کد خبر: ۱۲۹۱۱۳
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 01
محققان متوجه شدند که هرچه نوجوانان در طول روز بیشتر با تلفن همراه صحبت کنند، پیامک بفرستند و در شبکه‌های اجتماعی پرسه بزنند، الگوی خواب بدتری دارند.
شفا آنلاین:محققان دانشگاه مونترال به نتایج جدیدی درباره ارتباط خواب نوجوانان و استفاده آن‌ها از وسائل الکترونیکی دست یافتند. نتایج این مطالعه حاکی از آن است که نوجوانان امروز در قیاس با نسل قبلی خود کمتر می‌خوابند، شب‌ها بیشتر از خواب بیدار می‌شوند و در طول روز بیشتر خواب‌آلود هستند. دلیل این وضعیت این است که نوجوانان امروزی وابسته‌ترین نسل به رسانه‌های اجتماعی هستنند.

به گزارش شفا آنلاین:محققان متوجه شدند که هرچه نوجوانان در طول روز بیشتر با تلفن همراه صحبت کنند، پیامک بفرستند و در شبکه‌های اجتماعی پرسه بزنند، الگوی خواب بدتری دارند. محققان برای کشف رابطه میان زمان استفاده از دستگاه‌های الکترونیک مانند بازی‌های ویدیویی، تلویزیون و تلفن همراه و میزان زمان خواب نوجوانان، داده‌های حاصل از مطالعه روی گروهی از دانش آموزان دبیرستانی در مونترال را تجزیه و تحلیل کردند.

       در این مطالعه، بیش از هزار و 200 دانش آموز 14 تا 16 ساله در سال‌های 2008 و 2009 پرسشنامه‌هایی را در زمینه تعداد دفعات استفاده از دستگاه‌های الکترونیک پر کردند. این مطالعه نشان داد که از هر سه نوجوان یک نفر بیش از دو ساعت در روز از کامپیوتر استفاده می‌کرد و احتمال خواب شبانه کمتر از هشت ساعت در آن‌ها بیش از دو برابر بود. همچنین احتمال خواب شبانه کمتر از هشت ساعت در نوجوانانی که دست‌کم روزی دو ساعت با تلفن صحبت می‌کردند، در قیاس با نوجوانانی که مدت زمان کمتری را صرف این کار می کردند، بیش از سه برابر بود. اما تاثیر تماشای تلویزیون روی خواب متفاوت بود، به طوری که نوجوانانی که روزی دو ساعت یا بیشتر تلویزیون تماشا می کردند، احتمال خواب شبانه کمتر از هشت ساعت در آنها در قیاس با سایر گروه های مورد مطالعه نصف بود. نوجوانانی که سایر فعالیت‌های نشسته را مانند کتاب خواندن انجام می‌دادند، مشکلی از نظر خواب کمتر در قیاس با هم سن و سالان خود نداشتند. سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: