کد خبر: ۱۲۹۹۵۶
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 08
اعتراض چند روز پیش معاون پرستاری وزارت بهداشت به دیرکرد در پرداخت کارانه پرستاران، در نوع خود اقدامی کم‌نظیر بود.
شفا آنلاین:با محمد میرزابیگی در این‌باره سخن گفتم. وی ضمن تشریح دلایل اعتراض خود، همچنین از افزایش 5/2 برابری پذیرش دانشجو در گروه پرستاری خبر داد و ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک مشکل کمبود نیروی انسانی در مراکز درمانی حل شود.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید علی‌رغم اینکه همیشه صدای اعتراض به مشکلات پرستاران از سوی سازمان نظام پرستاری بلند می‌شد؛ روز گذشته خبری منتشر شد که شما هم از دیرکرد در پرداخت کارانه پرستاران انتقاد کرده‌اید. چرا؟
       در نظام‌های صنفی، مطالبه‌گری درجه بالایی از اهمیت را به خود اختصاص می‌دهد. طبیعتا مواضع نظام پرستاری اگر این‌گونه باشد کسی تعجب نمی‌کند اما این مطالبه‌گری باید با رعایت مصالح کشوری باشد. با اینکه من در حوزه اجرایی فعالیت می‌کنم همیشه به دوستانم در نظام پرستاری گفته‌ام که وظیفه شما مطالبه‌گری است و وظیفه ما هم به‌عنوان مسئولان اجرایی، پاسخگویی به مطالبات مردم، سیستم و اعضای جامعه صنفی است.

       موضوعی که درمورد دیرکرد پرداخت کارانه‌ها اعلام کردم، صدایی بود که باید به گوش می‌رسید. پرداخت کارانه، مطالبه‌ای نیست که ما بتوانیم برای آن اقدامی انجام دهیم که اگر این‌گونه بود، خیلی زودتر کارانه‌ها را پرداخت می‌کردیم. کمااینکه در اسفند 92 که اعتباراتی به دستمان رسید، بدهی مربوط به پرداخت کارانه پرستاران را به صفر رساندیم. در پرداخت کارانه پرستاران باید تنها دو ماه تاخیر داشته باشد و بیش از این تاخیر قابل‌پذیرش نیست. تعداد زیادی از مسئولان وزارت بهداشت از این موضوع نگران هستند که چرا باید حقوق کارکنان یک سال بعد از زمانی که خدمات ارائه کرده‌اند پرداخت شود. ما هم تلاش می‌کنیم تاخیر در پرداخت کارانه پرستاران بیش از سه ماه طول نکشد.

تعامل شما با سازمان نظام پرستاری در چه سطحی است؟
       مدتی است که به‌صورت منظم با اعضای شورای عالی سازمان نظام پرستاری جلساتی برگزار می‌کنیم و در زمینه‌های کارشناسی هم به نتایج خوبی هم رسیده‌ایم.

سهم جذب نیرو در گروه پرستاری چقدر است؟
       از میان 17 هزار و 200 نفر که سازمان برنامه به وزارت بهداشت سهمیه داده است، حدود 11 هزار نفر در گروه پرستاری جذب خواهند شد. آزمون جذب در همین ماه برگزار می‌شود.

امکان تبدیل وضعیت نیروهایی که هم‌اکنون در بیمارستان‌ها مشغول به کار هستند، وجود دارد؟
       براساس اعلام معاون توسعه منابع انسانی وزارت بهداشت، محدودیت مشاغل حاکمیتی و غیرحاکمیتی برداشته شد و امروز بر سر راه تبدیل وضعیت پرستاری محدودیتی به‌عنوان محدودیت مشاغل حاکمیتی و غیرحاکمیتی وجود ندارد و قطعا تعدادی از نیروها که در بیمارستان‌ها مشغول به کار هستند، تبدیل وضعیت خواهند شد.

به‌طور میانگین یک پرستار در سطح کشور چند ساعت باید اضافه‌کار انجام دهد؟
       میانگین‌ اضافه‌کاری‌ها در مناطق مختلف بین 40 تا 80 ساعت است. مشکل کمبود پرستار در شهرهای کوچک مثل شهرهای بزرگ نمود ندارد و نیروی موردنیاز بخش درمان از میان فارغ‌التحصیلان دانشگاه تامین می‌شود اما در شهرهای بزرگ مشکل کمبود پرستار بسیار زیاد است. در همین بیمارستان‌های تهران حدود 2 تا 3 هزار پرستار فقط در بخش دولتی مشغول به کار هستند.

تعداد کل پرستاران چقدر است؟
       کل پرستارها در مجموعه دولتی و غیردولتی حدود 140 هزار نفر برآورد شده است. در بخش دولتی گروه پرستاری بین حدود صد هزار نفر هستند و مابقی در بخش خصوصی، تامین اجتماعی، نیروهای مسلح، خیریه و دیگر بخش‌ها فعالیت می‌کنند.

چند درصد نیروی شرکتی داریم؟
       درصدگیری نکرده‌ایم ولی عرض کردم حدود 8 هزار نفر به استخدام موسسه کارآفرینان آوا سلامت درآمده‌اند. حدود دوتا سه‌هزارنفر هم در سایر شرکت‌ها فعالیت می‌کنند.

 برای کار در بیمارستان‌های تهران متقاضیان زیادی وجود دارد؟
       نه این‌طور نیست. متقاضی برای استخدام دولتی زیاد است اما متقاضی به‌کارگیری به معنای کسی که به دنبال شغل باشد برای جایگاه پرستاری وجود ندارد. بنابراین امروز فارغ‌التحصیل پرستاری بیکار نداریم. به همین دلیل ظرفیت پذیرش دانشجو را دو و نیم برابر افزایش دادیم تا نیروی بیشتری برای جذب داشته باشیم.

       در طول برنامه چهارم هرسال 9 هزار نفر را استخدام کردیم این در حالی بود که تا پیش‌ازاین 40 هزار پرستار بیکار داشتیم. در طول برنامه پنجم توسعه همین تعداد تکرار شد به‌علاوه جذب 23 هزار نیروی جدید. در طول طرح تحول نظام سلامت نیز 16 هزار کارشناس پرستاری، 7هزار و500 نفر نیروی طرحی و 5 هزار نفر برای پوشش نیروهای به مرخصی زایمان رفته جذب کردیم. 11 هزار نفر دیگر از گروه پرستاری هم در سال جاری جذب خواهد شد اگر این آمار را با تعداد فارغ‌التحصیلان ما که سالانه 6هزار نفر است، مقایسه کنیم، می‌توانیم عملکرد خود را رصد کنیم

محصول اولیه افزایش ظرفیت دو و نیم برابری دانشجوی پرستاری هم بهمن‌ماه سال آینده مشخص خواهد شد. اما پیش‌بینی ما این است از سال آینده تعداد فارغ‌التحصیلان کارشناسی پرستاری به سالانه 12 هزار و 500 نفر افزایش پیدا خواهد کرد. امیدوارم این موضوع در افزایش جذب نیرو تاثیرگذار باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: