کد خبر: ۱۲۹۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 01
در فوریه 2015 میلادی، سازمان غذا و داروی آمریکا پانوبینوستات، اولین دارو از خانواده دارویی جدیدی که پس از 15 سال در برابر مولتیپل‌میلوما موثر دانسته شد را مورد تایید قرار داد.
شفا آنلاین:   پانوبینوستات، اولین مهارکننده خوراکی هیستون دی استیلاز (HDAC) مورد تایید برای درمان مولتیپل‌میلومای راجعه است که در آن گروه از بیماران که حداقل 2 رژیم درمانی قبلی شامل بورتزوماب و یک مدولاتور ایمنی را دریافت کرده‌اند و بیماری آنها مجددا عود کرده، اندیکاسیون دارد. این دارو باید در ترکیب با بورتزوماب و دگزامتازون تجویز شود. شرایط ویژه «تایید تسهیل شده»، براساس میزان مطلوب شانس بقای بدون پیشرفت بیماری به دست آمده در مطالعات اولیه برای این دارو در نظر گرفته شد. بیان اغراق شده دی‌استیلاز، که در مولتیپل‌میلوما دیده می‌شود، موجب نتایج نامطلوب درمانی می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین: بنابراین، در اختیار بودن داروهای جدیدی نظیر پانوبینوستات، برای درمان مولتیپل‌میلوما لازم است. پانوبینوستات پس از مصرف تک‌دوز 20 میلی‌گرم به سرعت جذب شده و زمان لازم تا رسیدن به حداکثر جذب برای این دارو، 2 ساعت است. هم آنزیم‌های CYP450 و هم آنزیم‌های غیرسیتوکرومی، نقش حیاتی در متابولیسم پانوبینوستات دارند. نیمه عمر حذفی پانوبینوستات، حدود 30 ساعت است. تایید پانوبینوستات، براساس مطالعه فاز3 با نام 1 PANORAMA انجام شد که طی آن مشخص شد که پانوبینوستات به علاوه بورتزوماب و دگزامتازون، در مقایسه با دارونما به علاوه بورتزوماب و دگزامتازون، به میزان قابل‌توجهی شانس بقای بدون پیشرفت بیماری را در موارد راجعه و مقاوم به درمان مولتیپل‌میلوما افزایش می‌دهند (به‌طور متوسط 12 ماه). مطالعات بعدی نشان دادند که پانوبینوستات گزینه درمانی ارزشمندی در کنار سایر گزینه‌های مطرح برای درمان موارد راجعه مولتیپل‌میلوماست. به علاوه، مطالعات بالینی دیگری نیز روی ترکیباتی از پانوبینوستات برای درمان نگهدارنده مولتیپل‌میلوما طراحی شده‌است. مطالعات دیگر هم روی استفاده از پانوبینوستات در ترکیب با سایر داروها در درمان مولتیپل‌میلومای مقاوم به درمان در حال انجام است. شایع‌ترین عوارض جانبی گزارش شده در مطالعات بالینی این دارو عبارت بودند از اسهال، ضعف، تهوع، ادم محیطی، کاهش اشتها و استفراغ. شایع‌ترین عوارض آزمایشگاهی غیرهماتولوژیک این دارو عبارتند از هایپوفسفاتمی، هایپوکالمی، هایپوناترمی و افزایش کراتینین. شایع‌ترین ناهنجاری‌های آزمایشگاهی هماتولوژیک گزارش شده برای این دارو عبارتند از ترومبوسیتوپنی، لنفوپنی، لوکوپنی، نوتروپنی و آنمی.


       پانوبینوستات در شکل کپسول خوراکی موجود است و دوز توصیه شده برای این دارو، 20 میلی‌گرم یک روز در میان تا 3 دوز در هفته در هفته‌های اول و دوم از هر چرخه 21 روزه تا حداکثر 8 چرخه تعیین شده است. در برگه اطلاعات دارویی مربوط به پانوبینوستات، هشدار در زمینه خطر وقوع اسهال شدید، حوادث قلبی شدید و کشنده، آریتمی و تغییرات نوار قلبی در بیمارانی که این دارو را دریافت می‌کنند ذکر شده است. بنابراین، در مواردی که بیمار در معرض خطر است، مانیتورینگ مداوم بیمار در شروع درمان با پانوبینوستات و در صورت لزوم قطع مصرف آن توصیه می‌شود.

منبع: US.Pharmacist

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: