کد خبر: ۱۲۷۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 20
شفا آنلاین>سلامت>دوهفته اقامت در ارتفاعات کوهستان کافی است تا خون افراد برای ماه‌ها تغییر پیدا کند. بدن انسان به محض قرار گرفتن در ارتفاعات شروع به سازگاری خود با محیط می‌کند و این تغییرات بیولوژیکی تا ماه‌های بعد حتی اگر هم در محیط کم ارتفاع قرار بگیرد، باز هم باقی خواهند ماند.
به گزارش شفا آنلاین،   برای اولین بار دانشمندان تحقیقاتی در ارتباط با خون کوهنوردان آغاز کردند تا ببینند که تغییرات متعدد چگونه بر توانایی سلول‌های قرمز خونی در حفظ اکسیژن در محیط‌هایی با میزان اکسیژن پایین، تاثیر می‌گذارد. این تغییرات تنها در چند ساعت اتفاق می‌افتد.

       ۵۰ سال است دانشمندان معتقدند بدن انسان در محیط‌های مرتفع سلول‌های قرمز خونی جدیدی تولید می‌کند که در این حالت توانایی بیشتری برای رساندن اکسیژن به اعضا و ماهیچه‌های بدن دارد. دانشمندان معتقد بودند در محیط‌هایی مانند کمپ‌های اورست در نپال که اتمسفر تنها ۵۳ درصد اکسیژن دارد، بدن انسان تدریجا شروع به جایگزینی سلول‌های قرمز خونی جدید می‌کنند. عملکرد بالا توانایی بهتری در انتقال اکسیژن دارد.

       طبق این فرضیه، اگر بدن شما در هر ثانیه دو میلیون سلول قرمز خونی می‌سازد، هفته‌ها طول می‌کشد تا تمامی این سلول‌ها جایگزین شوند اما بر خلاف این فرضیه، تحقیقات جدید حاکی از آن است که حتی مردمان عادی ظرف مدت چند روز می‌توانند خود را با شرایط سازگار کنند.

       بنا بر گفته‌های گروه تحقیقاتی این اولین بار است که به چنین شواهدی در ارتباط با سازگاری متابولیک سلول های قرمز خونی دست پیدا کرده‌ایم، این سازگاری در ساعت‌های اولیه‌ای که بدن در محیط مرتفع با میزان اکسیژن پایین قرار می گیرد، اتفاق می افتد.
منبع: MSN

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: