کد خبر: ۱۲۷۵۷۶
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 20
شفا آنلاین>اجتماعی>جمعی از دستیاران اطفال در اعتراض به افزایش یک‌ساله طول مدت تحصیلشان تجمع کردند. دانشجویان معترض که دو سال از تحصیلشان را براساس برنامه آموزشی دستیاری اطفال سه‌ساله گذراندند، خواستار تعویق در اجرای افزایش طول دستیاری و اجرای برنامه‌ای شدند که نیمی از دوره تحصیلی دستیاری را براساس آن گذرانده‌اند.
مصوبه‌ای بدون پشتوانه اجرایی
    به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید    براساس مصوبه هفتادوهفتمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت طول دوره تحصیلی دستیاری اطفال برای ورودی‌های 92 سه‌ساله و برای ورودی 93 یک سال افزایش‌یافته است.

       در ادامه مصوبه هم آمده که برنامه آموزشی برای طول دوره دستیاری 4 ساله جهت تصویب و تدوین به شورا ارسال شود.

       مصوبه نشست هفتادوهفتم شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت اردیبهشت‌ماه 92 تدوین شد اما برنامه آموزشی برای اجرای دوره چهارساله دستیاری اطفال مردادماه سال گذشته یعنی حدود دو سال بعد از ابلاغ این مصوبه تایید شده است. براساس نامه‌ای که قائم‌مقام وزیر بهداشت در امور دانشگاه‌ها به حسین کشاورز، مشاور و مدیرکل حوزه وزارتی نوشته، برنامه آموزشی جدید برای دستیاری 4 ساله اطفال از آبان ماه سال گذشته آماده ابلاغ به دانشگاه‌ها بوده است. همچنین در کوریکولوم جدید،‌ آمده که این برنامه آموزشی جدید در هشتادودومین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی که 20 بهمن‌ماه سال گذشته برگزارشده، تنفیذ شده است.

برنامه آموزشی که از دانشجویان عقب ماند
       یکی از دانشجویان معترض موضوع را این‌گونه برای خبرنگار سپید شرح داد: «مدتی است موضوع افزایش مدت زمان دوره دستیاری اطفال در سطح وزارت بهداشت مطرح بود، حتی قرار بوده این تغییر برای ورودی‌های 92 انجام شود.»

       او که دو سال از دوران تحصیلی دستیاری اطفال را براساس برنامه قدیمی سپری کرده، گفت: «دوماه بعدازاینکه وارد دانشگاه شدم، از آذرماه 93 تا حالا براساس برنامه آموزشی 3 ساله اطفال دروس خود را گذراندیم.»

       این دستیار در ادامه توضیح داد: «از طریق روابط و دیدارهایی که با مسئولان داشتم خواستار ارائه برنامه آموزشی جدید شدم اما پاسخی نگرفتم. درنهایت از سال 94 به صورت رسمی از سوی کل دستیاران اطفال ایران نامه‌ای به دبیرخانه آموزش پزشکی و تخصصی نوشته و براساس آن خواستیم برنامه آموزشی جدید 4 ساله دستیاری اطفال را ابلاغ کنند اما جواب مستقیمی به ما ندادند.»

       این دانشجو گفت: «برنامه جدید آموزشی در پایان سال دوم ما یعنی در اردیبهشت امسال به ما ابلاغ‌شده و ما نمی‌دانیم در سال چهارم تحصیلی چه واحدهایی بگذرانیم!»

       به گفته او درنهایت دستیاران نامه‌ای به وزارت بهداشت ارسال کرده و خواستار لغو افزایش دوره دستیاری برای ورودی‌های 93 شدند. در ادامه این نامه‌نگاری‌ها، قائم مقام معاون آموزشی به رئیس هیئت بورد اطفال نامه‌ای نوشته و نظر یکی از اعضای هیئت بورد اطفال را خواستند که ایشان هم قول مساعدت می‌دهند و با اعمال طول دوره سه ساله برای دانشجویان ورودی 93 موافقت می‌کنند.

       این دانشجوی معترض بابیان اینکه یکی دیگر از مسئولان وزارت بهداشت به ایشان قول مساعد داده و درمورد لغو طول دوره دستیاری 4 ساله برای دستیاران ورودی 93 ابراز امیدواری کرده بود، توضیح داد: «طی چند هفته گذشته که از طریق وزارت‌خانه پیگیری کردیم، متوجه شدیم قرار است نامه‌ای که درمورد لغو اجرای دوره 4 ساله دستیاری اطفال از سوی مسئولان فرستاده‌شده بود، در جلسه شورای معین بررسی شود. این درحالی‌است که گفته می‌شود در موارد مشابه نظر هیئت بورد برای کاهش یا افزایش طول دوره تحصیلی کافی است اما آنچه که وزارت بهداشت در اواسط هفته گذشته به ما اعلام کردند این بود که: «افزایش طول دوره دستیاری اطفال برای ورودی‌های 93 هم اعمال می‌شود.»»

       این دانشجو در ادامه توضیح داد: «براساس گفته یکی از مسئولان به ما، مخالفت برخی از معاونین و مسئولان معاونت آموزشی دراین مورد مانع از اجرای طول دوره دستیاری سه ساله برای ورودی‌های 93 شده است اما این جواب‌ها هیچ‌کدام قانع‌کننده نبود.»

       او با اشاره به تغییرات شتاب‌زده قوانین آموزشی بدون اطلاع‌رسانی به دانشجویان علوم پزشکی که مدتی است اعتراض‌ها به معاونت آموزشی وزارت بهداشت را افزایش داده، عنوان کرد: «شاید چون ما دانشجویان از کنار این بی‌برنامگی‌ها به‌سادگی گذشتیم، این روند اشتباه تبدیل به یک عادت شده است. برای همین تصمیم گرفتیم در وزارت بهداشت جمع‌شویم و موضوع را به صورت جدی پیگیری کنیم.»

ورودی‌های 93، باید دستیاری 4 ساله را بگذرانند
       حسن امامی رضوی، رئیس دبیرخانه آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت درمورد اعتراض این دانشجویان این‌گونه به سپید توضیح داد: «افزایش مدت زمان تحصیل دستیاری اطفال از ورودی 93 اعمال می‌شود. دستیاران ورودی 92 امسال فارغ‌التحصیل می‌شوند اما دوره دستیاری اطفال کسانی که ورودی 93 به بعد هستند، 4 ساله می‌شود.»

       وی با رد ادعای لغو دستیاری اطفال 4 ساله برای ورودی‌های 93 که از سوی برخی معترضان نقل‌شده بود، می‌گوید: «تابه‌حال از دبیرخانه چنین حرفی زده نشده است.»

       امامی رضوی با اعلام اینکه اولین مصوبه مربوط به این موضوع در سال 92 ابلاغ‌شده بود، افزود: «آخرین ویرایش کوریکولوم آموزشی دستیاری اطفال در سال 94 به دانشگاه‌ها ابلاغ‌شده است.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: