کد خبر: ۱۲۹۰۷۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 01
گردهمایی معاونین آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور برای مسئولان وزارت بهداشت با خبرهای خوش و ناخوشی همراه بود.
شفا آنلاین:خبرهایی که از یک سو بر تلاش دانشگاه‌ها در حوزه ماموریتی خود تاکید داشت و ازسوی دیگر کمبود زیرساخت‌ها، عدم اختصاص بودجه کافی و چارت‌های تشکیلاتی به روز نشده از دیگر موضوعاتی بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

   به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید     معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اولین کسی بود که پس از سخنرانی معاون آموزشی وزارت بهداشت برای صحبت کردن نوبت خواست. ارسلان سالاری با تاکید بر اهمیت سهم یک تا 3 درصدی معاونت آموزشی از دانشگاه‌ها، عنوان کرد: «علی‌رغم آنکه اینترن، دستیار و اعضای هیئت‌علمی در بیمارستان‌های آموزشی درآمد ایجاد می‌کنند، وقتی وارد پاویون و محیط‌های آموزشی می‌شویم می‌بینیم از حداقل امکانات آموزشی از قبیل کامپیوتر، میز و صندلی که نیاز دارند یا تغذیه و حتی در امکانات ساده مثل IT در حوزه آموزش محرومند.»

بسته‌های تحول آموزش پزشکی مختومه می‌ماند
       سالاری در ادامه افزود: «حقوق و مزایای مستمر در حوزه آموزش حدود 53 میلیارد تومان است اما آنچه در بودجه دیده‌شده، حدود 40 میلیارد تومان است یعنی 13 میلیارد فقط در پرداخت حقوق و مزایای مستمر کسری داریم. همچنین 24 میلیارد تومان هزینه سایر موارد برآورد شده که در اجرا به 54 میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند و حدود 40 میلیارد نیز کسری بودجه از این بخش باقی می‌ماند. بنابراین حتی اگر 3 درصد هم به‌صورت کامل از درآمد‌های اختصاصی به معاونت آموزشی داده شود، فقط 12 میلیارد به بودجه ما اضافه خواهد شد.»

       سالاری گفت: «در این صورت همه کارهای بحث تحول و آموزش مختومه می‌ماند. بنابراین خواهش می‌کنم توجه بیشتری به آموزش شود چون اگر آموزش متحول نشود به طبع آن درمان هم ممکن است بتواند در کوتاه‌مدت با تغذیه از منابع مالی حرکتی داشته باشد ولی در طولانی‌مدت این حرکت ادامه نخواهد داشت.»

       معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بابیان اینکه در طرح تحول نظام سلامت اساتید علوم پایه دیده نشدند، گفت: «همان افزایش حقوقی که برای اعضای هیئت‌علمی بالین در نظر گرفته شد برای علوم پایه هم در نظر گرفته شد اما با توجه به افزایش نسبی تعرفه، درآمد اعضای هیئت‌علمی بالین افزایش پیدا کرد و این شکاف، باعث نارضایتی اساتید علوم پایه در دانشکده‌های مختلف شده است. اگر بتوانیم برای اعضای هیئت‌علمی پایه دوره‌های کوتاه‌مدت بگذاریم مثلا اساتید آناتومی را به دوره توان‌بخشی، اساتید ژنتیک را به دوره IVF و ... بفرستیم و هزینه‌های این دوره‌های کوتاه و طولانی‌مدت چه در داخل و خارج کشور را دانشگاه یا وزارت خانه تقبل کند، می‌توان اساتید علوم پایه را هم درگیر منافع حوزه بالینی کرد.»

سهم حداقلی آموزش از درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها
       صدرالله محرابی، معاون آموزشی دانشگاه علوم‌پزشکی یاسوج هم سخنان خود را با گلایه از کمبود بودجه آموزشی آغاز کرد و گفت: «تا زیرساخت‌ها اصلاح نشود نمی‌توان به سمت دانشگاه‌های نسل سوم یا بین‌المللی پیش رفت. اگر می‌خواهیم در سال‌های آتی ماموریت‌هایی که محول شده انجام شود باید بودجه دانشگاه‌ها بیشتر شود.»

       او از اختلاف 15 میلیاردی بودجه برآورد شده حوزه آموزشی دانشگاه با هزینه‌های واقعی آن انتقاد کرد و گفت: «اغلب هیئت‌امنای دانشگاه‌ها با اختصاص یک‌درصدی از درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌ها به حوزه آموزش موافقت می‌کنند که درنهایت صرف پرداخت حقوق دستیاران و اساتید می‌شود.»

       محرابی با اشاره به اینکه تابه‌حال اعتباری برای تجهیز و به‌روز کردن امکانات آزمایشگاهی و اقدامات عمرانی به دانشگاه‌ها داده نشده، افزود: «دانشکده‌هایی وجود دارد که 2 تا 5 سال از تاسیس و راه‌اندازی آن می‌گذرد اما هنوز چارت تشکیلاتی ندارند. در دانشکده دندان‌پزشکی ما 120 دانشجو و 28 نفر عضو هیئت‌علمی بدون چارت تشکیلاتی فعالیت می‌کنند.»

       او از نبود اعتبار برای اجرای تحقیقات و پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی انتقاد کرد و گفت: «بارها به ما سفارش شده که به دانشجویان برای تحقیقات‌شان بودجه اختصاص دهید اما سوال اینجاست که از کدام منبع مالی باید این بودجه را در اختیارشان بگذاریم؟»

مشکلات آموزشی مثل تومور سرطانی است
       محمدصادق رضایی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم از کسری بودجه 470 میلیارد تومانی از بیمه خبر داد و گفت: «این در حالی است که درآمد اختصاصی این دانشگاه، 600 میلیارد است و این یعنی ما از آذرماه نمی‌توانیم حقوق کارکنان را بدهیم.»

       او توضیح داد: «مشکلات آموزشی مانند تومور سرطانی عمل می‌کند. ممکن است سال‌ها وجود داشته باشد اما فرد خبر نداشته باشد درحالی‌که در عرض نیم سال سر باز می‌کند. درد درمان واضح دیده می‌شود اما درد آموزش بی‌صداست. واقعیت این است که هرچه به آموزش و برنامه‌های مترقی که معاونت آموزشی وزارت بهداشت تدوین کرده، بی‌توجهی شود، خروجی ما افرادی خواهند بود که سربار درمان می‌شوند.»

       رضایی گفت: «یکی از چالش‌های قدیمی ما صدور مجوزهای بی‌رویه برای تاسیس دانشگاه و رشته بود که بدون هماهنگی با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور انجام‌شده و هنوز ردیفی به آنها داده نمی‌شود و این در حالی است که دانشگاه‌ها نمی‌توانند به عقب برگردند.»

       معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: «اگر فاصله بین ساختارهای موجود و بودجه پیش‌بینی‌شده برای آن تداوم پیدا کند، آموزش پزشکی به قهقرا می‌رود. خروجی ما آموزش سرپایی بلد نیست. همین فرد در آینده طی یک عمل جراحی قصور می‌کند و تعداد زیادی از افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین پیشنهاد می‌کنم بودجه آموزش را براساس هزینه‌های واقعی آن اختصاص دهیم.»

       او افزود: «در عرض 4 سال تعداد دانشجویان ما در دانشگاه از 2 هزار نفر به 8 هزار و 800 نفر افزایش پیداکرده است. این دانشجویان به همه‌چیز نیاز دارند. این در حالی است که بودجه فرهنگی دانشجویی صفر شده است. برای آب، آب مقطر، استریل کردن بیمارستان‌ها هم مشکل‌داریم البته اغماض می‌کنیم و به کار خود ادامه می‌دهیم اما سطح و کیفیت آن قطعا فرق خواهد کرد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: