کد خبر: ۱۳۰۲۱۷
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 10
رئیس سازمان غذا و دارو همزمان با مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در غرفه سپید حضور یافت، در خصوص تاثیر جشنواره فیلم سلامت بر اصلاح سبک زندگی گفت: «یکی از معضلات اصلی سلامت، شیوه زندگی مردم است.
شفا آنلاین:این روزها دیگر مانند 40 تا 50 سال گذشته نیست و چالش‌های مهمی از جمله بیماری‌های غیرواگیر با زندگی مردم درگیر است. البته این موضوع تنها مربوط به مردم ایران نیست و همه دنیا را درگیر خود کرده است. شیوع بیماری‌های غیرواگیر شدیدا به سبک زندگی وابسته است. اگر رسانه‌ها بتوانند سبک زندگی را اصلاح کنند، توانسته‌اند از شیوع بیماری‌های غیرواگیر جلوگیری کنند.»


به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید  رسول دیناروند با بیان اینکه یکی از معضلات مهم جامعه اضافه وزن و چاقی است، گفت: «مردم باید وزن خود را کنترل کنند. اگر سبک زندگی مردم اصلاح شود، دیگر به سمت بیماری‌های غیرواگیر نمی‌روند. مردم باید بتوانند روزانه غذای سالم مصرف کنند و میزان شکر، نمک و چربی را کم کنند. با این کار بار بیماری‌ها به شدت کاهش خواهد یافت. البته رسانه و فیلم در موضوعات دیگری از جمله دخانیات هم موثر هستند ولی آنچه در کنترل خود مردم است، سبک زندگی آنهاست.»

       به گفته او، در حال حاضر وزارت بهداشت آمادگی لازم را برای همکاری با فیلم و رسانه دارد که در این خصوص معاونت اجتماعی وزارت بهداشت اعتباراتی را در نظر دارد تا با سرمایه‌گذاری لازم در این حوزه، به کمک رسانه بیاید. دیناروند با تاکید بر اینکه اکثریت جمعیت ایران جوان هستند، گفت: «رسانه و فیلم می‌تواند به شدت بر رفتار آنها موثر باشد.»

       رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص استانداردهای موادغذایی در سال‌های اخیر تصریح کرد: «فیلم در کنار وزارت بهداشت می‌تواند موثر باشد. من به عنوان یک مسئول دستگاه نظارتی صبر نمی‌کنم تا مردم خودشان تصمیم بگیرند. من نمی‌گویم که شخصی که نوشابه یا آبمیوه می‌سازد، اجازه دارد هر مقداری که می‌خواهد شکر اضافه کند و بعد به مردم بگویم حواستان به شکر زیاد در مواد غذایی باشد. وظایف ما ایجاب می‌کند تا در مواردی که امکان کاهش شکر، نمک و اسید چرب ترانس هست، کم کنیم.»

       او در خصوص میزان شکر در نوشابه‌ها گفت: «در نوشابه‌های ایران تا سال گذشته حداقل میزان شکر 11 گرم در 100 سی‌سی بود. در حالی که امسال سقف آن 10 گرم در 100 سی‌سی شده است. یعنی تا سال گذشته زیر 11 گرم شکر اضافه نمی‌کردند ولی امسال نمی‌توانند بالای 10 گرم شکر اضافه کنند.»

       به گفته دیناروند در خصوص اسید چرب ترانس نیز همین سیاست در پیش گرفته شده است. رئیس سازمان غذا و دارو افزود: «در 10 سال پیش هیچ سقفی برای اسیدهای چرب ترانس وجود نداشت. یعنی شما روغن جامدی مصرف می‌کردید که 30 درصد اسید چرب ترانس داشت. در حالی که اکنون سقف آن یک درصد است.»

       همچنین او در واکنش به گفته‌های عباس کبریایی زاده، رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی، با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ دارویی خارج از فهرست که تحت پوشش بیمه باشد وجود ندارد، گفت: «دولت در سال 90، 200 قلم دارو را به فهرست بیمه‌ها اضافه کرد که این داروها، داروهای گران‌قیمت بودند و حتی بعضی از آنها در لیست دارویی نبودند. این تصمیم، تصمیم اشتباه کارشناسی نشده بود. البته در مصوبات دیگری این مسئله اصلاح شد یعنی داروهای خارج از فهرست از لیست خارج شدند و آن 200 قلم تبدیل به 54 قلم دارو شد. با این حال هنوز بیمه‌ها در خصوص بعضی از داروها اعتراض دارند که راه اصلاح آن وجود دارد. آنها می‌توانند پیشنهادات خود را به شورای عالی بیمه ببرند و در دولت تصویب کنند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: