کد خبر: ۱۳۰۱۷۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۰ - ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 08
شیفت‌های کاری اغلب باعث بروز اختلال در ریتم شبانه روزی شده و می‌تواند به اختلالات خواب و خستگی در طول روز منجر شود

شفا آنلاین>اجتماعی>محققان فنلاندی طی انجام یک پژوهش دریافتند که یک ژن گیرنده ملاتونین بر تحمل شیفت‌های کاری تاثیر می‌گذارد.

به گزارش شفا آنلاین، محققان در این پژوهش جدید برای اولین بار عوامل ژنتیکی اساسی در عدم تحمل شیفت‌های کاری را به صورت سیستماتیک مورد بررسی قرار دادند.

 آنها کشف کردند که یک تنوع مشترک در ژن گیرنده ملاتونین (MTNR1A) 1A به خستگی مربوط به شغل کارگران شیفتی مرتبط است.

شیفت‌های کاری اغلب باعث بروز اختلال در ریتم شبانه روزی شده و می‌تواند به اختلالات خواب و خستگی در طول روز منجر شود.

این مطالعه توسط استاد Tiina Paunioدر دانشگاه هلسینکی انجام شد که شامل بررسی کارگران شیفت شب فنلاندی در بسیاری از خطوط مختلف کاری بود.

تفاوت در خستگی مربوط به شغل که توسط کارکنان گزارش شده بود، با تفاوت‌های ژنتیکی در ژنوم آنها در ارتباط بود.

بررسی ارتباط بین ژن گیرنده ملاتونین و خستگی مفرط کارگران در یک گروه 176 نفره از کارگران شیفت شب که در سال 2000 در موسسه ملی بهداشت بررسی شده بودند انجام شد.

این پژوهش همچنین نشان داد که تغییر ژن گیرنده ملاتونین (MTNR1A) 1A احتمالا به متیلاسیون دی‌.ان‌.ای در توالی تنظیمی ژن MTNR1A و همچنین بیان ضعیف‌تر ژن MTNR1A مرتبط است.

متیلاسیون دی‌.ان‌.ای یا متیل دار شدن دی.ان.ای (DNA methylation) یک فرایند بیوشیمیایی است که در رشد و نمو عادی موجودات رده بالا دارای اهمیت است.

متیلاسیون دی‌.ان‌.ای از یکی از مکانیسم‌های اپی ژنتیک تنظیم عملکرد ژنوم است، که نه تنها با تغییرات در توالی دی‌.ان‌.ای تغییر کرده بلکه عوامل محیطی مانند نوسانات در ریتم شبانه روزی نیز آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

همانطور که ایجاد تغییر در گیرنده ملاتونین منجر به خستگی می‌شود، خطر تغییر ژن می‌تواند منجر به ضعیف شدن سیگنالینگ طبیعی ملاتونین که یکی از مکانیسم های تنظیمی در ایجاد ثبات در ریتم شبانه روزی است شود.

برچسب ها: ژنتیک ، شیفت کاری ، خستگی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: