کد خبر: ۱۲۹۸۲۰
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 07
جلال جلال‌شکوهی، رئیس انجمن رادیولوژی ایران در گفت‌وگویی کوتاه از مهم‌ترین چالش‌های هم‌صنفی‌های خود سخن گفت و به تدوین تعرفه‌های غیرواقعی انتقاد کرد.
شفا آنلاین:  او مدیریت و نظارت وزارت بهداشت بر انجام سونوگرافی از سوی متخصصان زنان را دلیل اصلی اختلافات پیش‌آمده دانست و بر فقدان ساختار قانونی لازم برای فعالیت علمی از سوی انجمن‌ها تاکید کرد.

به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید اخیرا بیشترین صدایی که از انجمن شما شنیده‌ایم صدای اعتراض به متخصصان زنان بوده است، در حالی که انجمن‌های علمی وظایف دیگری هم دارند. به‌عنوان یک سازمان مردم‌نهاد در حوزه پزشکی چه برنامه‌هایی دارید؟

       این تصور که ما دشمن متخصص زنان هستیم درست نیست. آنها پزشک هستند، ما هم پزشکیم. آنها به مردم خدمت می‌کنند ما هم همین‌طور. یعنی ایده و خواست ما خدمت است، حالا ممکن است گروهی هم به بیراهه بروند اما بیشتر هدف خدمت است. یکی گران‌تر کار می‌کند یکی ارزان‌تر. ما کاری به متخصصان زنان نداریم، نقد اصلی ما به مدیریت وزارت بهداشت برمی‌گردد. ازنظر علمی مشکل خاصی نداریم که متخصصان زنان، سونوگرافی انجام بدهند. خودشان تصویب کردند درصورتی‌که در تابلوی مطب و سر نسخه درج نکنند که سونوگرافی می‌کنند و هزینه‌ای هم دریافت نکنند، می‌توانند خدمات سونوگرافی انجام دهند. بر مدیریت وزارت بهداشت واجب است که وقتی چیزی را تصویب می‌کند این کار را انجام بدهد. زمانی که نظارت انجام نمی‌شود بعضی‌ها ناراحت می‌شوند و این باعث ناامیدی ما می‌شود. خودشان هم باید رعایت کنند. شاید بگویند شما چرا پول می‌گیرید؟ خب رادیولوژی رشته اصلی ماست و هر کاری مزدی دارد.

دبیرخانه کمیسیون انجمن‌های علمی گروه پزشکی وزارت بهداشت می‌گوید انجمن‌ها کار علمی نمی‌کنند، از طرف دیگر خودشان هم می‌دانند که بخشی از این انفعال به دلیل نبود ساختار قانونی لازم در این زمینه است. انجمن رادیولوژی در زمینه علمی چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهد؟
       فرمودند کار علمی نمی‌کنیم اما نگفتند پس چه کار می‌کنیم؟ اینکه فعالیت علمی ما در حد اروپا و آمریکا نیست، حرف درستی است چون ساختارهای ما در حد آن کشورها نیست. اما این فرموده غلطی است که می‌گویند انجمن‌ها کار علمی نمی‌کنند.

مهم‌ترین چالش انجمن رادیولوژی چیست؟
       بزرگ‌ترین دغدغه ما، بحث تعرفه است. اگر بهداشت خوب می‌خواهیم باید پول‌خرج‌کنیم. نمی‌گویم مثل آمریکا و کره و آلمان، اما باید 60 درصد شبیه آنها باشیم. با این هزینه‌ها و تعرفه‌ها نمی‌شود. بزرگ‌ترین مشکل ما خرید تجهیزات است. ما دستگاه‌ها را به یورو و دلار می‌خریم اما درآمدمان به ریال است.

 اگر چندین سال پیش می‌شد با صرف هزینه یک میلیارد و چهارصد میلیون تومانی یک مرکز رادیولوژی تاسیس کرد، حالا به بیست میلیارد تومان سرمایه نیاز است. البته اگر همین پول را با سود 15 درصدی در بانک سرمایه‌گذاری کنند، سود بیشتری نصیبشان می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: