کد خبر: ۱۲۷۴۵۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 19
شفا آنلاین>سلامت>شیوه قیمت‌گذاری انعطاف‌ناپذیر حاکم بر صنعت استراتژیک داروسازی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی این صنعت است.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید شیوه قیمت‌گذاری فعلی مورد انتقاد شرکت‌های داروسازی بوده و مبتنی بر اصول اولیه سیاست‌های ملی دارویی هم نیست. شرکت‌های داروسازی معتقد هستند دولت تنها در خصوص دستیابی مردم به داروهای ضروری در مواقع بروز شرایط انحصاری، تضمین رقابت در جهت منافع مصرف‌کنندگان و تنظیم چارچوب ایمنی و کیفیت داروها باید مداخله کند و بیشتر نقش ناظر را ایفا کند .

تصمیمات گرفته شده در صنعت دارو سازی مبنای اقتصادی ندارد
       مهدی پیر صالحی،‌ مدیر عامل شرکت کارخانجات داروپخش  با اشاره به بحث‌های متعدد درباره شیوه قیمت‌گذاری دارو در کشور گفت: «مشکل اصلی قیمت‌گذاری دارو، بیش از آنکه شرایط و ضوابط باشد، متاسفانه بحث‌های سیاسی و اجتماعی جاری در کشور است. من معتقدم سازمان غذا و دارو می‌تواند با شرایط و ضوابط فعلی، قیمت مناسبی را برای صنایع دارویی کشور فراهم کند تا این صنایع بتوانند سرمایه‌گذاری مجددی را از سود حاصله انجام دهند. اما متاسفانه گاهی تصمیماتی از جانب مقامات و مسئولان گرفته می‌شود که نه تنها بر اساس شرایط بازار و وضعیت فعلی نیست، بلکه مبنای اقتصادی هم ندارد.»

       وی در ادامه توضیحات خود با تاکید بر اینکه نظام سلامت باید هزینه درمانی را کاهش دهد گفت:« بار کاهش هزینه نباید به صنعت تحمیل شود. در حال حاضر تصمیم گرفته شده است تا هزینه‌های درمانی بالا نرود و به منظور کنترل نرخ دارو در نظام سلامت، شاهدیم که به صورت دستوری اعلام می‌شود نباید نرخ دارو افزایش یابد و در این میان بخشی از بار طرح نظام سلامت را صنعت دارویی کشور متحمل می‌شود.»

جایگاه داروسازان در نظام سلامت دیده نشده است
       مدیر عامل شرکت کارخانجات داروپخش در ادامه صحبت‌های خود ضمن گلایه از این موضوع که جایگاه داروسازان در نظام سلامت کمرنگ دیده شده است، گفت:«هر جا که بتوانیم داروساز را به عنوان یک زنجیره به چرخه درمانی کشور وارد کنیم، خواهیم دید که هزینه‌های کلی نظام سلامت کاهش پیدا خواهد کرد. برای نمونه شاهد بودیم که با دخالت داروسازان در مصرف آلبومین در کشور، مصرف این دارو در بیمارستان‌ها 40 تا 50 درصد کاهش یافت.»

       پیر صالحی با اشاره به اینکه طرح تحول نظام سلامت برای اکثریت جامعه طرح مفیدی است گفت:«اما نباید بر صنعت داروسازی کشور فشار وارد شود. گرچه پس از اجرا شدن این طرح هزینه بیماران در بیمارستان‌های دولتی تا زیر 10 درصد کاهش پیدا کرد، اما یکی از مهمترین نکاتی که در اجرا شدن هر طرحی باید به آن توجه داشت، زیرساخت‌ها و بودجه در نظر گرفته شده است. متاسفانه به دلیل کمبود بودجه در نظر گرفته شده برای اجرای این طرح، شاهد اعمال فشار بر جایی مثل صنعت داروسازی کشور هستیم.»

اصلاح شیوه قیمت‌گذاری به نفع مصرف‌کننده است
       مهدی پیر صالحی اظهار کرد:« اصلاح قیمت داروهای جدید ( که در حال حاضر در سازمان غذا و دارو در حال اجراست) نه تنها باعث رضایت تولیدکننده می‌شود، بلکه با افزایش کیفیت در نهایت این مصرف کننده است که منتفع خواهد‌ شد. از سوی دیگر تجربه نشان داده صنایعی که قیمت‌گذاری آنها جدید و بر اساس قیمت مرجع صورت گرفته است، در چند سال گذشته پیشرفت بسیار خوبی داشته و توانسته‌اند در بازارهای صادراتی خوش بدرخشند. برای نمونه وقتی در کشور خودمان به صنعت بایوتک اعتماد شد، کارخانه‌هایی که 10 سال گذشته کوچک قلمداد می‌شدند حالا کارخانه‌های معتبر کشور هستند که افتخار ملی بوده و با تولید محصولات خود از بار نظام سلامت کاسته‌اند.»

حل مشکلات صنعت داروسازی نیازمند یک همفکری جمعی است
       مهدی پیر صالحی با بیان اینکه اعطای وام‌های کم بهره به تولیدکنندگان هنوز عملیاتی نشده است، گفت:«معتقدم به صنعت داروسازی علی‌رغم تمام سودآوری‌هایی که برای کشور به همراه دارد، به عنوان یک صنعت استراتژیک نگاه نمی‌شود. چراکه اگر این اقدام صورت می‌گرفت، می بایست از منابعی که در صندوق توسعه ملی، صندوق ذخیره و... بود مبلغی به صنعتی که توانسته است، 97 درصد نیاز دارویی کشور را تامین کند اختصاص یابد.»

       وی ادامه داد:« اگر صنعت داروسازی کشور از حمایت‌ها محروم شود، دولت مجبور خواهد شد داروهایی را که هم اکنون در داخل کشور تولید می‌شود را 20 برابر قیمت تولید داخل وارد کند. بدون شک اگر صرفه‌جویی‌هایی که ناشی از تلاش‌های داروسازان در طول این سالیان بود، برای پیشرفت این صنعت هزینه شود، شاهد درخشش صنعت استراتژیک کشور در بازارهای بین‌المللی خواهیم بود. صنعت امروز داروسازی نیازمند اصلاح ضوابط و قانون‌گذاری قیمت‌هاست تا بتواند حرکت پویای خود را ادامه دهد»

       وی در ادامه افزود:« ما برای صادرات مشکلاتی غیر از مشکلات ضابطه‌ای داریم. بخشی از مشکلات ما مربوط به مسائل سیاسی و بحث تحریم‌ها می‌شود که امید داریم بعد از توافق هسته‌ای این مشکلات برطرف شود. مشکل اصلی ما مشکلات زیرساختی است.»

       پیر صالحی در ادامه گفت:« اگر خطوط دارویی ما مورد بازرسی‌های بین‌المللی قرار بگیرد شاید، تعداد معدودی از آنها بتوانند استاندارد‌ها را پاس و گواهی‌نامه کیفیت دریافت کنند. به خطوط تولید ما نیازمند تحول و بروز‌ رسانی هستند.»

ناتوانی صنعت داروسازی برای سرمایه‌گذاری
       مدیر عامل شرکت کارخانجات داروپخش تصریح کرد: «متاسفانه امروز با توجه به بدهی‌های سنگینی که بخش دولتی به بخش صنعتی دارد، صنعت دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌است. وام‌های کلانی که صنعت به زیر بار بازپرداخت آنها رفته است و هزینه‌های سنگینی که برای بقای خود پرداخت می‌کند ، صنعت را در چالشی قرار داده که قدرت سرمایه‌گذاری برای طرح‌های بلند مدت را ندارد. این در حالی است که داروهای ما قابل رقابت با بازار دارویی دنیا هستند و همین امروز هم کیفیت داروهای ما با داروهای ژنریک دنیا برابری می‌کند.»

       پیر صالحی ادامه داد:«بدون شک همکاری‌های بین‌المللی در این زمینه کمک بسیاری به صنعت خواهد کرد. چرا که تولید داروهای تحت لیسانس و تولید قردادی محصولات مشترک در ایران باعث خواهد شد تا با انتقال دانش به کشور ، خطوط تولید بر اساس الزامات جهانی به روز رسانی شود.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: