کد خبر: ۱۲۸۴۸۱
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 27
موسیقی و هنر تاثیر مثبتی بر وضعیت روانی افراد دارد. هنر می‌تواند وضعیت بهبودی بیماران سرطان پستان را بهتر کند.
شفا آنلاین:اگرچه همه ما هنرمند نیستیم اما می‌توانیم نقاشی کنیم، مجسمه بسازیم، طراحی کنیم و سایر فعالیت‌های هنری را در سطوح مختلف انجام دهیم. برخی از ما به نسبت، استعداد بیشتری نسبت به دیگران داریم که این موضوع به خودی خود چیز مهمی به حساب نمی‌آید. مهم این است که از خلق کردن لذت ببرید؛ لازم نیست از طریق هنر امرار معاش کنید بلکه کافی است فقط و فقط از انجام آن لذت ببرید. نه تنها این امکان وجود دارد که این کار را دوست داشته باشید بلکه این شانس هم وجود دارد که از بهداشت روانی بهتری برخوردار باشید. تحقیقات حاکی از آن است که:

1به گزارش شفا آنلاین،موسیقی و هنر تاثیر مثبتی بر وضعیت روانی افراد دارد. هنر می‌تواند وضعیت بهبودی بیماران سرطان پستان را بهتر کند. در مطالعه‌ای مشخص شد که هنر می‌تواند احساسات منفی را کاهش و احساسات مثبت را افزایش دهد.
2)هنر می‌تواند وضعیت عمومی سلامت و بهبودی را از طریق تغییر تمرکز افراد ارتقا دهد و آگاهی از وضعیت خود و ایجاد شبکه‌های اجتماعی را برای افرادی که از بیماری‌های مزمن رنج می‌برند، بهبود دهد.
3)مطالعه‌ای که در سال 2016 با عنوان «کاهش میزان کورتیزول و واکنش مشارکت‌کنندگان خالق هنر» انجام شد، حاکی از آن بود که خلق هنری می‌تواند به شدت به کاهش سطح استرس، بدون توجه به استعداد هنری یا تجربه در خلق آن، بیانجامد. یکی از نویسندگان این تحقیق در این باره می‌گوید: «جای تعجب نیست زیرا ایده اصلی هنردرمانی بر همین اصل استوار شده است. همه آدم‌ها خلاق هستند و می‌توانند خود را از طریق هنرهای بصری بیان کنند، به خصوص زمانی که این عمل با شرایطی حمایت‌گرانه صورت بگیرد.»
در آزمونی که با مشارکت (33 زن و 6 مرد بین 18 تا 59 سال) انجام شد، مشارکت‌کنندگان به بازنمایی نژادی پرداختند: 18 دانشجو تجربه اندکی در خلق هنر، 13 نفر کمی باتجربه‌تر و 8 نفر دیگر کاملا در این زمینه متبحر بودند. شرکت‌کنندگان با استفاده از سه ابزار مختلف یا ترکیبی از این سه ابزار یک تصویر انتخابی را خلق کردند. یک متخصص هنری در کارگاه به درخواست‌ها وسوالات هنرجویان رسیدگی می‌کرد. نمونه بزاق افراد، قبل و بعد از خلق هنری برای سنجش میزان کورتیزول گرفته شد. علاوه بر این از مشارکت‌کنندگان خواسته شد درباره تجربه خود مطالبی را به نگارش درآوردند. نتایج حاکی از آن بود که میزان کورتیزول به شدت بعد از جلسه کاهش یافته بود. در واقع میزان کورتیزول 75 درصد از شرکت‌کنندگان کاهش یافته بود. کاهش میزان کورتیزول با توجه به انتخاب ابزار کار، نژاد و جنسیت همچنان به قوت خود باقی بود. سن و زمان خلق هنر در روز، تنها عواملی بودند که تا اندازه اندکی بر نتایج تاثیرگذار بودند. افراد جوان‌تر، با کاهش سطح استرس بیشتری در مقایسه با افراد مسن‌تر روبه‌رو بودند.
از نظر زمان اجرای کار در روز نیز، محققان به این نتیجه رسیدند که صبح‌ها سطح استرس بیشتر است و با رفتن به سمت پایان روز، این مقدار کاهش می‌یابد. یکی از دلایل آن می‌تواند به خاطر آمادگی افراد برای شروع یک روز شلوغ هنگام صبح و با رسیدن به پایان روز آماده شدن برای خواب و کاهش استرس باشد. بنابراین اگرچه برخی از افراد استعداد بیشتری برای خلق آثار هنری دارند اما این مسئله به خودی خود از اهمیت چندانی برخوردار نیست. خلق هنر را می‌توان صرفا به خاطر لذتی که ایجاد می‌کند و همچنین سایر منافعی انجام داد که به بهداشت و سلامتی ما می‌رساند.سپید
منبع: Lifehack

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: