کد خبر: ۱۲۹۹۷۳
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۵ - ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 08
یک بررسی درباره جهش‌های ژنتیکی ناشی از سیگار کشیدن در اعضای بدن نشان می‌دهد که کشیدن یک پاکت سیگار در روز می‌تواند به ایجاد ۱۵۰ جهش ژنتیکی در سال در سلول‌های ریه بینجامد.
شفا آنلاین:   پژوهشگرانی که این بررسی را انجام داده‌اند می‌گویند رابطه مستقیمی میان تعداد سیگارهای مصرفی در روز و تعداد جهش‌های ژنتیکی در سلول‌های سرطانی وجود دارد.

     به گزارش شفا آنلاین:  این بررسی نشان داد که بیشترین تعداد جهش ژنتیکی در سرطان‌های ریه وجود دارد، اما سرطان‌ها در سایر اعضای بدن- مانند مثانه، کبد و حلق و حنجره- نیز دارای جهش‌های ناشی از سیگار کشیدن بودند. به‌این‌ترتیب می‌توان توضیح داد که چرا سیگار کشیدن می‌تواند علاوه بر ریه در اعضای دیگر بدن هم سرطان ایجاد کند.

       استعمال دخانیات سالانه جان 6 میلیون نفر را در سراسر جهان می‌گیرد و سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی می‌کند اگر روند کنونی ادامه یابد، بیش از یک میلیارد مرگ مرتبط با تنباکو در این قرن رخ خواهد داد.

       سرطان در اثر ایجاد جهش در ژن‌های سلول ایجاد می‌شود. گرچه سیگار کشیدن با دست‌کم ۱۷ نوع سرطان ارتباط داده شده است، اما تاکنون مکانیسم ایجاد سرطان به علت سیگار کشیدن چندان معلوم نبود.به‌خصوص معلوم نبود سیگار کشیدن چگونه در اعضایی از بدن خطر سرطان را بالا می‌برد که تماس مستقیمی با دود سیگار ندارند.

       پژوهشگران ۵۰۰۰ تومور را بررسی و سلول‌های سرطانی در افراد سیگاری را با سلول‌های سرطانی در افراد غیر سیگاری مقایسه کردند. آنها توانستند شاخص معینی مولکولی - نشانگرهای جهشی- را در آسیب‌های DNA افراد سیگاری بیابند و شمار این جهش‌ها را در تومورهای متفاوت اندازه‌گیری کنند.

       نتایج نشان داد که کشیدن یک پاکت سیگار در روز ۱۵۰ جهش ژنتیکی در هر سلول در هرسال ایجاد می‌کند. به گفته این دانشمندان این جهش‌ها بالقوه می‌توانند نقطه شروعی برای زنجیره‌ای از جهش‌های ژنتیکی باشند که در نهایت سرطان ایجاد می‌کنند.

       این پژوهش همچنین نشان داد که کشیدن یک پاکت سیگار در روز به طور متوسط ۹۷ جهش در هر سلول حنجره، ۳۹ جهش در هر سلول حلق، ۲۳ جهش در هر سلول دهان، ۱۸ جهش در هر سلول مثانه و ۶ جهش در هر سلول کبد در هرسال ایجاد می‌کند.

       مایک استراتون که یکی از دو سرپرست این پژوهش در انستیتوی سانگر در بنیاد ولکام بریتانیا است، گفت که این پژوهش تا حدی شبیه به حفاری برای شناخت باستان‌شناسی هر تومور بود.

       او گفت: «ژنوم هر سلول سرطانی به نوعی سابقه باستان‌شناختی نوشته‌شده در کدهای DNA از موارد قرارگیری در معرض سیگار که عامل ایجاد این جهش‌ها بودند، به دست می‌دهد. بررسی DNA سرطان‌ها شواهد جدید جالبی از چگونگی ایجاد این سرطان‌ها فراهم می‌کند و به‌این‌ترتیب احتمالا می‌توان دریافت چگونه می‌توان از این سرطان‌ها جلوگیری کرد.» نتایج این پژوهش در ژورنال ساینس منتشر شده است.سپید
منبع: Reuters

برچسب ها: پاکت سیگار ، جهش ، سلول ریه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: