کد خبر: ۱۰۵۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۰ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 18
شفا آنلاین>جامعه پزشکی>دبیرعلمی سی و دومین کنگره رادیولوژی ایران گفت: به کمک تکنیک های جدید تصویر برداری و سونوگرافی می توان شدت بیماری مزمن کبد را به راحتی تشخیص داد.
به گزارش شفا آنلاین، دکتر حمیدرضا حقیقت خواه در آستانه برپایی سی و دومین کنگره رادیولوژی ایران، افزود: روش «شیرویوالاستوگرافی» از تکنیک های جدید سونوگرافی  است که در سی و دومین کنگره رادیولوژی ایران ارایه می شود.

وی ادامه داد: این شیوه که کاربرد های زیادی پیدا کرده است، برای بررسی توده های مشکوک به سرطان در کبد، پستان، پروستات و تیرویید نیز بکار می رود و در موارد شروع نارسایی کبد، میزان آسیب بافتی و تاثیر درمان در بهبود بیماری را مشخص می کند.

حقیقت خواه گفت: امروزه به کمک تکنیک های جدید سونوگرافی و تصویربرداری می توان میزان آسیب بافتی در بیماری های مزمن کبدی را بدون نیاز به نمونه برداری تشخیص داد که این امر علاوه بر سهولت، کاهش ریسک عوارض در بیمار و کاهش هزینه ها را به دنبال دارد.

وی افزود: از آنجا که بافت های سالم و ناسالم و نیز توده های موجود در بافت ها دارای قوام و سفتی متفاوتی هستند، برای تشخیص صدمه بافتی یا بدخیمی یک توده، می توان با روش الاستوگرافی که از شیوه های جدید سونوگرافی بشمار می رود به شیوه غیرتهاجمی و در مدت زمان کوتاه تری بر حسب قوام بافت، نوع آن را مشخص کرد.

حقیقت خواه ادامه داد: قرار است در سی و دومین کنگره رادیولوژی ایران، کاربردهای متنوع و جدید تکنیک شیرویوالاستوگرافی (SHEAR WAVE ELASTOGRAPHY) که یکی از فناوری های نوین تصویربرداری پزشکی است، به رادیولوژیست ها معرفی شود.

وی با اشاره به اینکه معادل الاستوگرافی، قوام سنجی و بررسی سفتی بافت ها یا حالت الاستیسیتی آن است، تصریح کرد: هم اینک دستگاه های سونوگرافی کاربرد زیادی در تشخیص بسیاری از بیماری ها داشته و با کمک فناوری های جدید به ویژه روش شیرویوالاستوگرافی، رادیولوژیست قادر است در موارد هپاتیت و فیبروز کبد، شدت آسیب بافتی را تشخیص دهد. همچنین به کمک این تکنیک در همان موقع تصویربرداری مشخص می شود که آیا فرد به نارسایی پیشرفته کبد دچار است یا خیر و در صورت ابتلا به بیماری مزمن کبدی و شروع یک دوره درمان، میزان بهبود  از طریق پایش قوام کبد نشان داده می شود.

حقیقت خواه گفت: به کمک این شیوه نوین همچنین می توان توده های مشکوک به بدخیمی در پستان، تیروئید و پروستات را مشخص کرد.

دبیرعلمی سی و دومین کنگره رادیولوژی ایران اضافه کرد: پیش بینی می شود در آینده برای تشخیص شدت بیماری عضله قلب و میزان نارسایی جفتی در خانم های باردار نیز از الاستوگرافی استفاده شود. از طرف دیگر برای یافتن مراکز حساس و ایجاد کننده دردهای عضلانی و...، از طریق این تکنیک، پیشرفت هایی ایجاد شده است.

سی و دومین کنگره رادیولوژی ایران" با محوریت تصویر برداری زنان گوارش و اقتصاد در رادیولوژی ۱۴ تا ۱۷ اردیبهشت ۹۵ در برج میلاد تهران برگزار می شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار