نخستین کنگره بین‌المللی انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی ایران هفته گذشته در سالن همایش‌های مدیریت صنعتی با حضور سخنرانان زیادی از کشورهای مختلف برگزار شد.
شفا آنلاین:    این کنگره که با محورهایی در مورد درمان سرطان داشت، تازه‌های پزشکی خود را در اختیار متخصصان این حوزه قرار داد و از مهمانان خارجی دعوت کرد تا اطلاعات بیشتری در مورد ایران کسب کنند.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید در این بین فعالیت‌های جدید ایران در کشورهای خارجی نیز بر سر زبان است که به همین علت با محمدرضا قوام‌نصیری، ریاست انجمن در مورد نام و فعالیت‌های آینده این جامعه به گفت‌وگو نشستیم.


در مورد نام انجمن شبهه‌های زیادی وجود دارد و گاه گفته می‌شود چیزی به نام انجمن کلینیکال آنکولوژی وجود ندارد. نام انجمن به صورت دقیق چیست؟

       نامی که در فهرست انجمن‌های وزارت بهداشت و خود اساسنامه انجمن آمده، پرتودرمانی سرطان است. اما این نام به فارسی ترجمه شده و ما در مجمع بین‌الملل و مهمانان خارجی خود از عنوان رادیوتراپی آنکولوژی استفاده می‌کنیم. با این همه در مجمع عمومی سال گذشته انجمن انتخاباتی صورت گرفت که طبق آن نام انجمن به کلینیکال آنکولوژی تغییر پیدا کند. این تغییر با موافقت اکثریت آرا تصویب شد و ما هم تغییر نام را به اطلاع وزارت بهداشت رساندیم و منتظر تایید آن هستیم. ولی از نظر اکثریت اعضای این انجمن، نام آن کلینیکال آنکولوژی است که گردهمایی‌های بین‌المللی خود را نیز با همین نام برگزار می‌کنیم و اگر به همین نام تابلویی بر سردر انجمن نصب کنیم، کار بیراهی نیست و به نظر اعضای انجمن احترام گذاشته‌ایم.

تغییر نام دقیقاً به چه علت بوده است؟
       این مسئله در اکثر کشورهای اروپایی آسیایی شایع است که متخصصان پرتودرمانی، به علم شیمی‌درمانی هم مسلط هستند. ما تنها پرتودرمانی را انجام نمی‌دهیم و خدمات ما گسترش بیشتری دارد. به همین علت هم درست این است که نام انجمن به جای رادیوتراپی اونکلوژریا، کلینکال اونکلوژی باشد.

سپید: سال پیش خبر پیوستن ایران به انجمن جهانی «ازمو» منتشر شد. از آن زمان تاکنون چه فعالیت‌هایی در این زمینه انجام شده است؟
       شهریور سال 94 بود که من در وین و با رئیس این انجمن و باقی روسای کمیته‌های علمی و خصوصاً بین‌المللی دیدار کردم و نتیجه آن پیوستن ایران به کمیته بین‌المللی ازمو بود. در این کمیته هر کشور عضو، سالیانه گزارشی از کارکردها و نظرات و پیشنهادات خود را برای مقر اصلی انجمن ارسال می‌کنند. روسای کمیته بین‌المللی این گزارشات را بررسی می‌کنند و از برخی از کشورها دعوت می‌کنند تا در جلسه سالیانه این کمیته یک کرسی داشته باشند. جلسه بعدی این کمیته، همراه با کنگره بین‌المللی این سازمان، ماه بعد در سنگاپور تشکیل می‌شود ایران هم توانسته است تا یک کرسی این جلسه را از آن خود کند. به صورت کلی به ایران شش فرصت سخنرانی داده شد که ما آنها را بین سه انجمن سرطانی که در کشور فعالیت می‌کردند تقسیم کردیم و نمایندگان هر انجمن دو بار می‌توانند در کنگره بین‌المللی ازومو در ماه بعد سخنرانی داشته باشند. ایران همچنین غرفه اختصاصی دارد که در آن فرصت ارتباط با باقی کشورها فراهم می‌شود. ما همچنین در تلاش هستیم تا با همکاری‌های بیشتر با این سازمان بتوانیم یکی از کنگره‌های بین‌المللی بعدی را در ایران برگزار کنیم تا نمایندگان کشورهای دیگر و همچنین روسای ازمو بیشتر با پیشرفت‌های ایران آشنایی پیدا کنند.

       ما همچنین امسال در کنگره بین‌المللی خود انجمن میزبان انجمن جهانی ایسترو (ESTRO) بودیم که شاید به صورت اروپایی فعالیت‌کند، اما یکی از قوی‌ترین انجمن‌های دنیا در زمینه آنکولوژی به حساب می‌آید. نمایندگان این انجمن دو کارگاه برای متخصصان ما برگزار کردند که بسیار مفید بود و اطلاعات بسیار مهمی در این کارگاه‌ها در اختیار اعضا قرار دادند.

در این کمیته ازمو ایران چه مطالبی برای گزارش آماده کرده است؟
       به صورت کلی سه مقاله از متخصصان جوان ما انتخاب شده که آنها در مورد یافته‌های خود صحبت خواهند کرد. همچنین نماینده این انجمن اطلاعاتی کلی و تخصصی در مورد آمار سرطان در ایران، روندهای شایع درمانی در کشور و وضعیت آنکولوژی را بیان خواهد کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: