کد خبر: ۱۲۷۲۰۷
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 17
شفا آنلاین>سلامت> گروهی از پژوهشگران در مطالعات جدید خود دریافتند که محروم کردن سلول‌های سرطانی و تومورهای مغزی از کلسترول، آنها را ضعیف کرده و از تکثیر و رشد آنها جلوگیری می‌کند.
 به گزارش شفا آنلاین،یافته‌های پژوهشگران نشان می‌دهد که سلول‌های تومورهای مغزی بدخیم از کلسترول تغذیه کرده و کلسترول مورد نیاز خود را از سلول‌های مجاور و سالم خود دریافت می‌کنند و در صورت عدم وجود کلسترول، این سلول‌ها قادر به تغذیه مناسب نبوده، ضعیف شده و تکثیر نمی‌شوند. درواقع، قطع ورود کلسترول در سلول‌های گلیوبلاستوما سبب نابودی تومورهای مغزی شده و عمر بیماران بیشتر می‌شود.

       محقق ارشد این مطالعه در توضیح این موضوع افزود: «استراتژی قطع کلسترول در این سلول‌ها بسیار موثر بوده و در تک‌تک سلول‌های تومورهای مغزی گلیوبلاستوما قابل مشاهده است. این درمان همچنین در مورد سایر تومورهای مغزی که در مغز تکثیر شده‌اند نیز قابل استفاده است.»

       به گفته پزشکان، سرطان و تومورهای مغزی در بزرگسالان تقریبا غیرقابل درمان بوده و در بیشتر موارد کشنده است. این موضوع به دلیل وجود ترکیبات بیوشیمیائی خاصی در سیستم مرکزی اعصاب (CNS) مشاهده می‌شود که بر اساس آن سلول‌های خونی مغز به مولکول‌ها و سلول‌های خاصی اجازه ورود را به این بخش از بدن می‌دهند. به همین دلیل بیشتر داروهای مورد استفاده در شیمی‌درمانی قابلیت رسیدن را به سلول‌های مغزی و مبارزه با تومورهای ایجاد شده در مغز پیدا نکرده و این موضوع سبب شکست خوردن درمان‌های فعلی سرطان مغز می‌شود.

       این روش درمانی جدید که مبنی بر قطع کلسترول ورودی به سلول‌های تومور مغزی است، با توجه به حیاتی بودن این ماده در رشد و تکثیر این سلول‌ها، بسیار کاربردی محسوب شده و می‌تواند نویدبخش ارائه روش‌های درمانی بهتر برای بیماران مبتلا به تومورهای مغزی باشد.

       لازم به توضیح است که سلول‌های گلیوبلاستوما به عنوان تهاجمی‌ترین و بدخیم‌ترین نوع سلول‌های تومور مغزی محسوب شده و درمان آن به سختی امکان‌پذیر است. بیشتر بیمارانی که به این نوع از تومورهای مغزی مبتلا می‌شوند حداکثر 14 ماه دوام آورده و در برخی موارد خاص تا 5 سال نیز توانسته‌اند عمر کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: