کد خبر: ۱۳۰۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۰ - ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 10
دبیر علمی پنجمین کنفرانس پیشگیری از مرگ و میر مادر، جنین و نوزادان گفت: با اقداماتی که از سوی جامعه پزشکی صورت گرفته، مرگ و میر نوزادان به نصف کاهش یافته است.
شفا آنلاین:محمدحسین سلطان‌زاده، دبیر علمی پنجمين همايش علمي کاهش مرگ و مير مادر، جنين و نوزاد که با همکاري دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، انجمن بيماريهاي اطفال، انجمن متخصصين زنان و زايمان، انجمن مامايي در بيمارستان تخصصي و فوق تخصصي فرمانيه برگزار شد، اظهار داشت: در این کنفرانس تمامی انجمن‌ها و متخصصان از جمله زنان و زایمان، اطفال، بیهوشی، انجمن مامایی و آزمایشگاه‌ها در آن سهیم بوده و مطالب مرتبط با موضوع همایش را به اشتراک می‌گذارند.

به گزارش شفا آنلاین،وی با بیان اینکه سه قشر مادر، جنین و نوزاد در جامعه بیش از سایرین آسیب‌پذیر هستند، گفت: ما مسئول هستیم در برابر هر خطری که این سه قشر را تهدید می‌کند، اقدام کنیم.

سلطان‌زاده عنوان کرد: پایه‌گذاری این موضوع و تلاش در راستای کاهش مرگ و میر جنین، مادر و نوزاد از ۲۰ سال قبل و در زمان وزارت دکتر مرندی بنا شد و در آن زمان در کنگره دکتر قریب که در بیمارستان فیروز‌گر برگزار شد، وزیر بهداشت وقت، اظهار داشت که با احداث خانه‌های بهداشت از بسیاری از مرگ‌ و میرهای ناشی از عفونت‌های تنفسی و مشکلات گوارشی پیشگیری شده است.

وی تاکید کرد: خوشبختانه هم اکنون میزان مرگ و میر نوزادان نسبت به قبل از انقلاب به نصف کاهش یافته است و این امر مرهون اقداماتی از جمله نگهداری‌ها، پیشگیری‌ها، مراقبت‌ها در حین بارداری و مراقبت‌های یک ماه بعد از تولد نوزاد است که پر خطرترین دوره زندگی نوزاد محسوب می‌شود.

سلطان‌زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر سازمان بهداشت جهانی میزان کاهش مرگ و میر کشورمان معادل 9.5 در هر هزار تولد را پذیرفته است، عنوان کرد: ما در حال تلاش برای کمتر کردن این تعداد هستیم و البته انتظار داریم که با این اقدامات بتوانیم به آمار کشورهایی که تعداد مرگ و میر آنها چهار مرگ در هر هزار تولد است، برسیم.

دبیر علمی همایش کاهش مرگ و میر جنین، مادر و نوزاد اظهار داشت: در حال حاضر هزار و 800 تخت NICU (تخت نوزاد) در کشور داریم که مقدار نیاز ما سه هزار تخت بوده و لازم است این تعداد را افزایش دهیم و همچنین تعداد تخت‌ها باید در تمام کشور و برای کاهش مرگ و میر نوزادان به صورت عادلانه تقسیم شود.

وی عنوان کرد: در کشور حدود 160 مرکز دارای NICU داریم که حدود 100 مرکز از این تعداد در اختیار مراکز دولتی و مابقی در اختیار مراکز خصوصی است.

سلطان‌زاده تاکید کرد: در خصوص کاهش مرگ و میر نوزادان آنچه اهمیت زیادی دارد، تغذیه نوزاد با شیر مادر و به خصوص در ساعات ابتدایی تولد است که در آن زمان ماده‌ای که در شیر مادر نهفته در حکم واکسیناسیون برای نوزاد است و برای پیشگیری از بسیاری از بیما‌ری‌ها، رشد مغزی و سلامت نوزاد به خصوص در نوزادان نارس اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی اظهار داشت: مادران باید توجه کنند که هوای آلوده و سیگاری بودن مادر، 2 عامل تاثیرگذار و مهم در نارسایی و مرگ و میر نوزاد و سقط جنین است.

دکتر فرناز اهدایی‌وند، متخصص زنان و زایمان و مدیر گروه بهداشت خانواده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در خصوص اهمیت غربالگری و تشخیص ناهنجاری‌های جنین اظهار داشت: پروتکل کشوری در زمینه غربالگری از سال ۹۲ پایه‌گذاری شده و مراکز درمانی ملزم به اجرای آن هستند تا از بروز انواع ناهنجاری‌ها در جنین جلوگیری شود.

وی افزود: سندرم داون از مهم‌ترین علل ناهنجاری‌های کروموزومی است که بیشتر غربالگری‌ها برای تشخیص این نوع ناهنجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اهدایی وند گفت: در نوعی از غربالگری که برای تشخیص مشکلات کروموزومی مورد استفاده قرار می‌گیرد، شیوه کار به این صورت است که پس از نمونه‌گیری، سرمی تهیه کرده و برای تشخیص مشکلات کروموزومی و بررسی DNA جنین در خون مادر به آزمایشگاه فرستاده می‌شود که البته در کشور ما چنین آزمایشگاهی وجود نداشته و نمونه مورد نظر به دیگر کشورها فرستاده می‌شود.

وی عنوان کرد: غربالگری‌هایی که برای تشخیص مشکلات و ناهنجاری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد باید قابل تعمیم بوده و قدرت شناسایی بسیار بالایی داشته باشد و قبل از هرگونه اقدام در این زمینه لازم است مادر باردار به همراه همسرش مورد مشاوره قرار گیرند‌.

مدیر گروه بهداشت خانواده دانشگاه شهید بهشتی گفت: در کشور ما غربالگری جنین از سال ۸۳ شروع شده و هم اکنون در این زمینه اطلاعات جامع و کاملی در اختیار  فارغ‌التحصیلان قرار می‌گیرد و تمامی آزمایشگاه‌ها و متخصصین زنان ملزم به اجرای مراحل غربالگری طبق پروتکل هستند.
برچسب ها: جنین ، اطفال ، مامایی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: