کد خبر: ۱۲۹۲۱۶
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 02
مسائل و مشکلات مربوط به نوجوانان چه برای خانواده که کوچک‌ترین واحد اجتماعی است تا مدرسه و مسئولین چالشی‌ترین دوران رشد است
شفا آنلاین: شاید این جمله را از پدر و مادرهای زیادی شنیده باشید که «مشکلات فرزندان با بزرگ شدنشان بزرگ‌تر می‌شود» اما درواقع این‌طور نیست، مشکلات آن‌ها بزرگ نمی‌شود بلکه تغییر می‌کند و این والدین و مربیان هستند که باید مهارت برخورد با این مشکلات را یاد بگیرند.

 به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید در جامعه امروز که سرعت تغییر به‌شدت افزایش‌یافته هرروز باید تمهید تازه‌ای برای مواجه با بحران‌های این دوره اندیشید. 8آبان روز جهانی نوجوان و 13 آبان روز دانش‌آموز است. تعریف چنین روزهایی در تقویم به این دلیل است که مردم و مسئولین توجه بیشتری به یک قشر خاص داشته باشند.

مسائل و مشکلات مربوط به نوجوانان چه برای خانواده که کوچک‌ترین واحد اجتماعی است تا مدرسه و مسئولین چالشی‌ترین دوران رشد است. اما گاهی به نظر می‌رسد آن‌چنان‌که بایدوشاید جامعه آمادگی پذیرش این گروه را که در آستانه ورود به جوانی هستند را ندارد. لازم نیست برای درک این مسئله تحقیق گسترده‌ای کرد. کافی است سری به لباس‌فروشی،کتاب‌فروشی‌ یا مراکز تفریحی و فرهنگی بزنید تا بفهمید نوجوانان در هیچ گروه خاصی قرا نمی‌گیرند نه کودک هستند نه بزرگسال. یک نوجوان یا باید لباس کودکانه بپوشد فیلم کودکان را ببیند و کتاب کودکان را بخواند یا به‌یک‌باره با محصولات مربوط به بزرگسالان مواجه شود.حتی تلویزیون که امروز دیگر نقش تربیتی کمرنگی را ایفا می‌کند وقتی سراغ برنامه‌سازی برای نوجوانان می‌رود گویا نویسنده و مجری‌اش را از دنیای دیگری می‌آورد چون نه دغدغه برنامه‌سازان ، نه مجری‌ بازیگر‌هایی که برای این برنامه‌ها استفاده می‌شود شبیه نوجوانانی که در اطرافمان می‌بینیم، نیست. این مسائل شاید کوچک‌ترین چیز‌هایی باشد که پدر و مادرهایی که یک نوجوان در خانه دارند با آن مواجه می‌شوند. مشکلات و مسائل بزرگ‌تری وجود دارد که ریشه در مسائل کوچک دارد مانند گرایش به مواد مخدر، روابط جنسی زودهنگام و...

       هر بار که آمارهای مصرف مواد مخدر اعلام می‌شود، عده‌ای از مردم بیشتر از همه نگران می‌شوند. آن‌ها که فرزندان نوجوان دارند و می‌دانند که سن خطرپذیری از همین‌جا آغاز می‌شود. مسئولان هم البته در این مورد بی‌تفاوت نیستند. به‌تازگی معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره پوشش پیشگیری از اعتیاد دانش‌آموزی اعلام کرده که این پوشش در حال حاضر ۸ تا ۱۰درصد ‏است، اما باید به بیش از ۴۰ ‏تا ۵۰‌درصد برسد.

نگرانی به‌حدی است که قرار است ارزیابی مصرف مواد مخدر در بین دانش‌آموزان از این به بعد هر ۵‌سال انجام شود.

       مجلس بیشتر سیاست‌های کلی را ابلاغ می‌کند و آیین‌نامه‌ها و برنامه‌های اجرایی بیشتر بر عهده نیروی انتظامی و وزارت کشور است. مشکلات این‌چنینی فقط از طریق کمیسیون درمان و بهداشت و با همکاری آن حل نخواهد شد. برعکس به نظر می‌آید مشکل استفاده دانش‌آموزان از مواد مخدر یک مشکل فرهنگی عمیق است که نیاز به ریشه‌یابی دارد و باید خیلی عمیق‌تر به آن پرداخت. کاری که همواره آموزش‌و‌پرورش انجام داده این بوده که در دوران دبیرستان نظارت‌ها و کنترل‌ها را بیشتر کند. اما به نظر من این روش کاملا اشتباه است. وقتی شخصیت یک نفر شکل می‌گیرد و آگاهانه سراغ مواد مخدر می‌رود چه‌کاری می‌توان برای آن انجام داد، جز این‌که بتوان او را با تهدید از انجام علنی یک کار بازداشت. این بچه‌ها اگر تحت بیشترین کنترل‌ها هم باشند باز خلوتی پیدا می‌کنند که در آن مواد مصرف کنند. اتفاقی که باید بیفتد این است که باید از پیش از دبستان و در دوران دبستان بچه‌ها را با خطرات مواد آشنا کرد و جوری برخورد کرد که آن‌ها در سنین نوجوانی کاملا آگاهانه و از روی اختیار سراغ مواد مخدر نروند. 

       درباره رواج ارتباط جنسی در سن پایین 18 سال گفته‌شده است که ارتباط دختران و پسران نسبت به ۳۰ سال گذشته سه برابر شده و زمان شروع رابطه به دوران تحصیلی راهنمایی و نوع رابطه از عاطفی به جنسی رسیده و ارتباط هم‌زمان با چند نفر زیاد شده است . در الگوی غرب به پدر و مادر توصیه می‌شود فرزندان خود را از سن ۱۳ تا ۱۷ سالگی راهنمایی کنند تا رابطه آن‌ها با جنس مخالف به رابطه جنسی تبدیل نشود و تنها مراقب این مسئله باشند، اما آمارها نشان می‌دهد که هزاران دختر نوجوان ۱۵ ساله در غرب این سن باردار شده‌اند نحوه برخورد با این مسائل ساده نیست و از الگوی یکسانی پیروی نمی‌کند اما اغلب روانشناسان معتقدند، آموزش، احساس گناه و ایجاد ترس نیست، البته باز کردن مسائل بدون هیچ حیا و شرمی هم نیست بلکه باید با نوجوانان با زبان علمی ساده صحبت کرد و آموزش والدین نیز در نظر گرفته شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: