کد خبر: ۱۳۰۵۷۲
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 13
تحرک کم، مصرف غذاهای چرب و ناسالم و اضطراب زندگی روزمره، سه عاملی است که می‌تواند با وبا و طاعون و تیفوس در قرن‌های گذشته برابری کند.
شفا آنلاین: امروزه نه عفونت، نه تصادفات جاده‌ای و نه حتی ویروس‌ها و باکتری‌های جدید هیچ‌کدام به اندازه‌ای مسئولیت مرگ‌ومیر مردم را به عهده ندارند که سه عامل مذکور در آن نقش دارند. به عبارتی سبک زندگی جدید ما، کشنده است. شاید نه به سرعت و شاید نه در چند سال اخیر، اما این سه عامل، علت اکثریت بیماری‌های مختلف هستند که شامل بیماری‌های مغزی، قلبی عروقی، ماهیچه‌ای و اسکلتی و استخوانی، تنفسی و گوارشی می‌شود و دستگاه گوارشی ما بیش از همه تحت تاثیر سبک زندگی غلط ما قرار می‌گیرد.

به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید با تحرک کم و مصرف غذاهای چرب، پرکالری، سرخ‌شده و آماده چاقی در افراد بروز پیدا می‌کند و خود اضافه‌وزن هم دروازه‌ای برای ورود انواع مشکلات و بیماری‌ها است. علاوه بر دیابت، فشارهای استخوانی، تحلیل ماهیچه، کشیده شدن پوست، تحت فشار بودن قلب، غلیط شدن خون، تنگی عروق و چاقی روی روده و کبد هم تاثیر منفی می‌گذارند. یکی از بیماری‌هایی که در چند دهه اخیر در بین افراد چاق و کهنسال فراگیر شده است، کبد چرب یا سیروز کبدی است


. کبد چرب طی سالها انباشت چربی در بدن به وجود می‌آید و زمانی علائم خود را نشان می‌دهد که به مراحل پیشرفته رسیده باشد. این کبد در صورت عدم درمان احتمال نارسایی و بروز سرطان کبد درمان این دو نیز بسیار دشوار است و حتی گفته می‌شود سخت‌ترین نوع جراحی پیوند، پیوند کبد است که خونریزی بسیار زیادی دارد. روده‌ها و دستگاه گوارشی نیز همچنین از نوع سخت‌ترین بیماری‌های دردناک برای انسان هستند. فعالیت‌های روزانه فرد مبتلا به بیماری‌های تحریک‌پذیر بسیار محدود است. این افراد رژیم غذایی مشخص دارند، با هر آب و هوای جغرافیایی سازگار نیستند، استرس و اضطراب حرکات روده‌ای آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و جراحی‌ها هم به صورت کامل زندگی روزمره را به آنها برنمی‌گرداند. برخی از این بیماران به علت محدودیت در فعالیت جسمانی مجبور به تغییر شغل خود شده‌اند. بنابراین بهترین راهکار، پیشگیری از این دو بیماری است. در کشور هند، تعداد آمار مبتلایان به بیماری‌های گوارشی بالا است. بهداشتی نبودن بسیاری ازغذاها، تندی زیاد موجود در غذا، کیفیت پایین محصولات غذایی و حتی بهداشتی نبودن بسیاری از سرویس‌های بهداشتی در این کشور باعث آمار بالای مبتلایان به انواع بیماری‌های عفونی، گوارشی و خصوصاً سرطان معده شده است.

       سیستم بهداشت این کشور در یک حرکت آزمایشی، تمام رستوران‌ها و مراکز خوراکی سه شهر هند را موظف کرده است با نصب یک تابلو در محل فروش غذا از خطرات ابتلا به بیماری‌های گوارشی، مردم را آگاه کنند. از آنجایی که این اقدام در شهرهای فقیرنشین هند انجام شده بود و اغلب مردم سواد کافی برای توجه به این تابلوها را نداشتند، این پوسته‌های آگاهی سازی برای پیشگیری تاثیری نداشت. این اقدام دولت هند مانند اقدام بازرسی رستوران‌های هندی با شکست مواجه شد، اما در یک شهر بندری در جنوب این کشور، زمانی که چند رستوران غذاهای کمتر تند را با قیمت پایین‌تر ارائه دادند، مردم از آن استقبال کردند. علت آن بود که گفته می‌شود مصرف بسیار زیاد انواع فلفل‌های تند در این کشور منجر به ابتلا به سرطان معده می‌شود. برنامه‌های زیادی در کشورها مانند برنامه‌های شهرداری‌های هندی با شکست مواجه شد، چرا که تغییر سبک غلط زندگی مردم دشوار است و به زمان زیادی نیاز است.

در ایران تبلیغ برنامه‌های ورزشی عمومی در رسانه‌ها و عرضه باکیفیت‌تر محصولات غذایی همگی می‌توانند در کنار آموزش به عموم مردم در مورد این سه عامل کشنده موثر باشند. چرا که بیماری‌ها و مرگ‌ومیرهای این نسل به نسل بعدی هم انتقال خواهد یافت و آینده کشور را تغییر خواهد داد. شانزدهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های گوارش و کبد در حالی برگزار می‌شود که میزان شیوع این بیماری‌ها در کشور رو به افزایش است.

در این کنگره ۷۰ درصد مباحث در خصوص کبد و ۳۰ درصد هم درباره دستگاه گوارش است. برنامه های وزارت بهداشت، علل ایجاد بیماری‌های گوارش و کبد، به‌روزرسانی نحوه درمان بیماری‌ها، هپاتیت B وC، بیماری‌های عروقی و کبد، کبد چرب، استفاده از تجویزهای بی رویه و کنترل شده گیاهی، بیماری پانکراس، نحوه کنترل سرطان معده و سایر موارد از جمله موضوعاتی است که در این گردهمایی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: